Twitter ogłosił we wtorek, że wszczął pozew przeciwko rządowi indyjskiemu, co jest ostatnią salwą w trwającej walce o agresywne przepisy dotyczące mowy. Pozew ma miejsce po tym, jak Twitterowi nakazano usunięcie szeregu kont i postów, które naruszają indyjskie przepisy dotyczące nieprzyzwoitości i zniesławienia, jak po raz pierwszy zgłoszony przez New York Times. Twitter usunął już posty, ale w przyszłości domaga się ochrony sądowej przed takimi nakazami.
Walka rozpoczęła się w maju ubiegłego roku kiedy Indie wydały nowe przepisy IT dotyczące treści online, wkrótce po nich nastąpiły nalot policji na indyjskie biura Twittera. W lipcu następnego roku indyjscy regulatorzy zagroził pociągnięciem Twittera do odpowiedzialności za wszelkie przyszłe naruszenia przez jego użytkowników.
Ogólnie rzecz biorąc, Twitter od dawna twierdzi, że jest zgodny z lokalnymi przepisami dotyczącymi mowy – ale indyjskie przepisy dotyczące nieprzyzwoitości i wywrotowej mowy są niezwykle agresywne. W przeszłości kraj wykorzystywał przepisy dotyczące mowy, aby stłumić obawy dotyczące środowiska lub szerszej dyskusji na temat wewnętrznych konfliktów politycznych. Wybitny autor Arundhati Roy, któremu postawiono zarzuty wywrotowe za wypowiedzi na temat konfliktu w Kaszmirze, określił system jako zarówno chaotyczny, jak i represyjny w raporcie na ten temat z 2016 r.. „Najbardziej przerażające jest to, że każdy szalony głupek może pójść i złożyć skargę na ciebie” – powiedział wtedy Roy. „To poważne nękanie”.
Prawna walka Twittera jest skomplikowana przez nieustanne zamieszanie związane z próbą przejęcia firmy przez Elona Muska i pozostawienia jej w tajemnicy. W czerwcu Musk zobowiązał się do podkreślać wartości wolności słowa jako właściciel Twittera, ale powiedział też, że będzie przestrzegał lokalnych przepisów i wspomniał o cięciach personelu utrudniłoby to skuteczną obronę pozycji firmy w Indiach. Mimo podpisania umowy o przejęciu firmy, sam Musk nadal rzuca wątpliwości o tym, czy akwizycja się uda, co budzi kolejne wątpliwości co do przyszłości firmy.