Google powiedział na początku tego roku, że dołączy do innych firm zajmujących się przeglądarkami internetowymi, aby blokować pliki cookie innych firm w Chrome, a dziś programiści mają pierwszą szansę przetestować proponowaną alternatywę dla śledzenia użytkowników w sieci: tokeny zaufania.
W przeciwieństwie do plików cookie tokeny zaufania służą do uwierzytelniania użytkownika bez konieczności znajomości jego tożsamości. Tokeny zaufania nie byłyby w stanie śledzić użytkowników w witrynach internetowych, ponieważ teoretycznie są takie same, ale nadal mogą pozwalać witrynom udowadniać reklamodawcom, że faktyczni użytkownicy – a nie boty – odwiedzili witrynę lub kliknęli reklamę. (Wyjaśnienie na GitHub sugeruje jednak, że strony internetowe mogą wydawać wiele różnych rodzajów tokenów zaufania).
Google jest trochę wolniej, aby dostosować rozwiązanie do śledzących plików cookie innych firm których wszyscy pozornie nienawidzą; Safari i Firefox już domyślnie je blokują, chociaż Safari jest bardziej agresywne. Jednak Mike Schulman, wiceprezes Google ds. Prywatności i bezpieczeństwa reklam, powtórzył w poście na blogu że firma nadal planuje ostatecznie wycofać pliki cookie innych firm również w Chrome.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/21689552/about_this_ad_google.jpg?w=696&ssl=1)
Ponadto Google wprowadza pewne poprawki do przycisku „Dlaczego ta reklama”, który pozwala zobaczyć, dlaczego niektóre reklamy są kierowane do Ciebie. Nowa etykieta „o tej reklamie” będzie teraz zawierała również zweryfikowaną nazwę reklamodawcy, dzięki czemu możesz to sprawdzić który firmy są skierowane do Ciebie i wyjaśniają ludziom, w jaki sposób Google gromadzi dane osobowe na potrzeby reklam. Nowe etykiety zaczną się pojawiać pod koniec roku.
Firma ogłosiła również rozszerzenie swojej przeglądarki Chrome, obecnie w wersji alfa, o nazwie Najważniejsze informacje o przejrzystości reklam, który powinien zawierać „szczegółowe informacje o wszystkich reklamach, jakie widzą w sieci”. Użytkownicy będą mogli zobaczyć szczegółowe informacje o reklamach na danej stronie, zobaczyć, dlaczego reklamy są wyświetlane na stronie oraz listę innych firm i usług obecnych na stronie, takich jak analityka witryny lub sieci dostarczania treści.