Wiodąca firma z branży lotnictwa elektrycznego Lotnictwo Joby poinformowała, że nabyła dział autonomii od Xwing, start-upu lotniczego, który od kilku lat pracuje nad projektami lotów bezzałogowych. Warunki transakcji, która dotyczy ilości akcji Joby, nie zostały ujawnione.
Do wprowadzenia na rynek elektrycznych taksówek powietrznych Joby potrzeba jeszcze kilku lat, ale firma twierdzi, że chce zająć taką pozycję, aby móc korzystać z autonomicznych lotów, gdy technologia będzie gotowa do komercyjnego zastosowania.
Elektryczne taksówki powietrzne Joby’ego dzieli jeszcze kilka lat od premiery
Założona w 2016 roku firma Xwing wykonała 250 autonomicznych lotów testowych i 500 automatycznych lądowań. Joby mówi, że w kwietniu 2023 r. była pierwszą firmą, która otrzymała oficjalne oznaczenie projektu dotyczącego certyfikacji dużego bezzałogowego systemu powietrznego od Federalnej Administracji Lotniczej.
Przejęcie może również pomóc Joby’emu w rozszerzeniu współpracy z Departamentem Obrony, który jest partnerem firmy zajmującej się elektrycznym pionowym startem i lądowaniem (eVTOL) od 2022 r. Pentagon przygląda się eVTOL i autonomii, chcąc poprawić bezpieczeństwo swojej misji .
Xwing to najnowszy start-up wchłonięty przez Joby, który pracuje nad umocnieniem swojej pozycji lidera w rodzącej się przestrzeni eVTOL. W 2021 roku firma przejęła Inras GmbH, firmę opracowującą lekką, wysokowydajną technologię czujników radarowych. Na początku tego roku Joby podpisał umowę na uruchomienie usługi taksówek powietrznych Dubaj w 2026 roku. W ostatnim czasie firma wykonała kilka lotów pokazowych na Manhattanie i planuje rozpocząć obsługę pasażerów komercyjnych w miastach jak Nowy Jork i Los Angeles w 2025 r.
Xwing to najnowszy startup, który wchłonął Joby
W pełni elektryczny samolot Joby’ego ma sześć wirników i pięć miejsc, w tym pilot. Pojazd może wystartować pionowo niczym helikopter, a następnie przesunąć się w lot do przodu za pomocą przechylanych wirników. Joby twierdzi, że może osiągnąć prędkość maksymalną 300 km/h, przelecieć 250 mil na jednym ładowaniu akumulatora i jest 100 razy cichszy niż konwencjonalny samolot.
W nadchodzących latach kilka firm zajmujących się taksówkami powietrznymi planuje uruchomić swoje usługi, w tym Archer, Lilium, Beta Technologies i Wisk Aero. Większość będzie działać z pilotami w kokpicie, choć twierdzą, że lot autonomiczny pozostaje nieokreślonym celem.
„Samolot, który certyfikujemy, będzie miał na pokładzie w pełni wykwalifikowanego pilota” – powiedział w oświadczeniu JoeBen Bevirt, założyciel i dyrektor generalny Joby – „ale zdajemy sobie sprawę, że przyszła generacja autonomicznych samolotów odegra ważną rolę w odblokowaniu naszych możliwości wizję zapewnienia możliwie największej dostępności czystej i niedrogiej mobilności powietrznej.”