Toyota i BMW aktualizują swoje partnerstwo w zakresie pojazdów z ogniwami paliwowymi wodorowymi, podpisując nowe memorandum o porozumieniu w celu przyspieszenia rozwoju pojazdów nowej generacji o zerowej emisji. BMW wprowadzi na rynek swój pierwszy model zasilany wodorem w 2028 r.
Wodór jest najpowszechniej występującym pierwiastkiem we wszechświecie, ale producenci samochodów mają trudności ze sprzedażą pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Poważny brak infrastruktury paliwowej poza Kalifornią w USA uniemożliwiło wodórowi stanie się tak popularnym lub rozpowszechnionym jak samochody elektryczne zasilane bateriami. A sprzedaż pojazdów zasadniczo się załamała: w pierwszej połowie 2024 r. w USA sprzedano tylko 322 pojazdy z ogniwami paliwowymi, o 82 procent mniej niż rok wcześniej.
Toyota i BMW uważają, że mogą wspólnie pokonać te wyzwania. Ulepszone partnerstwo ma na celu standaryzację komponentów i obniżenie kosztów pojazdów z ogniwami paliwowymi poprzez opracowanie własnego wspólnego układu napędowego. Będą również współpracować przy budowie stacji tankowania wodoru, aby rozwiązać główny problem utrudniający wprowadzenie pojazdów z ogniwami paliwowymi. Firmy pierwotnie połączyły siły w 2012 roku w pojazdach napędzanych wodorem.
BMW twierdzi, że jego seryjny model będzie istniejącym modelem w ofercie, który jest oferowany jako wariant zasilany wodorem. Obie firmy będą również współpracować nad pojazdami użytkowymi zasilanymi ogniwami paliwowymi, ale nie sprecyzowały, jakiego typu. Wezwali również do stworzenia „sprzyjających ram” między rządem a przemysłem, aby zapewnić, że technologia wodorowa ma podstawy.
Ogniwa paliwowe wodorowe wykorzystują sprężony wodór jako paliwo, uwalniając parę wodną jako jedyną emisję. Kilku producentów samochodów ostatnio wykorzystało tę technologię ze względu na jej zalety w rozwoju pojazdy ciężarowe I mobilne generatory prądu — i jako sposób na dalsze odchodzenie od zanieczyszczających środowisko pojazdów napędzanych gazem ziemnym i realizację własnych celów klimatycznych.
Zdjęcie: Allen J. Schaben / Los Angeles Times za pośrednictwem Getty Images
Toyota jest jedną z niewielu firm, która nadal sprzedaje samochody osobowe napędzane ogniwami paliwowymi. Toyota Mirai jest dostępna tylko w Kalifornii i jest dostarczana z bezpłatnym voucherem na tankowanie o wartości do 15 000 USD. Według firmy, do czerwca tego roku japoński producent samochodów sprzedał około 26 000 Mirai od momentu wprowadzenia na rynek. BMW ma również własny pojazd napędzany ogniwami paliwowymi, iX5 jestale firma na razie tylko testuje rynek, produkując ich garstkę.
Mimo to BMW i Toyota stoją przed trudnym zadaniem. Infrastruktura paliwowa w Kalifornii wydaje się być na skraju załamania, a dziesiątki stacji są wyłączone z użytku w dowolnym momencie. Wcześniej w tym roku, Shell zamknął swoje stacje w tym stanie pośród niedoborów paliwa. A cena wodoru nadal rośnie, ponieważ problemy z produkcją i niedobory dostaw wstrząsają rynkiem.
BMW i Toyota organizują w czwartek okrągły stół, aby odpowiedzieć na pytania dotyczące rozszerzonej współpracy, a także wyzwań, z którymi przyjdzie im się zmierzyć w przyszłości.