Games Workshop, twórca i wydawca gier oraz innych produktów osadzonych w uniwersum Warhammera 40 000, przez ostatnie kilka lat radził sobie znakomicie z wydaniami gier wideo. Najnowszy, Warhammer 40,000: Nieuczciwy handlarz, wydaje się mieć pełną głowę do napływu recenzji i wrażeń wypełnionych pozytywnymi notatkami. Tymczasem wyróżniające się tytuły, takie jak Warhammer 40,000: Brama Chaosu – Łowcy Demonów I Warhammer 40,000: Mroczny Przypływ również wyrobili sobie markę w swoich gatunkach. Jednak wszystkie trzy gry zrobiły to bez bezpośredniego przypisania pracownikom firmy z Nottingham, którzy faktycznie wykonują tę pracę.
To taka tendencja Nazih Faresszef lokalizacji w firmie Game Developer Rozrywka „4 Wiatry”., chciałbym zobaczyć zmianę. Jest członkiem zarządu spółki z wyboru Międzynarodowe Stowarzyszenie Twórców Gier oraz wiceprzewodniczący jej Grupy Specjalnego Zainteresowania Kredytami Gier (SIG), która opublikowała zaktualizowane wytyczne dotyczące kredytowania deweloperów wcześniej w tym roku.
Przykładem jest strona poświęcona napisom końcowym Nieuczciwy handlarz, dostępne z menu startowego po uruchomieniu gry. Praktycznie każdy członek Owlcat Studios, który położył rękę na piłce, jest wymieniony na jej karcie. To samo dotyczy zewnętrznych studiów CGI i animacji. Nawet twórcy oprogramowania pośredniego mogli wymienić osoby ze swoich firm za ich wkład. Ale oto, co znajdziesz, klikając kartę Games Workshop na tej stronie.
Zdjęcie: Owlcat Studios przez Polygon
Mniej więcej to samo dotyczy Brama Chaosu I Ciemna fala, dwie inne gry, które w dużym stopniu opierają się na treściach tworzonych przez pracowników Games Workshop i licencjonowanych twórcom gier wideo. Żadna z gier nie podaje bezpośrednio nikogo z imienia i nazwiska w Games Workshop. Może to mieć sens, gdy spojrzy się na zimną rzeczywistość praw własności intelektualnej; może nikt w Games Workshop nie miał nic merytorycznego wspólnego z projektem. Ale nie można tego powiedzieć o Creative Assembly Total War: Warhammer 3gra, która teraz zawiera dwie zupełnie nowe frakcje które zostały zaprojektowane od podstaw przy pomocy projektantów z Nottingham.
Co więc daje? Fares wyjaśnił, że kredytowanie w grach wiąże się z nierównością w kredytowaniu i że nierówność działa na niekorzyść młodszych pracowników i pracowników z Globalnego Południa – zwłaszcza tych zajmujących się zapewnianiem jakości, outsourcingiem i lokalizacją. Ale nawet w krajach rozwiniętych duże i małe studia są przyzwyczajone do robienia rzeczy po swojemu. Fares powiedział, że kiedy pracował w Blizzardzie, praktycznie każdy, kto pracował w budynku, był obecny w napisach końcowych, łącznie z baristą Starbucks w holu. Tymczasem, Waleczny twórcy Riot Games robią rzeczy bardzo podobne do tego, co zrobiło tutaj Games Workshop, kredytując całą organizację za jednym razem — nawet w przypadku tytułów własnych.
„Nie sądzę, że to słuszne” – powiedział Fares – „ale też tak myślę [how, from] z punktu widzenia zarządzania projektem, piekłem byłoby w ogóle wymienić każdą osobę, która odeszła, która nadal tam jest, która została awansowana, i tak dalejaby dokonać odpowiedniego przypisania i wylistowania nazw pracujących w Games Workshop.”
Owlcat potwierdził firmie Polygon, że strona z napisami autorstwa Games Workshop pojawia się zgodnie z żądaniem firmy w ostatecznej wersji gry. Firma Polygon skontaktowała się z wieloma stronami w Games Workshop w celu uzyskania komentarza, ale przed publikacją nie otrzymano żadnej odpowiedzi.
Fares powiedział, że posiadanie dużego adresu IP w CV, niezależnie od tego, czy jest to adres IP Warcraft, Disney czy Games Workshop, może pomóc programistom w ich karierze. Jednak studia na całym świecie mają bardzo różne wytyczne dotyczące tego, w jaki sposób nagradzają swoje zespoły. Powiedział, że niektóre studia wstrzymują napisy z innego powodu: aby uniemożliwić innym studiom kradnięcie ich talentów.
Najnowsze wytyczne IGDA, dokument pt Przewodnik dotyczący kredytów w grze 10.1zawiera zaktualizowane wytyczne dotyczące postępowania z grami licencjonowanymi, a także grami dostępnymi na żywo, czyli gatunkiem, który po prostu nie istniał w momencie ostatniej aktualizacji dokumentu w 2014 r. Jest dostępny do bezpłatnego pobrania i służy jako źródło informacji dla programistów poszukujących bardziej niezawodnych zasady kredytowania.
Ostatecznie jednak pracownicy mają bardzo niewielką kontrolę nad tym, w jaki sposób i czy w ogóle zostaną uznani za swoją pracę przy grach wideo. – powiedział Fares reprezentacja związkowatakie jak sposób, w jaki kredyty członków SAG-AFTRA są chronione umownie, znacznie przyczyniłoby się do wyegzekwowania pewnego rodzaju standaryzacji w branży.