Dla mnie mody stanowią jedne z najlepszych osiągnięć w grach wideo. Nie mówię tego tylko dlatego, że te dodatki mi na to pozwoliły przedstawić chłopakom z anime Dolina Stardew Lub postawić grób Margaret Thatcher W Skyrimaale dlatego, że modowanie stało się centralną częścią kultury i rozwoju gier.
W niektórych przypadkach te dodatki stworzone przez fanów mogą sprawić, że gra będzie możliwa do grania lub wprowadzić istotne poprawki poprawiające jakość życia główne tytuły AAA. Innym razem mod może zmienić grę, tak aby jej system romansów, znaczniki płci lub opcje projektowania postaci były bardziej włączające. Jeśli potrafisz sobie wyobrazić zmianę w grze, możliwe, że mod może ją ożywić. Modderzy – którzy sami są programistami – pracowali nad grami takimi jak Dolina Gwiezdnej Rosyaktualizacja 1.6 I Pole Gwiazd. Dlaczego więc nie dostaną tego, co im się należy? Nagrody w grach?
Prace stworzone przez fanów – do których zalicza się modding – były kiedyś nagradzane w kategorii The Game Awards. Wyróżnienie to, zwane „Najlepszym dziełem fanów”, przyznawane było od 2014 do 2016 roku. Dlaczego już nie istnieje? Firma Polygon skontaktowała się z twórcą i gospodarzem Game Awards, Geoffem Keighleyem, i jak dotąd nie otrzymaliśmy od niego odpowiedzi, ale oto, co wiemy: Keighley wpadł w kłopoty w ostatnim roku przyznawania nagrody.
W 2016 roku Keighley ogłosił nominacje w kategorii „Najlepsza twórczość fanów” i obejmowały one dwa projekty wykorzystujące Nintendo IP: projekt fanów Metroid zatytułowany AM2R I Pokémon Uran. Początkowo fani świętowali włączenie tych ambitnych projektów prowadzonych przez fanów. Jednak ostatecznie Keighley odciął obie nominacje z finałowego programu bez komentarza dlaczego. Od tego czasu nie było podobnej kategorii.
Firma Polygon skontaktowała się z Nintendo w celu uzyskania komentarza i zaktualizuje tę historię, gdy otrzymamy odpowiedź.
Pomysł, że Nintendo zastraszyło Keighleya, zabraniając świętowania dzieł fanów, nie jest całkowicie wykluczony. Znany japoński deweloper i wydawca zyskał reputację osoby niezwykle stronniczej, jeśli chodzi o projekty i modyfikacje swoich gier stworzone przez fanów. Zespół prawny Nintendo wydał powszechne usunięcia treści na podstawie ustawy DMCA w witrynach moderskich i nawet podjął działania przeciwko YouTuberzy korzystający z modowanych gier Nintendo w strumieniach. Patrząc wstecz, pomysł, że przywództwo w Nintendo pozwoliłoby fanom platformy rozdania nagród pracować, wydaje się niemal śmieszny.
Ale teraz pozostały nam obecne, niefortunne okoliczności. Nagrody Game Awards wykluczają teraz całą znakomitą – i całkowicie legalną – pracę, która ma miejsce na większej scenie modowania gier. Dziś musimy zadowolić się mglistą kategorią „Najlepsze wsparcie społeczności”, która wydaje się skupiać na menedżerach społeczności zespołów, a nie na samych społecznościach fanów.
Jest wielu programistów i wydawców, którzy obsługują modowanie. Bethesda Softworks nie tylko zezwala na używanie modów w swoich grach, ale nawet próbuje to zrobić zarabiaj na pracy modderów w Creation Club. Modowanie często odgrywa tak kluczową rolę w dziedzictwie gier Bethesdy, że w społeczności żartuje się, że programiści mogą wypuszczać trudniejsze gry, wiedząc, że modderzy pójdą i sami rozwiążcie wszystkie główne problemy.
Bethesda nie jest sama w swoim wsparciu dla modowania. W przypadku Wrota Baldura 3 – który wygrał prestiżową nagrodą Gry Roku 2023 — zespół Larian Studios zaktualizował grę, aby edycja i dodawanie nowej zawartości była jak najłatwiejsza. Z Dolina Stardewtwórca Eric Barone nie tylko pracował nad tym, aby gra była jak najbardziej podatna na modowanie, ale zatrudnił niektórych z tych twórców do swojego zespołu jako programistów w celu opracowania późniejszych aktualizacji.
Chociaż określenie, które rodzaje prac związanych z modowaniem są dopuszczalne, a które nie, może być trudne do rozpoznania na platformie krajowej, myślę, że Keighleyowi będzie jeszcze trudniej ignorować stworzone przez fanów części sfery tworzenia gier. Początkowy szum „metaświat” może brzmieć jak nudny bełkot dwa lata po spopularyzowaniu tego terminu przez dyrektorów generalnych ds. technologii i twórców gier, ale treści tworzone przez użytkowników nadal odgrywają główną rolę w szerszej branży gier. W tym roku Epic Games majstrowało przy grach stworzonych przez fanów Jesieni chłopaki mapy i Robloxa Ubierz się, żeby zaimponować — choć nie jest to gra dla fanów — została stworzona na platformę podobną do YouTube i stała się wirusowym hitem, który przyciągnął nowych odbiorców do Roblox.
Treści tworzone przez użytkowników są obecnie dość modne, ale istnieje również praktyczny powód, aby wyróżniać modderów: to ciężka praca.
W tym roku Barone wydał najbardziej przyjazna dla modderów wersja Dolina Stardewa to, czego byłem świadkiem w społeczności modderskiej, było po prostu niesamowite. Rozmawiałem z osobami, które rozpowszechniały i udostępniały szczegółową dokumentację, nauczycielami, którzy mogliby być mentorami dla nowych programistów, oraz członkami społeczności, którzy zarządzali serwerami Discord z setkami aktywnych użytkowników.
Dla mnie tego rodzaju wysiłki naprawdę odzwierciedlają najlepsze i najwspanialsze prace, jakie dzieją się w grach – coś, o co wydaje się chodzić Keighleyowi. Rozumiem więc, dlaczego kategoria nagród taka jak „Najlepsze dzieło stworzone przez fanów objęte sankcjami prawnymi” może być nieco przesadzona, ale zdecydowanie warto zapewnić tym twórcom uznanie, na jakie zasługują.