Telewizyjna adaptacja powieści Netflixa Problem trzech ciał wprowadza pewne istotne zmiany w materiale źródłowym. Postacie z oryginalnej książki Cixina Liu zostały wymyślone na nowo i podzielone na inne. W narracji przeniesiono wątki z późniejszych książek trylogii Liu, znanych jako Pamięć o przeszłości Ziemi. I na szczęście gra wideo w wirtualnej rzeczywistości, w którą się gra 3 Problem z ciałem znacznie różni się od tego, jak jest to opisane w wersji książkowej.
Gra, tzw Trzy ciała w tekście Liu służy temu samemu celowi, co w serialu telewizyjnym: jest narzędziem rekrutacji najzdolniejszych i najbardziej dociekliwych naukowców na świecie. W programie Netflix urządzenie, na którym Trzy ciała gra, jest elegancką, niemal magiczną maszyną. Gracze biorący udział w programie telewizyjnym są zarówno podekscytowani, jak i zaniepokojeni poziomem zaawansowania gogli VR.
„To nie jest normalne” – mówi postać Johna Bradleya, Jack Rooney, po wypróbowaniu gry (i praktycznie odcięciu głowy przez Sea Shimookę) Sofon). „Czy rozumiesz, jak daleko wykracza to poza obecny stan wiedzy? To znaczy, mówimy o 50 latach? 150?”
Opis Liu Trzy ciała Doświadczenia VR są znacznie bardziej rzeczowe niż to, co widzimy w serialu. W swojej książce opisuje grę jako działającą na „panoramicznym kasku widokowym” i, co osobliwe, działającą w przeglądarce internetowej. Wrażenie grania w grę w wersji Liu nie było napędzane przez bezpośredni interfejs neuronowy chromowany kaskale poprzez kombinezon zakrywający całe ciało, który został opisany jako powszechnie dostępny na rynku.
Oto jak Liu, który wówczas był wyraźnym optymistą co do technologii VR, opisuje ten kombinezon:
Kombinezon V był bardzo popularnym elementem wyposażenia wśród graczy, składającym się z panoramicznego kasku i kombinezonu z dotykowym sprzężeniem zwrotnym. Kostium pozwalał graczowi doświadczyć wrażeń związanych z grą: uderzenia pięścią, dźgnięcia nożem, poparzenia płomieniami i tak dalej. Był także w stanie generować uczucie ekstremalnego ciepła i zimna, symulując nawet wrażenie bycia narażonym na burzę śnieżną.
Program telewizyjny nie ma takiego koloru. Posiadanie takiego zestawu słuchawkowego byłoby nie tylko sprzeczne z opowiadaniem historii — wyobraź sobie, że musisz patrzeć, jak postacie ubierają się i rozbierają przed wejściem do wirtualnego świata — ale fakt, że chromowany zestaw słuchawkowy może tak wiele zrobić, symulując wiele zmysłów, pokazuje, jak bardzo obcy czuje.
Obraz: Netflix
Problem trzech ciał został napisany na wiele lat przed rewolucją komercyjną, która udostępniła masom technologię VR. Dopiero stworzenie Oculus Rift w 2011 roku sprawiło, że niedrogie gogle VR z głównego nurtu zaczęły wydawać się realne i obiecujące, zmieniające branżę. Ponad dekadę później zaczęła nasuwać się twarda rzeczywistość, jaką jest wirtualna rzeczywistość. Ma ona oczywiste ograniczenia i po prostu nie jest w stanie zapewnić takiego poziomu immersji, jaki Liu obiecał na piśmie. Właśnie dlatego gogle VR firmy Netflix 3 Problem z ciałem jest przedstawiana jako niemożliwe urządzenie do tego stopnia, że postacie poważnie ostrzegają ludzi, którzy w nią grają: „Nie mamy tej technologii”.
Serial telewizyjny przedstawia Trzy ciała świat gry jako niemal idealnie fotorealistyczny, choć scenariusze VR wydają się nieco niesamowite. To jeden ze sposobów, aby odrzucić wszelkie zakłócenia immersji wynikające z renderowania, powiedzmy, 30 milionów chińskich żołnierzy działających jak gigantyczny ludzki procesor, a to wygląda bardzo słabo. Sugerowano, że wersja gry Liu jest fotorealistyczna i wciągająca, więc producenci serialu dołożyli wszelkich starań, aby stworzyć ogromny, wiarygodny świat, którego doświadczą gracze.
Ale Trzy ciała nie jest zbyt duże gra; to po prostu oddzielne miejsce, w którym postacie mogą rozwiązywać problemy z zakresu astrofizyki – aby posunąć fabułę do przodu na tle historycznego świata fantasy. To pozostałość po czasach, gdy ludzie grający w gry wideo z nadzieją patrzyli w przyszłość VR i jej możliwości. (Chociaż całkiem dokładnie odzwierciedla efekt zachwytu, jaki wywołuje technologia: na początku olśniewająca, ale korzyści szybko malejące. W tych fragmentach serialu jest dużo błysku, ale niewiele treści.)
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25367876/3_Body_Problem_n_S1_E2_00_24_19_04R.jpg_3_Body_Problem_n_S1_E2_00_24_19_04R.jpg?resize=696%2C296&ssl=1)
Obraz: Netflix
Bardziej intrygującą tajemnicą jest to, kto stoi za technologią, która ją tworzy Trzy ciała możliwy. Dlatego grają gracze serii. Są z natury ciekawi i starają się rozwiązać problem, który został już rozwiązany przez Trisolaran (aka San-Ti) i dowiedzieć się więcej o jego twórcach. Siły Obcych nie szukają tylko mądrych ludzi, których mogliby wyjaśnić nierozwiązywalny problem fizyczny, szukają ciekawskich naukowo, sympatycznych ludzi. A czy jest lepszy sposób na zwabienie ich niż fantastyczna technologia i jeden z najprzyjemniejszych sposobów rozwiązywania problemów: gry wideo.
Ponadto w programie pełnym niewiarygodnych zjawisk naukowych (np. superkomputerów wielkości fotonu, migających gwiazd, odliczań wyświetlanych na siatkówkach oka) gra w rzeczywistości wirtualnej nowej generacji, współtworzona przez Alien Game programistów jest jednym z najłatwiejszych do zawieszenia niewiary.