W Ameryce Godzilla jest superbohaterem, w Japonii nadal jest potworem


Umowa licencyjna, która dała zarówno Toho, jak i Legendary Entertainment prawa do tworzenia filmów o Godzilli – pod warunkiem, że będą one nie są w kinach w tym samym czasie — zaowocował niezwykle odmiennym podejściem do najsłynniejszego na świecie kaiju. W szczególności wydaje się, że Ameryka i Japonia mają radykalnie różne wyobrażenia na temat tego, kim jest Godzilla i co symbolizuje, przynajmniej w epoce nowożytnej.

Godzilla ma znacznie ewoluowała od jego japońskiego debiutu w 1954 r. do najnowszej części serii, Godzilla x Kong: Nowe imperium. W jego ostatnich wcieleniach pomiędzy wersją Toho a wersją Legendary wytyczono wyraźne granice narodowe. nowoczesna amerykańska franczyza Godzilla, MonsterVerseopiera się na bogatym w wiedzę i spektakle szablonie gry Kinowe Uniwersum Marvela aby uczynić Godzillę bohaterskim obrońcą ludzkości. Tymczasem Japonia sięgnęła do korzeni bohatera, aby opowiedzieć głęboko introspekcyjne i polityczne historie na temat roli kraju w świecie. Obydwa podejścia przyniosły rezultaty zarówno trafione, jak i chybione. Ale czy którakolwiek z nich jest „właściwą” wersją Godzilli?

Uderzenie Godzilli

Reklama

Zdjęcie: Kolekcja Warner Bros./Everett

W latach sześćdziesiątych japońskie filmy o Godzilli często przedstawiały Godzillę (i związane z nią kaiju, takie jak Mothra) jako obrońców ludzkości, podczas gdy złoczyńcami byli wszyscy, którzy chcieli ich wykorzystać. MonsterVerse ponownie podejmuje te wczesne motywy, ale przedstawia je na nowo przez pryzmat współczesnego hitu o superbohaterach. Hulka od 2008 roku nie nakręcił samodzielnego filmu, ale najnowsza hollywoodzka odsłona Godzilli działa na wielu tych samych zasadach, co historie o Hulku. Godzilla to także duży, zielony, niemal niepowstrzymany, napędzany energią nuklearną, źle rozumiany przez cięcie potworów bohater, a prawdziwymi złoczyńcami w jego filmach są ludzie, którzy staną mu na drodze lub spróbują wykorzystać jego moc dla własnego zysku.

Bez Bruce’a Bannera, który oparłby te historie ludzkim głosem, filmów MonsterVerse i aktorskiego programu Apple TV Monarcha: Dziedzictwo potworów spędzić więcej czasu na Monarch, serii będącej odpowiedzią na Marvel’s SHIELD. Obydwa Monarcha I Godzilla: Król potworów odtwórz regularne konflikty Hulka z armią amerykańską, podczas gdy naukowo nastawieni członkowie Monarch szukają sposobów, aby pomóc Godzilli i odeprzeć próby jego zabicia, które nieuchronnie przynoszą efekt przeciwny do zamierzonego.

Najbardziej konsekwentnym jak dotąd ludzkim bohaterem w filmach jest czołowy naukowiec Monarch, dr Ishirō Serizawa (Ken Watanabe), który stworzył serial. Etos „niech walczą”.. W końcu poświęca się, by ocalić Godzillę przed niszczycielem tlenowym amerykańskiej armii, co jest perwersyjną inwersją doktora Daisuke Serizawy (Akihiko Hirata), który oddaje życie, by powstrzymać Godzillę tą samą bronią, co w oryginalnym filmie z 1954 roku.

MonsterVerse ma również silne podobieństwa do Rozszerzony wszechświat DC filmów, które udoskonala, wykorzystując względne mocne strony gatunku kaiju. Zacka Snydera Człowiek ze stali spotkał się z krytyką za nonszalancki sposób walki Supermana z generałem Zodem siał spustoszenie w Metropolisale oczekuje się, że Godzilla pozostawi po sobie ogromne zniszczenia i nadal wróci do oceanu jako wybawiciel.

Podobnie tytułowa walka w Batman v Superman: Świt sprawiedliwości jest głupie i bezcelowe dla bohaterów, którzy mogliby zaoszczędzić mnóstwo czasu, po prostu siadając i… rozmawiają o swoich rodzinach. O wiele rozsądniej jest, gdy dwa gigantyczne potwory mające obsesję na punkcie ustalenia swojej dominacji nad innymi gigantycznymi potworami, walą się w to Godzilla kontra Kong zanim dojdą do porozumienia i odłożą na bok różnice, aby połączyć siły w nadchodzącym roku Godzilla x Kong: Nowe imperium.

Godzilla jest w Team America

Ujęcie z góry ryczącej Godzilli stojącej w oświetlonym neonami mieście patrzy prosto w jego świecący na niebiesko przełyk w Godzilla Vs.  Konga

Zdjęcie: Kolekcja HBO Max/Everett

Godzilla była początkowo wyobrażana jako awatar amerykańskiej potęgi. W latach 1954 godżilla, jest symbolem: przerażającym potworem obudzonym przez militarne ambicje Japonii podczas II wojny światowej. Sieje spustoszenie, jakiego ludzkość nigdy wcześniej nie widziała i którego nigdy więcej nie chce być świadkiem.

Amerykańskie filmy widzą go inaczej. Podczas gdy w filmach MonsterVerse armia amerykańska jest regularnie przedstawiana w negatywnym świetle, sam Godzilla nadal pasuje do modelu amerykańskiego bohatera filmów akcji, jak poetycko wyjaśnione w kulminacyjnym monologu z 2004 roku Zespół Ameryka: Światowa Policja: „Jesteśmy kutasami! Jesteśmy lekkomyślnymi, aroganckimi, głupimi kutasami! […] Cipki nie lubią kutasów, bo są pieprzone przez kutasy. Ale kutasy pieprzą też dupki. Dupki, które po prostu chcą nasrać na wszystko. Ciotkom może się wydawać, że poradzą sobie z dupkami na swój sposób, ale jedyną rzeczą, która może pieprzyć dupka, jest kutas z kilkoma jajami.

Godzilla to gigantyczny kutas, który niszczy miasta, nawet gdy bohatersko ich broni przed bardziej niszczycielskimi siłami. Ale Król Ghidorah i wielu innych Tytanów z MonsterVerse to dupki, których nie da się pokonać w żaden inny sposób. Tak jak jest nie ma heroicznego sposobu na zdobycie władzy w Marvel Cinematic Universe MonsterVerse wierzy w nieodłączne prawo Godzilli do swojej potęgi, a jego filmy potępiają każdego, kto rzuca mu wyzwanie, w tym Apex Cybernetics, która arogancko tworzy Mechagodzillę, aby spróbować go zastąpić, oraz ekoterrorystów, którzy próbują manipulować Tytani dla własnych celów.

Ludzie, którzy rozumieją tę prawdę w MonsterVerse, najprawdopodobniej są Japończykami, jak Keiko (Mari Yamamoto), współzałożycielka Serizawy i Monarch, która spiskowała, aby utrzymać Tytanów w tajemnicy, mając nadzieję, że powstrzymanie armii amerykańskiej przed ich zniszczeniem. Zarozumiałość, że japońscy naukowcy są zawsze najmądrzejszymi kuratorami Godzilli i jemu podobnych, wydaje się być sposobem Hollywood na potwierdzenie tego, co zawdzięcza twórcom kaiju. Jednak szacunek, jaki te postacie okazują Godzilli, stoi w bezpośrednim konflikcie z historiami o Godzilli, które Japonia wprowadza do kin od czasu premiery MonsterVerse.

Przepisanie początków Godzilli

Spalony Godzilla z trzaskającą brązową skórą, pod którą widać surowe, świecące kawałki, odrzuca głowę do tyłu i ryczy w Godzilla Minus One

Zdjęcie: Firma Toho/kolekcja Everett

2016 rok Shin Godzilla i 2023 rok Godzilla Minus Jeden mają znacznie mniej wspólnego z zabawną erą kręcenia filmów o Godzilli, którą powiela Hollywood. Filmy te bardziej przypominają mroczne pochodzenie potwora. Zainspirowany trzęsieniem ziemi i tsunami w 2011 r., które spowodowało awarię nuklearną w elektrowni jądrowej Fukushima Daiichi, Shin Godzilla podąża za rytmem filmu katastroficznego, jednocześnie brutalnie satyrując nieefektywność japońskiej biurokracji rządowej. Przez większą część filmu Godzilla działa w tle, co stanowi zagrożenie, które zaczyna się powoli i niezręcznie. Kiedy po raz pierwszy dociera na ląd, wygląda jak dwudyszna skrzyżowana z indykiem. Ale i tak wyrządza ogromne szkody, gdyż Japonię paraliżują niekończące się spotkania i nadmiernie ostrożni naukowcy i politycy.

Godzilla ewoluuje przez cały film Shin Godzilla jasno pokazuje, że Japonia musi ewoluować wraz z nim. Uszczęśliwione amerykańskie wojsko chce zbombardować Tokio, aby powstrzymać Godzillę, a premier kraju jest tak przestraszony, że zgadza się im na to pozwolić. Film jest głęboko nacjonalistyczny i wyraźnie przekonuje, że nadszedł czas, aby zakończyć epokę po II wojnie światowej, która ustanowiła Japonię jako militarne państwo wasalne Stanów Zjednoczonych.

Podczas gdy Amerykanie świętują zwycięstwo w II wojnie światowej wraz z Kapitanem Ameryką, Godzilla jest symbolem wstydu i grozy porażki Japonii. Postacie w Shin Godzilla desperacko chcą uniknąć zniszczenia kolejnego japońskiego miasta w chmurze grzybów lub utraty kolejnych istnień ludzkich w wyniku opadu nuklearnego. Ich zwycięstwo nie wynika z porozumienia z Godzillą czy Ameryką, ale dzięki ich własnej ciężkiej pracy i pomysłowości naukowej, w połączeniu z chęcią rozszerzenia swojej obecności na arenie światowej poprzez sojusz z Francją.

Wątki nacjonalistyczne są jeszcze silniejsze Godzilla Minus Jeden, który skutecznie przepisuje oryginalny film i jego zaangażowanie w pacyfizm i poświęcenie, aby przedstawić argument na rzecz odkupienia i odpowiedzialnej remilitaryzacji. Jak w Shin Godzilla, potwór reprezentuje egzystencjalne zagrożenie, które wystawia Japonię na próbę. Ale zamiast dać się pokonać ambitnym młodym ludziom, którzy chcą przespać całą noc, tę wersję zatrzymuje były pilot kamikaze i inni weterani II wojny światowej, podczas gdy Amerykę całkowicie paraliżują niepowiązane konflikty geopolityczne.

Takie sformułowanie ma sens, biorąc pod uwagę, że Ameryka, podobnie jak Chiny, staje się coraz bardziej izolacjonistyczna wzmaga agresję w regionie. Japonia zobowiązała się podwoić swoje wydatki na obronę do 2028 r zmniejszyć swoją zależność od Ameryki i jedno i drugie Shin Godzilla i Godzilla Minus One zaproponować pomysł, jak to powinno zostać zrobione. Shin Godzilla twierdzi, że broń nuklearna powinna pozostać środkiem odstraszającym w ostateczności, podczas gdy Godzilla Minus Jeden Twierdzi, że wojsko powinno składać się z ochotników, od których nigdy nie wymaga się, aby bezsensownie zmarnowali swoje życie.

W obu filmach siły zbrojne są po to, aby chronić zwykłych ludzi, aby nie musieli doświadczać traumatycznych okropności wojny. Filmy te sugerują, że jednym z najważniejszych powołań jest odbudowa Japonii i ochrona postępu, jaki osiągnęła ona w ciągu minionych dziesięcioleci. Przesłanie to sprawdza się równie dobrze we współczesnym otoczeniu Shin Godzilla i bezpośrednio powojenna sceneria Godzilla Minus Jeden.

Niech walczą

Japoński plakat do filmu Godzilla: King of the Monsters! z 1956 roku, przedstawiający marionetkową Godzillę stojącą pośród płonących budynków i dmuchającą w nie ognistym oddechem, podczas gdy w nakładkach w rogach pojawia się ładna młoda para i mężczyzna z bliznami na oczach plakatu

Zdjęcie: Kolekcja Everetta

W MonsterVerse i najnowszych filmach Toho Godzilla tak miał solidny powodzenie w swoich krajach, więc obie serie prawdopodobnie będą kontynuowane. Tak jak poradziły sobie Marvel i DC zmęczenie złym filmem o superbohaterach zmniejszając swoją widownię, Hollywood zwróciło się w stronę nowego, bogatego zasobu kolorowych postaci, aby stawić czoła losowi świata.

Amerykańskie filmy o Godzilli zwykle kończą się uroczystym triumfem, gdy Godzilla sprostał najnowszemu wyzwaniu i obiecał, że w przyszłości będzie w pobliżu, aby podjąć się kolejnego. Shin Godzilla I Godzilla Minus Jeden zakończyć się bardziej dwuznacznie, obiecując przyszłe zagrożenia i zobowiązanie Japonii do zachowania czujności i zjednoczenia się przeciwko nim. Podobnie jak sam Godzilla, obie marki zmutowały i ewoluowały w formy dostosowane do czasów i miejsc, w których żyją. Fascynujące jest siedzieć i oglądać ich walkę, a filmy wyrażają nadzieje i niepokoje dwóch różnych narodów w coraz bardziej chaotycznym świecie.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Intel buduje największy na świecie system neuromorficzny, aby zapewnić bardziej zrównoważoną sztuczną inteligencję

Intel ogłosił dzisiaj, że zbudował największy na świecie system neuromorficzny. Ten wielkoskalowy system neuromorficzny o kryptonimie Hala Point, początkowo wdrożony w Sandia...

Amazon upiera się, że Just Walk Out nie jest potajemnie prowadzony przez pracowników obserwujących Twoje zakupy

Amazon odpiera twierdzenia, że ​​w Indiach jego bezkasową technologią Just Walk Out zarządzają ludzie, a nie sztuczna inteligencja. W wpis na blogu...

Samsung i Qualcomm osiągają innowacyjny, pierwszy w branży kamień milowy dzięki zaawansowanej technologii modulacji

Firmy Samsung Electronics i Qualcomm Technologies, Inc. ogłosiły dzisiaj, że firmy pomyślnie ukończyły testy 1024 kwadraturowej modulacji amplitudy (QAM) zarówno dla pasm widma...
Advertisment