Taktyczni czarodzieje wyłomu dowodzi, że nie ma substytutu dla dopaminy, którą otrzymujesz, wyrzucając jednocześnie trzech facetów przez okno. Defenestrations na bok, Taktyczni czarodzieje wyłomu to zaskakująco głęboka gra strategiczna oparta na turach, oferująca najlepszy scenariusz, jaki widziałem w grach w tym roku.
Świat Taktyczni czarodzieje wyłomu jest bardzo surrealistyczne — podobne do naszego, z podobnymi problemami, ale odrębne w swoim zbiorze narodów, polityki i tradycji. Magia jest również prawdziwa. Kontrolujesz oddział czarnoksiężników, czarodziejów, czarownic, duchownych i druidów, których talenty i umiejętności czynią ich wyjątkowo wykwalifikowanymi do pracy w różnych gałęziach sił specjalnych. Zamiast Navy SEALs masz Navy Seers, a zamiast nudnych normalnych medyków masz nekromantów, którzy potrafią wskrzeszać zmarłych. Chętnie przejrzałbym encyklopedię lub podręcznik dla Taktyczni czarodzieje wyłomu; jest tak dobre.
Większa fabuła przypomina coś z powieści Toma Clancy’ego, gdyby dostał także egzemplarz Silmarillion. Jest mnóstwo zamachów stanu, grup paramilitarnych i spisków, które sięgają szczytu. Stawka jest wysoka, ale historia odmawia traktowania siebie zbyt poważnie i zawsze wie, kiedy wstrzyknąć trochę lekkości do sytuacji i spuścić gaz.
Fabuła dla Taktyczni czarodzieje wyłomu jest dobra, ale profesjonalna wymiana zdań między członkami drużyny to prawdziwe dzieło sztuki. Przed wtargnięciem do pokoju twoja drużyna oceni sytuację taktyczną, dokona sprytnych obserwacji i zazwyczaj rozładuje napięcie subtelnymi uszczypliwościami.
Relacje między twoim oddziałem nie opierają się jednak wyłącznie na żartach na swój koszt. Pomiędzy misjami będziesz mieć okazję do zaangażowania się w opcjonalne rozmowy, które pomogą dodać każdemu z bohaterów dodatkowy wymiar. Nawet bez tych dodatkowych dialogów, wygląd każdego z członków oddziału mówi ci wiele o tym, kim są. Zan, emerytowany jasnowidz marynarki, zachowuje się z surowym profesjonalizmem, podczas gdy Jen, twoja rezydentna czarownica, zawsze pokazuje swoją odznakę prywatnego detektywa, nosząc na plecach składaną miotłę.
Oprócz rozwoju postaci i budowania świata, dowcipność Taktyczni czarodzieje wyłomu dotyczy to również elementów rozgrywki: mój nekromanta nie potrafi leczyć ran, ale potrafi przywracać ludzi do życia, co oznacza, że musi wpakować kulę w czaszkę każdej osobie, której próbuje pomóc.
Rozgrywka z chwili na chwilę Taktyczni czarodzieje wyłomu jest wyraźnie inspirowana innymi klasykami gatunku strategii turowych, w szczególności Do wyłomu. Akcja zazwyczaj rozgrywa się w jednym pokoju, co pozwala na spojrzenie na otoczenie i zagrożenia na pierwszy rzut oka, które mogą obejmować różne elementy, które oferują unikalne możliwości taktyczne. Przed wejściem do pokoju masz jasny obraz tego, co zrobią Twoi wrogowie i w jakiej kolejności będą następować zdarzenia. Dzięki wyeliminowaniu RNG rozgrywka staje się taktyczną łamigłówką z węzłami, które rozplątujesz poprzez inteligentne rozmieszczenie i wykonanie, a nie szczęście.
Inaczej Do wyłomujednak misje w Taktyczni czarodzieje wyłomu są prezentowane w sposób liniowy, a niektóre opcjonalne misje wyzwań stają się dostępne w miarę postępów w historii. Każda misja musi zostać ukończona z konkretnym oddziałem i nie ma tu żadnych rozgałęzionych ścieżek. Podczas gdy część mnie życzyła sobie, aby misje fabularne dawały mi swobodę wyboru własnego oddziału, ostatecznie poczułem wdzięczność, że decyzja została podjęta za mnie. Nie jestem pewien, czy mógłbym spojrzeć któremukolwiek członkowi mojego zespołu w oczy i powiedzieć mu, że będzie musiał grzać ławkę, podczas gdy ja będę wysyłał jego przyjaciół w niebezpieczeństwo.
Różnorodność umiejętności przypisanych do każdego członka drużyny może być czasami przytłaczająca, ale ich wszechstronność daje ci swobodę w osiąganiu nieoczekiwanych rezultatów, gdy są odpowiednio stosowane. Masz również możliwość zobaczenia, jak potoczą się wydarzenia, zanim podejmiesz działania. Jeśli nie jesteś zadowolony z tego, jak coś się potoczyło, możesz cofnąć każdą akcję do początku swojej tury i spróbować czegoś innego.
Jeśli to wszystko brzmi niezwykle pobłażliwie, to dlatego, że takie jest. Domyślnie, Taktyczni czarodzieje wyłomu nie ma praktycznie żadnych konsekwencji dla twoich działań, ale szereg suwaków trudności pozwala ci dostroić twoje doświadczenie, aby było bardziej wymagające. Jednak gra zawsze pozwala ci pominąć konkretną misję bez kar lub pominięcia wątków fabularnych.
Ten poziom elastyczności zachęca do eksperymentowania i może prowadzić do autentycznych momentów wielkiego mózgu, aha. Na przykład zdolność wskrzeszenia nie tylko pozwala przywrócić energię członkom drużyny, ale może również przywrócić nieprzytomnych wrogów i zmusić ich do atakowania swoich byłych sojuszników.
Chociaż zawsze istnieje wiele ścieżek do osiągnięcia celów, margines błędu może być czasami niezwykle niewielki, szczególnie podczas próby osiągnięcia opcjonalnych celów misji. Jednak osiągnięcie tych celów zapewnia pewnym postaciom dodatkową pewność siebie, która, podobnie jak w prawdziwym życiu, jest walutą wymaganą do noszenia coraz bardziej surowych strojów. Stroje nie zapewniają żadnych taktycznych bonusów i są czysto kosmetyczne, ale skłamałbym, gdybym powiedział, że nie zrobiłem czegoś ekstra, aby mój nekro-medyk mógł nosić różową bluzę z kapturem szkieletu.
Każda nowa misja powoli rozdaje nowe umiejętności i ostatecznie wprowadza do gry nowych członków drużyny, prezentując Ci większy katalog opcji taktycznych. Jednak będziesz zmuszony zmierzyć się z większą różnorodnością wrogów, którzy nie tylko pochłaniają więcej obrażeń, ale także wprowadzają nowe elementy do taktycznej układanki. Jeden zły w szczególności — nazwijmy go Greg — automatycznie odpowie ogniem na Twoją drużynę, gdy tylko zrani któregoś z jego przyjaciół. Wiem, że Greg wykonuje tylko swoją pracę, ale Greg jest odpowiedzialny za więcej frustracji w mojej rozgrywce niż ktokolwiek inny. Greg może iść do diabła.
Między misjami członkowie drużyny zdobywają doświadczenie, które może zostać wykorzystane do podniesienia poziomu ich zestawu umiejętności, co może drastycznie zmienić użyteczność niektórych członków drużyny. Na przykład Jen może zdobyć umiejętność, która pozwala jej się poruszać po użyciu magicznej pałki ogłuszającej. W połączeniu z jej umiejętnością wyważania miotłą — wylatywania przez sąsiednie okno i kopania innego w dowolnym miejscu na mapie — Jen szybko stała się MVP mojej drużyny.
Obszerny tryb dla jednego gracza opowiada spójną, ściśle powiązaną historię, a po napisach końcowych dostępnych jest wiele opcjonalnych map wyzwań, które pozwolą sprawdzić twoją odwagę. Taktyczni czarodzieje wyłomu również uruchomiono z dość intuicyjnym edytorem map, który pozwala graczom tworzyć własne misje. Ilość treści dostępnych na starcie jest duża, ale gdybym miał życzyć sobie jednego dodatku, byłaby to jakaś nieliniowa kampania.
Gry takie jak XCOM i Do wyłomu oferują mnóstwo pojawiających się momentów narracyjnych, z kluczowymi zagraniami i szansą na zwycięstwo wbrew niemożliwym szansom. Jednak przemyślana narracja bije na głowę Taktyczni czarodzieje wyłomupołączone ze znakomitym poczuciem humoru i podkreślone satysfakcjonującą rozgrywką, stanowią fascynujące przeżycie dla każdego fana gatunku.
Taktyczni czarodzieje wyłomu została wydana 22 sierpnia na Windows. Gra została zrecenzowana na Windows przy użyciu kodu do pobrania przedpremierowego dostarczonego przez Suspicious Developments Inc. Vox Media ma partnerstwa afiliacyjne. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może zarabiać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków afiliacyjnych. Możesz znaleźć dodatkowe informacje o polityce etycznej Polygon tutaj.