Stało się to dziwnie powszechne studia do bagatelizowania fakt, że ich musicale to filmy wypełniony ludzie śpiewają i tańczą. Ale Universal nie mógł w żaden sposób ukryć, jak bardzo marzy o tym maniak teatru długo ciąża Podły dostosowanie miało być. Podobnie jak serial i powieść, na której jest oparty, także film wyreżyserowany przez Jona M. Chu zawiera remiksy szczegółów Czarnoksiężnik z krainy Oz w zaskakująco przejmującą opowieść o najsłynniejszej wiedźmie z krainy Oz. Film jest tak wspaniały, jak jego muzyka jest niesamowita, a jego historia ma w sobie głębię, która to uzasadnia podzieleniu na dwie części. Ale sposób Podły bezwstydnie odtwarza fantazyjne poczucie humoru oryginału i wykorzystuje swoje piosenki do wykonywania całej ciężkiej narracji, która przypomni widzom, dlaczego kochają ten gatunek.
Podczas gdy kilka Czarnoksiężnik z krainy Ozklasyczni bohaterowie pojawiają się bardzo krótko, tworząc ogólną scenę, Podły to głównie opowieść o początkach Elphaby Thropp (Cynthia Erivo), młodej kobiety z Munchkinlandu, której przeznaczeniem jest zostać Złą Czarownicą z Zachodu. Dla ludzi takich jak młodsza siostra Elphaby, Nessarose (Marissa Bode), którzy rzeczywiście próbują ją poznać, jest oczywiste, że jest osobą o dobrym sercu, która darzy głęboką empatią otaczających ją ludzi. Mimo że Oz to magiczna kraina, w której gadające zwierzęta i ludzie o niezwykłych mocach są rzadkie, ale nie niespotykane, zielona skóra Elphaby czyni ją pariasem od urodzenia – zwłaszcza w oczach jej ojca-polityka Frexspara (Andy Nyman).
Ponieważ Frex nie mówi otwarcie o Elfabie, większość munchkinów nawet nie wie, że to jego najstarsza córka, która straciła wszelką nadzieję, że kiedykolwiek zobaczy świat na własne oczy. Jednak w dniu, w którym Nessa ma wyjechać z domu na Uniwersytet Shiz, nagła manifestacja wrodzonej magii Elphaby rzuca ją w światło reflektorów i nieoczekiwanie prowadzi do tego, że ona również zostaje studentką – coś, czym ani ona, ani ojciec dziewcząt nie są specjalnie zachwyceni .
Dynamika rodzeństwa sióstr Thropp jest ważną częścią Podłyhistoria, która wpisuje się w filmową eksplorację tego, jak „niegodziwość” i „zło” to etykiety często narzucane ludziom, którzy po prostu różnią się od innych. Chociaż Elphaba rozumie pragnienie niezależności Nessy, nadal boli widok jej siostry próbującej dopasować się do uczniów gotowych kpić z Elphaby za to, że jest ekologiczna. Jednak dopiero gdy Elphaba zostaje publicznie znieważona i pojednana z entuzjastką gwizdków Galindą Upland (Ariana Grande), zaczyna myśleć, że rozpoczęcie nauki w Shiz mogło być błędem.
Jako produkcja sceniczna, Podły zawsze była prostą historią, napędzaną porywającą mieszanką olśniewającego spektaklu, kiczowatej komedii i kilku porywających piosenek. Zamiast dodawać nowe wątki poboczne lub zagłębiać się w postacie drugoplanowe, takie jak Madame Morrible (Michelle Yeoh) i Doktor Dillamond (Peter Dinklage), film pozostaje wierny dramatycznym rytmom oryginalnego musicalu. Jeśli widziałeś występ na scenie, wiesz, jak ewoluuje związek Elfaby i Galindy (ona jeszcze nie jest Glinda) oraz jak zalotny książę himbo Fiyero (Jonathan Bailey) jeszcze bardziej komplikuje życie dziewcząt.
W przeciwieństwie do narracyjnej wierności przedstawienia scenicznego, widać w nim dążenie do wizualnej wspaniałości, która jest bardziej wyszukana niż to, co można osiągnąć w przypadku produkcji na żywo. Miejsca takie jak Munchkinland i wielka sala Shiza są oszałamiająco szczegółowymi świadectwami geniuszu scenografii Nathana Crowleya. Szczerze mówiąc, zawsze sprawiają wrażenie wspaniałych planów zdjęciowych, a nie fantastycznych miejsc, które istnieją poza krawędzią ekranu. Nie jest to jednak całkowicie złe, ponieważ to PodłyGłównym celem jest przedstawienie historii Elfaby i Galindy w sposób, który pokaże imponującą zdolność Erivo i Grande do wcielania się w te role.
Choć z początkowego utworu jasno wynika, w jaki sposób mieszkańcy krainy Oz ostatecznie postrzegają Elphabę jako złoczyńcę, specyfika i subtelność, jaką Erivo cechuje w każdym rozdziale życia przyszłej wiedźmy, sprawiają, że jej emocjonalna podróż wydaje się być czymś, co nie jest prawdą. osadzony w kamieniu. Nie powinno dziwić, że Erivo przoduje w wykorzystywaniu takich utworów jak „Czarodziej i ja” żeby cię zrobić czuć ostrożnie radosny optymizm, który dosłownie unosi ją w powietrze w pierwszym akcie filmu. Międzynarodowa supergwiazda popu nie zawsze przekłada się na najmocniejsze pokazy musicali filmowych. Ale Grande ożywia Galindę z zawrotnym poziomem zwiewnej kobiecości, która jednocześnie sprawia wrażenie hołdu dla oryginalnego podejścia Kristin Chenoweth do tej postaci i mrugającego przesłania jej własnego rodzaju błyszczącej hiperkobiecości.
Chociaż Galinda tak Podłydrugi główny wokalista, Wykonanie utworu „Popular” przez Grande czuje się gotowa, aby stać się przełomowym muzycznym hitem filmu, po części ze względu na sposób, w jaki ukazuje to, jak komediowo-akrobatyczny jest jej występ. Ta liczba to wspaniały przyspieszony kurs wszystkich drobnych dziwactw, które sprawiają, że Galinda jest tak samo dziwna, jak ludzie twierdzą, że Elphaba jest. Ale wyróżnia się także jako jeden z mocniejszych przykładów tego, jak wokale obsady nagrywane na żywo na planie sprawiają, że ich występy na ekranie nabierają elektryzującego charakteru.
Nie zawsze można powiedzieć to samo Podłyzespół innych studentów Shiz, którzy przemierzają film bardziej jako chór śpiewający niż jako zbiór odrębnych osobowości. Poza Fiyero nigdy nie można odnieść wrażenia, że w społeczności studenckiej Shiz tak wiele dzieje się, gdy Elphaby i Galindy nie ma w pobliżu. Nie jest to zbyt wielka krytyka filmu, bo gdyby dzieciaki z Shiz U miały w sobie coś więcej niż tylko tańczące i ekstrawaganckie mundury, Podłydwugodzinny i 40-minutowy czas działania prawdopodobnie wydawałby się znacznie, znacznie większym mozolem. Chu wykorzystuje ten czas na nagranie większości pierwszego aktu oryginalnego musicalu i nabranie stałego tempa, co sprawia, że pojawienie się filmu w „Defying Gravity” jest hitem z całym ciężarem emocjonalnym, jakiego wymaga piosenka.
W ten sam sposób, w jaki „Popular” sprzedaje Grande jako Galindę, „Defying Gravity” Erivo umacnia ją jako jedną z the wielka Elfaba. To właśnie siła występu Erivo jako piosenkarki sprawia, że ostatnia scenografia filmu — lotna ucieczka przed rojem skrzydlatych małp — działa na poziomie emocjonalnym pomimo absurdalności i obfitości CGI. To dokładnie ten rodzaj numeru, który wydaje się logicznym miejscem na zakończenie takiego musicalu, ale w tym właśnie tkwią pewne obawy związane z podziałem Universalu Podły na dwa filmy.
Podły w rolach głównych występują także Jeff Goldblum, Bowen Yang, Bronwyn James, Ethan Slater, Courtney-Mae Briggs i Sharon D. Clarke. Film trafi do kin 22 listopada.