Tesli Prototyp robota Optimus nie była jedyną rzeczą, którą firma podzieliła się w piątek wieczorem podczas jego Prezentacja AI Day. Dyrektor autopilota, Ashok Elluswamy, wyszedł na scenę podczas dnia AI Tesli, aby opowiedzieć o tym, jak poprawiło się oprogramowanie Full Self Driving firmy. Ujawnił, że obecnie oprogramowanie beta korzysta z 160 000 klientów, w porównaniu do 2000 z tego okresu w zeszłym roku.
Tesla twierdzi, że w sumie wydano 35 wersji oprogramowania FSD. W pytaniach i odpowiedziach na końcu prezentacji Musk przedstawił kolejną przepowiednię — zrobił kilka wcześniej — że technologia będzie gotowa do ogólnoświatowego wdrożenia do końca tego roku, ale uwzględniono przeszkody regulacyjne i testowe, które pozostały, zanim to nastąpi.
Następnie kierownik techniczny Tesli ds. planowania ruchu autopilota, Paril Jain, pokazał, w jaki sposób FSD poprawiło się w określonych interakcjach i może podejmować „ludzkie” decyzje. Na przykład, gdy Tesla skręca w lewo w skrzyżowanie, może wybrać trajektorię, która nie będzie nawiązywać bliskości z przeszkodami, takimi jak ludzie przechodzący przez ulicę.
Wiadomo, że każda Tesla może dostarczyć zestawy danych do budowy modeli używanych przez FSD, a według kierownika inżynieryjnego Tesli, Phila Duana, teraz Tesla zacznie budować i przetwarzać szczegółowe struktury 3D na podstawie tych danych. Powiedzieli, że samochody usprawniają również podejmowanie decyzji w różnych sytuacjach środowiskowych, takich jak noc, mgła i deszcz.
Tesla szkoli oprogramowanie sztucznej inteligencji firmy na swoim superkomputerze, a następnie przekazuje wyniki do pojazdów klientów za pośrednictwem bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania. W tym celu przetwarza transmisje wideo z floty Tesli składającej się z ponad 1 miliona pojazdów wyposażonych w kamery na drogach i ma symulator wbudowany w Unreal Engine, który służy do ulepszania autopilota.
Producent samochodów ma już duży superkomputer oparty na procesorach graficznych Nvidia i centrum danych mieszczące 30 PB (czyli 30 000 000 GB) przechowywanego materiału filmowego. Tesla pracuje również nad nowym komputerem zbudowanym na zamówienie przy użyciu chipów zaprojektowanych przez Teslę o nazwie Dojo, dzięki któremu może zastąpić 72 szafy GPU składające się z 4000 GPU tylko czterema szafami Dojo.
Podczas zeszłorocznego dnia sztucznej inteligencji kierownictwo ujawniło pierwsze kafelki chipów i szkoleń Dojo, które ostatecznie rozwinęły się w pełny klaster Dojo lub „ExaPod”. Dziś firma ogłosiła, że pierwszy ExaPod ma zostać ukończony do pierwszego kwartału 2023 roku. Firma planuje zbudować w sumie siedem ExaPodów w Palo Alto. W systemie z 10 szafkami Tesla powiedział, że Dojo ExaPod przełamie barierę obliczeniową ExaFlop i zawiera 1,3 TB szybkiej pamięci SRAM i 13 TB wysokoprzepustowej pamięci DRAM.
Od zeszłorocznego dnia sztucznej inteligencji, rozwój Dojo osiągnął kilka kamieni milowych, w tym zainstalowanie pierwszej szafy Dojo, testowanie obciążenia 2,2 MW, a teraz firma pracuje z szybkością tworzenia jednej płytki dziennie. Zademonstrowano również, że Dojo działa w modelu stabilnej dyfuzji przy użyciu 25 matryc Dojo, tworząc ten wygenerowany przez sztuczną inteligencję obraz na podstawie monitu „Cybertruck na Marsie”.
Wszystkie dzisiejsze pojazdy Tesli są standardowo wyposażone w funkcję wspomagania kierowcy o nazwie Autopilot. Przez dodatkowe 15 000 $, właściciele mogą kupić opcję Full Self-Driving, która Musk wielokrotnie obiecywał, że pewnego dnia zapewni w pełni autonomiczne możliwości właścicielom pojazdów Tesli. Do tej pory FSD pozostaje zaawansowanym systemem wspomagania kierowcy „Poziomu 2”, co oznacza, że kierowca musi być w pełni zaangażowany w obsługę pojazdu podczas jazdy.
FSD, który jest obecnie dostępny dla około 160 000 kierowców w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, umożliwia użytkownikom dostęp do częściowo zautomatyzowanego systemu wspomagania kierowcy Autopilota na ulicach miast i drogach lokalnych. System ma przyspieszać i zwalniać, wykonywać skręty — w tym niezabezpieczone skręty w lewo, które są niezwykle trudne dla zautomatyzowanych systemów — oraz rozpoznaje sygnały drogowe i inne znaki drogowe.
Tesla dostała się do gorącej wody z rządem federalnym na podstawie doniesień o awarii FSD i innych kwestiach bezpieczeństwa. Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego prowadzi dochodzenie 16 awarii w którym właściciele pojazdów Tesli korzystający z Autopilota zderzyli się z nieruchomymi pojazdami uprzywilejowanymi, powodując 15 obrażeń i jedną ofiarę śmiertelną. Tesla stoi przed możliwym wycofaniem AutopilotaFSD lub jedno i drugie po tym, jak rząd zaktualizował swoje śledztwo na początku tego roku.
Firma została oskarżona o fałszywa reklama przez organy regulacyjne i pozwany przez klientów za rzekome wprowadzanie ich w błąd co do możliwości ich pojazdów. Ale FSD ma również kluczowe znaczenie dla wizji Muska o przyszłości całkowicie pozbawionej kierowcy. A sam Musk w dużej mierze uniknął poważnych konsekwencji – jak dotąd – w swoich wysiłkach, by ukryć ograniczenia technologii autonomicznej jazdy Tesli.