Ustawa w ustawodawstwie stanu Kalifornia, że firmy zajmujące się wspólnymi rowerami i skuterami obawiały się, że zakończyłyby swoje interesy został zmieniony.
Poprzednia wersja ustawy, AB 1286, zawierała sformułowania, które zabraniałyby firmom takim jak Bird, Lime i Uber korzystania ze zwolnień z odpowiedzialności – przepis, który te firmy twierdziły, zasadniczo zmusiłby je do zamknięcia, gdyby został uchwalony. Bez tych zwolnień przedsiębiorstwa współdzielonej mobilności mogłyby zostać pociągnięte do odpowiedzialności za wszelkiego rodzaju obrażenia i wypadki, w tym te wynikające ze złej infrastruktury drogowej, lekkomyślnej jazdy lub niedbałych kierowców.
Ale po ogromnym krzyku przemysłu rowerowego i skuterowego, projekt ustawy został zmieniony usunięcie sformułowania dotyczącego zwolnień z odpowiedzialności – tym samym eliminując główne zagrożenie dla dostawców usług współdzielonej mobilności. Ci operatorzy czują się tak, jakby ta ustawa była pierwszym poważnym zagrożeniem egzystencjalnym, z jakim musieli się zmierzyć, i czują się całkiem dobrze, że udało im się go pokonać.
Analiza rachunku sporządzony przez stanowy Senat na początku tego miesiąca zwraca uwagę na silny sprzeciw dostawców usług mobilności współdzielonej, a nawet przyznaje, że „takie zwolnienia są ogólnie dozwolone i szeroko stosowane”. Mimo to zwolnienia określone w umowach użytkownika i warunkach świadczenia usług z klientami muszą być „jasne, jednoznaczne i wyraźne” – konkludują senatorowie.
Ustawa ma na celu zapobieżenie nieuczciwym zakupom przez firmy zajmujące się skuterami i rowerami oraz zaśmiecanie ulicy pojazdami dwukołowymi przed ustaleniem przez władze jasnego zbioru zasad i wytycznych dotyczących bezpieczeństwa. Innymi słowy, został zaprojektowany, aby powstrzymać firmy skuterowe, takie jak Bird i Lime, przed zrobieniem dokładnie tego, co zrobiły, gdy trzy lata temu po raz pierwszy rozpoczęły koncepcję mikromobilności bezdokowej: zrzucania swoich pojazdów na ulicę przez noc wbrew lokalnym przepisom.
Miasta i hrabstwa byłyby zobowiązane do „przyjęcia zasad bezpieczeństwa, zanim e-skuter i inni dostawcy usług współdzielonej mobilności zaoferują jakiekolwiek urządzenie do wynajęcia lub użytkowania”, według członka Zgromadzenia Al Muratsuchi, głównego sponsora ustawy. „Ustawa wymagałaby również od usługodawców zapewnienia minimalnego ubezpieczenia w celu ochrony jeźdźców, pieszych i innych osób w przypadku odniesienia obrażeń”.
Apollo, główny dostawca ubezpieczeń dla branży współdzielonej mobilności w Kalifornii, powiedział, że nie będzie w stanie ubezpieczyć firm zajmujących się skuterami i rowerami bez zwolnienia z odpowiedzialności. Ale teraz, gdy język został usunięty, prawdopodobnie nie będzie to problemem.