Stawka cyberoszustwo spadła nieznacznie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r., o 2% w porównaniu z tym samym okresem w 2022 r., ale mimo to przestępcom i oszustom udało się w tym okresie ukraść około 580 mln funtów, zarówno w drodze autoryzowanego, jak i nieautoryzowanego oszustwa, według Brytyjskie finanse najnowszy raport półroczny.
Jednocześnie UK Finance – pełniący rolę „wspólnego głosu” brytyjskiego sektora bankowego i finansowego – stwierdził, że banki zapobiegły stratom o wartości 651 mln funtów dzięki ulepszonym systemom i politykom bezpieczeństwa, co sugeruje, że zaczyna się czynić pewien postęp na temat rozwiązania problemu.
Niemniej jednak, powiedział dyrektor zarządzający ds. przestępczości gospodarczej w Wielkiej Brytanii Ben Donaldson, chociaż podejmuje się wysiłki w celu powstrzymania zalewu strat, koszty oszustw nigdy nie mają wyłącznie charakteru finansowego.
„Oprócz strat finansowych przestępstwa te często wiążą się z bezduszną manipulacją ofiarą, która może wyrządzić szkody psychiczne i emocjonalne. Jak pokazuje raport UK Finance, przestępcy coraz częściej korzystają z mediów społecznościowych, platform internetowych, SMS-ów, rozmów telefonicznych i e-maili, aby oszukać ofiary i zmusić je do ujawnienia swoich danych osobowych i pieniędzy” – powiedział Donaldson.
„Sektor usług finansowych w dalszym ciągu przewodzi walce z tymi okropnymi przestępstwami. Jesteśmy także obecnie jedynym sektorem, który zwraca pieniądze ofiarom. Nie da się jednak zrekompensować ludzkich skutków tych zbrodni: musimy w pierwszej kolejności temu zapobiec.
„Jedynym sposobem, w jaki możemy zapobiec oszustwom, jest podjęcie przez inne sektory znacznie więcej, aby pomóc nam uporać się z przestępczością, która coraz częściej ma miejsce na ich platformach” – powiedział.
UK Finance odkryło, że przestępcy nie rezygnują z prób wyłudzenia pieniędzy od przedsiębiorstw i konsumentów, a w szczególności oszustwa związane z autoryzowanymi płatnościami typu push (APP) są masowo napędzane przez nadużycia platform internetowych i telekomunikacji.
Oszustwa związane z aplikacjami spowodowały straty o wartości 293,3 mln GBP, co oznacza spadek o 1% w porównaniu z 2022 r., z czego 196,7 mln GBP skradziono konsumentom, 42,6 mln GBP przedsiębiorstwom, a banki zwróciły 158,3 mln GBP – ta ostatnia liczba wykazała poprawę o 13,6% w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącach 2022 r. i prawdopodobnie ulegnie jeszcze dalszej poprawie po wejściu w życie rozporządzenia regulatora systemów płatniczych wprowadził w czerwcu nowe zasady dotyczące zwrotu kosztów.
Do odmian oszustw związanych z aplikacjami zaliczają się oszustwa inwestycyjne często reklamowane na legalnych platformach mediów społecznościowych, oszustwa związane z romansami za pośrednictwem platform randkowych oraz oszustwa związane z zakupami promowane w mediach społecznościowych i witrynach aukcyjnych. UK Finance ustaliło, że 77% wszystkich przypadków oszustw związanych z aplikacjami ma swoje źródło w Internecie, co odpowiada za 32% strat.
Oszuści z aplikacji często wykorzystują także oszukańcze połączenia i SMS-y, aby nakłonić ludzi do autoryzacji płatności lub przekazania danych, które można w tym celu wykorzystać. UK Finance ustaliło, że przypadki te stanowiły 17% wszystkich przypadków oszustw związanych z aplikacją, ale odpowiadały za 45% strat. Straty aplikacji spowodowane oszustwami pochodzącymi z wiadomości e-mail typu phishing stanowiły 1% przypadków i 11% strat w tym okresie.
Tymczasem straty związane z nieuprawnionymi oszustwami wynikającymi z transakcji kartami płatniczymi, bankowości zdalnej i czeków wyniosły 340,7 mln funtów w 1,26 mln przypadków, co oznacza spadek odpowiednio o 3% i 10,6% rok do roku.
Ofiary tego typu oszustw są od pewnego czasu prawnie chronione przed stratami, a UK Finance uważa, że w 98% przypadków ofiarom uzyskano pełny zwrot pieniędzy.
Największą przyczyną nieautoryzowanych oszustw pozostają oszustwa polegające na zakupach na odległość lub oszustwach związanych z brakiem karty, chociaż straty z tego tytułu spadły o 12% do 173,8 mln funtów, a liczba przypadków spadła o 14%. Stanowi to najniższy poziom od 2015 r. i prawdopodobnie wynika z ulepszonych środków bezpieczeństwa, takich jak Silne uwierzytelnianie klienta i przyjęcie hasła jednorazowe (OTP).
Jednakże, nastąpił znaczny wzrost strat związanych z kradzieżą dokumentów tożsamości, który częściowo zrównoważył ten spadek – wzrósł on o 57% do 33,1 mln funtów. W przypadku tego rodzaju oszustwa przestępca, któremu nie udało się nakłonić swojej ofiary do dokonania autoryzowanej płatności w trybie push, zazwyczaj ucieka się do wykorzystania zebranych danych osobowych oraz danych skradzionej karty w celu przejęcia istniejących kont. lub złóż wniosek o nową kartę kredytową.
Więcej pracy potrzeba od strony technicznej
Komentując najnowsze statystyki UK Finance, Alia Mahmud, kierownik ds. praktyki regulacyjnej w firmie regtech ZgodnośćZaletastwierdził: „Chociaż ogólne straty spowodowane oszustwami spadły od tego czasu w zeszłym roku, kwota ta nadal przekracza oszałamiające pół miliarda funtów.
„Banki i podmioty przetwarzające płatności współpracują z fintechami, aby wykorzystać moc sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do identyfikowania oszustw w stale zmieniającym się krajobrazie, ale nie mogą walczyć w tej walce sami.
„Ponad 75% oszustw cytowanych w dzisiejszym raporcie pochodziło ze źródeł internetowych, dlatego firmy technologiczne muszą zintensyfikować działania i pomóc we wzmocnieniu bastionu chroniącego konsumentów”.