W przeszłości działy IT podejmowały się ogromnych zadań programy integracji aplikacji dla przedsiębiorstw do łączenia silosów danych oprogramowania biznesowego. IT nie ma już jednak luksusu planowania tak długoterminowej strategii. Era oprogramowania jako usługi (SaaS) i przetwarzania w chmurze publicznej doprowadziła do eksplozji aplikacji, z których każda tworzy własny silos danych, którego scentralizowane IT prawdopodobnie nie będzie w stanie obsłużyć.
Zdaniem Andrew Comesa, głównego analityka firmy Gartner, debata dotyczy kontroli i jakości kontra szybkości. „Centralny zespół ds. integracji może stanowić wąskie gardło” – mówi.
Zamiast tego firma Gartner widziała, jak niektórzy jej klienci opracowują strategię integracji, w ramach której rola centralnego zespołu IT zmienia się na wspieranie strategii jako dostawcy usług dla firmy. Według Comesa pomaga to w stworzeniu równowagi między szybkością dostarczania a barierą wymaganą do sprawnego zarządzania IT.
Strategia zarządzania
Deutsche Bank skorzystał Terraforma HashiCorp aby zapewnić bariery ochronne dla twórców oprogramowania. Wyjaśniając, jak to działa, Keith Kemsley, dyrektor ds. świadczenia usług w chmurze w Deutsche Bank, mówi: „Od samego początku chcieliśmy stworzyć środowisko, które mogłoby szybko wspierać innowacje, a jednocześnie utrzymać i przekroczyć nasze standardy bezpieczeństwa i zgodności”.
Bank współpracował z HashiCorp przy opracowaniu Sentinela, opartego na narzędziu Terraform. Zapewnia to strukturę zasad w formie kodu, którą zespół ds. platformy chmurowej Deutsche Bank wykorzystał do zbudowania biblioteki modułów infrastruktury Terraform i standardowych zasad dla zespołów zajmujących się tworzeniem aplikacji.
Deutsche Bank wykorzystuje koncepcję strefy docelowej w chmurze, która zapewnia środowiska dla programistów, zespołów zajmujących się testowaniem akceptacji użytkowników i zespołów produkcyjnych, a także poręcze zapewniające bezpieczne dostarczanie nowego oprogramowania i aktualizacji. To podejście skupiające się przede wszystkim na bezpieczeństwie pomogło zespołowi ds. platformy usunąć się z drogi.
„Wdrożenie zasady w postaci kodu nie tylko wzmocniło nasze mechanizmy kontrolne” – dodaje Kemsley, „ale zostało również ponownie wykorzystane w pakiecie usług, które dostarczyliśmy w trzech różnych środowiskach, co oznacza, że można je również dostosować do poszczególnych aplikacji”.
Przeciążenie aplikacji
Omawiając wyzwania, przed którymi stoją działy IT, uruchamiając SaaS wraz z tradycyjnymi aplikacjami lokalnymi lub hostowanymi dla przedsiębiorstw, David Mooter, starszy analityk w Forrester”, twierdzi, że głównym problemem jest integracja dużych ilości aplikacji.
„Myślę, że jest to mniej SaaS w porównaniu do innych rozwiązań, a większa liczba aplikacji” – mówi. „Rozmiar portfeli gwałtownie wzrósł – w dużych przedsiębiorstwach często spotyka się setki aplikacji”.
Jak zauważa Mooter, liczba możliwych połączeń między aplikacjami rośnie wykładniczo wraz z każdą dodaną nową aplikacją, co oznacza, że zarządzanie integracją punkt-punkt pomiędzy każdą aplikacją jest nie do utrzymania. „Pomimo rozpowszechnienia się rozwiązań SaaS, starsze systemy korporacyjne nie znikną z dnia na dzień [as] koszt ich wymiany jest ogromny” – dodaje.
Mooter zachęca liderów IT, aby zastanowili się, w jaki sposób mogą wydłużyć okres użytkowania starszych systemów korporacyjnych, integrując je z nowoczesnymi aplikacjami natywnymi w chmurze. Podkreśla, że cała ta praca zwiększa obciążenie pracą niezbędną do poradzenia sobie z problemem wykładniczego wzrostu integracji.
Analizując, w jaki sposób liderzy IT mogą sprostać temu wyzwaniu związanemu z integracją, Mooter zaleca rozważenie problemu w kategoriach interfejsów biznesowych, a nie aplikacji i baz danych. Tradycyjnie, jego zdaniem, IT robi to drugie.
„Otrzymujemy wymagania dotyczące zmian biznesowych i zadajemy sobie pytanie, w jaki sposób możemy połączyć różne aplikacje, aby taka zmiana nastąpiła. To działało, gdy było tylko kilka aplikacji do obsługi, ale obecnie pojawia się problem wykładniczego wzrostu liczby połączeń” – mówi.
Według Mootera błędem, jaki popełniają działy IT, jest przekonanie, że aplikacje tworzą wartość, podczas gdy obszar, na którym jego zdaniem liderzy IT powinni się skupić, to interfejsy programowania aplikacji (API). „To procesy biznesowe tworzą wartość, a nie aplikacje” – mówi. „Jeśli przyjmiesz strategię API, w której główny API to interfejsy w możliwości biznesowe, a nie w aplikacje, wtedy wszystko stanie się znacznie potężniejsze”.
Proces budowania strategii integracji aplikacji, która obejmuje aplikacje SaaS hostowane przez zewnętrznego dostawcę usług lub w chmurze publicznej i starszych systemach lokalnych, rozpoczyna się od zaprojektowania interfejsu biznesowego. Po zdefiniowaniu interfejsu biznesowego Mooter zaleca liderom IT ustalenie, jakie aplikacje należy zaaranżować, aby spełnić wymagania umowy dotyczące interfejsu biznesowego. To, jego zdaniem, stawia aplikacje na drugim miejscu w stosunku do interfejsów API wywołujących procesy biznesowe.
Jako przykład wykorzystania interfejsów API łączących procesy biznesowe podaje: „Za każdym razem, gdy potrzebujesz, powiedzmy, realizacji zamówienia dla nowego partnera biznesowego lub nowego kanału, po prostu wywołujesz interfejs API realizacji zamówień, zamiast próbować połączyć trzy systemy zarządzania zamówieniami i osiem systemów ERP [enterprise resource planning systems] z nowym partnerem lub kanałem”.
Istnieje kilka odmian tego podejścia. Mooter twierdzi, że w organizacji z wieloma kanałami sprzedaży i obsługą różnych typów urządzeń liderzy IT mogą potrzebować dodatkowego urządzenia Warstwa API który łączy interfejsy biznesowe w konkretne doświadczenie użytkownika.
Siim Kibus, kierownik ds. inżynierii w Pipedrive, zaleca, aby liderzy IT zadbali o spójny wygląd i działanie interfejsu API. „W idealnym przypadku interfejsy API powinny skupiać się na projektowaniu, a zasady projektowania, dokumentacja i procesy zapewniać wynik wysokiej jakości” – mówi. Programiści uzyskują lepsze wyniki, jeśli projektują specjalnie pod kątem bezpieczeństwa, skuteczności i [resource] wydajność.
Innym problemem, z którym mogą się zmierzyć liderzy IT, jest konieczność współdziałania ich nowoczesnych aplikacji w chmurze ze starszymi aplikacjami, które nie zostały zaprojektowane do obsługi danych w czasie rzeczywistym. „Często widzę to w przypadku starszych systemów ERP” – dodaje Mooter. Jego zdaniem w tym scenariuszu liderzy IT mogą potrzebować zarządzania danymi głównymi lub pamięci podręcznej danych do obsługi operacji odczytu dla interfejsów API interfejsów biznesowych. Pomoże to zmniejszyć obciążenie starszej aplikacji.
„W krótkiej perspektywie” – mówi – „budowanie połączeń punkt-punkt jest łatwiejsze i może być dobrym podejściem, gdy masz bardzo mało aplikacji lub w przypadku prostych zastosowań, o których wiesz, że nie będą musiały być rozbudowywane ani ponownie wykorzystywane w przyszłości.” Jednak na wysokim poziomie zaleca, aby organizacje starały się łączyć aplikacje korporacyjne w interfejsy biznesowe, dodając, że jest to jedyne podejście, które sprawdza się na dużą skalę.
Innym sposobem spojrzenia na integrację systemów korporacyjnych SaaS i innych niż SaaS jest rozważenie integracji danych. Forrester definiuje integrację danych jako zdolność do przechwytywania danych, uzyskiwania dostępu do nich i ich wykorzystywania pomiędzy różnymi źródłami danych, lokalizacjami i aplikacjami.
„Integracja danych służy wielu celom – pozyskiwaniu partii danych do jezior danych i hurtowni, organizowaniu potoków danych przesyłanych strumieniowo, dostarczaniu zdarzeń z procesów i maszyn czy dostarczaniu spostrzeżeń” – mówi Michele Goetz, wiceprezes i główny analityk w firmie Forrester.
Integracja danych obejmuje kod i logikę umożliwiające mapowanie i uzgadnianie danych pomiędzy środowiskami produkcyjnymi i konsumpcyjnymi. Umożliwia aktualizację, zmianę i usunięcie danych; integralność danych oraz sprawdzanie, oczyszczanie i łączenie zbiorów danych w celu wzbogacania danych.
Goetz twierdzi, że narzędzia do integracji danych dokonują agregacji i obliczeń oraz dostarczają metadanych i klasyfikacji, które stanowią podstawę dalszych integracji lub routingu procesów biznesowych. Integracja danych może fizycznie przenosić i kopiować dane za pośrednictwem potoków i łączników lub udostępniać wirtualne widoki, które są odświeżane przy każdym wywołaniu i zapytaniu. Interfejsy API są powszechnym kanałem łączenia procesów integracji danych z procesami integracji aplikacji i automatyzacji.
Decentralizacja integracji
Mooter zaleca, aby organizacje rozważyły odejście od scentralizowanego zespołu ds. integracji, który wdraża integrację w przedsiębiorstwie, aby ominąć wąskie gardła powstające, gdy dział IT jest wyłącznie odpowiedzialny za wspieranie integracji przedsiębiorstw między przedsiębiorstwami (B2B).
Jednym z trendów zaobserwowanych przez firmę Forrester jest demokratyzacja integracji IT, przede wszystkim w odniesieniu do zespołów IT branżowych, ale także integratorów obywatelskich (nie związanych z IT).
Przy wyborze technologii obsługującej ten cel Mooter zaleca działom IT rozważenie produktów typu platforma integracyjna jako usługa (iPaaS), które skupiają się na łatwości użytkowania i minimalnym czasie nauki.
Firma Forrester widziała także więcej produktów na rynku iPaaS oferujących automatyzację biznesu. Na przykład iPaaS może zawierać wstępnie zbudowaną funkcjonalność do wdrażania typowych procesów biznesowych lub standardów branżowych. Dostawca iPaaS może również oferować pakiety lub integracje z innymi sąsiadującymi narzędziami automatyzacji.
Patrząc w przyszłość integracji IT i sposobu, w jaki organizacje łączą aplikacje korporacyjne SaaS i inne niż SaaS, Mooter wierzy generatywna sztuczna inteligencja zmieni sposób, w jaki organizacje osiągają integrację IT. „Zamiast ręcznie konstruować proces integracji, powiesz produktowi iPaaS prostym językiem angielskim, co chcesz osiągnąć, a on skonstruuje integrację za Ciebie” – mówi.
Biorąc pod uwagę, że niektóre produkty SaaS są wdrażane przez menedżerów branżowych lub funkcje IT w jednostkach biznesowych w celu osiągnięcia celów taktycznych, centralne zespoły IT muszą podjąć decyzję, czy priorytetem jest zintegrowanie tych produktów z ogólną strategią integracji IT firmy . Niektóre produkty SaaS będą miały własne złącza do integracji z innymi systemami korporacyjnymi, a inne mogą być obsługiwane przez iPaaS.
Jeśli jednak produkt będzie używany w organizacji jedynie przez stosunkowo krótki czas, pełna integracja go ze stosem oprogramowania przedsiębiorstwa może nie być opłacalna. Z drugiej strony te, które będą wdrażane przez dłuższy okres, prawie na pewno będą wymagały ściślejszej integracji z wewnętrznymi procesami biznesowymi.