Sztuczna inteligencja (AI) jest używana w tenisa na boisku i poza nim, ponieważ graczom i widzom podają spersonalizowane spostrzeżenia, których pragną.
Tenis jest już sportem globalnym, a miliony fanów generuje miliardy funtów rocznie, ale technologia może odblokować ogromny niewykorzystany potencjał komercyjny.
All England Lawn Tennis Club (AELTC), który prowadzi turniej Wielkiego Slamu Wimbledonu, zanotował obrót w wysokości ponad 400 milionów funtów w 2024 r. Tymczasem Stowarzyszenie Tennisowe w USA wygenerowało podobną kwotę w tym samym roku, a jego turniej w USA głównym współpracownikiem.
Aby zwiększyć przychody dzięki sponsorowaniu, sprzedaży biletów i towarów, a więcej, branża musi przyciągnąć więcej widzów i zwiększyć interakcje z istniejącymi fanami.
Wzrost poza boiskiem
W tym celu, poza Court, przemysł tenisowy wykorzystuje najnowsze technologie, takie jak sztuczna inteligencja (AI), podczas gdy na boisku gracze i ich trenerzy używają tych samych technologii do wspierania szkoleń i taktyki.
„AI ma ogromną rolę w rozwijaniu sportów tenisa” – powiedział Judy Murraytrener tenisowy i matka Wimbledonu, mistrz singli US Open i Olympic Andy Murray oraz dwukrotny mistrz mieszanego wielkiego szlema Jamie Murray.
Przemawiając na imprezie organizowanym przez IBM, w 36. roku jako partner technologiczny dla AELTCMurray mówił o roli technologii, w tym AI, w przyciąganiu obecnych i przyszłych pokoleń fanów i graczy tenisa.
Kevin Farrar, szef partnerstwa sportowego IBM UK, podzielił się liczbami związanymi z wykorzystaniem technologii cyfrowej w celu zaangażowania się w wydarzenia sportowe i zapotrzebowanie na to, co określił jako „treść, którą można przekąsić”.
Powiedział, że 70% fanów sportu korzysta z mediów społecznościowych podczas oglądania wydarzeń w domu, a 44% korzysta z platform społecznościowych podczas wydarzeń. Powiedział, że 66% konsumpcji sportowej pochodzi z „podstawowej grupy” 20% fanów.
„Treści, które można przekąsić, to bardzo coś, co młodsi fani chcą zobaczyć, i to się zawsze rozwija. Naszym wyzwaniem jest odpowiedzieć na to każdego roku i upewnić się, że możemy dać im najlepsze możliwe wrażenia, niezależnie od tego, czy są na miejscu, czy w domu”-dodał Farrar.
Judy Murray zgodziła się: „Chodzi o angażowanie się z tymi, którzy dorastali z technologią, zrozumienie, w jaki sposób otrzymują swoje wiadomości i informacje oraz jak oglądają sport”.
Powiedziała, że młodzi ludzie konsumują tenis w inny sposób niż poprzednie pokolenia, poprzez usługi cyfrowe, takie jak dedykowana aplikacja i spersonalizowane informacje.
„Z pewnością widzę to ze wszystkimi młodymi ludźmi, z którymi się kontaktuję w świecie sportowym-chodzi o to, co zawsze nazywam„ kawałkami rozmiaru ”-dodała. „To najważniejsze bębny, ujęcie dnia, zegarek celebrytów oraz treść dzieci i zakulisowe. Myślę, że chodzi o tworzenie atmosfery i magię Wimbledonu, poprzez aplikację, do niezwykle zróżnicowanej globalnej publiczności”.
Dodatki społeczne
Podczas wydarzenia, w cieniu centralnego sądu Wimbledonu, IBM ogłosił dwa narzędzia generowane przez AI dla widzów.
Nowe funkcje tegorocznego turnieju Wimbledon obejmują interaktywny asystent AI, który może odpowiedzieć na pytania i dostarczać analizy podczas meczu na żywo, używając generatywny AI. Chat, jak wiadomo, jest budowany przy użyciu technologii IBM Watsonx AI, w tym zbioru agentów AI i dużych modeli językowych (LLM) przeszkolonych w stylu redakcyjnym Wimbledonu i żargonie tenisowym.
Wprowadzona jest również ulepszona wersja prawdopodobieństwa wygrania, aby zaoferować fanom projekcję, której gracz najprawdopodobniej wygra.
Chris Clements, Digital Products Lead w AELTCpowiedział, że organizacja wkłada wiele wysiłku w zrozumienie publiczności wydarzenia Wimbledon.
Powiedział, że AELTC szacuje, że ponad trzy miliardy ludzi na całym świecie zdaje sobie sprawę z marki Wimbledon, a około miliarda z nich wykazuje zainteresowanie.
„W 2024 r. Nasza globalna publiczność przekroczyła 670 milionów ludzi, którzy w jakikolwiek sposób zaangażowały się w Wimbledon, kształt lub formę. Jak można sobie wyobrazić, że publiczność jest nie tylko bardzo zróżnicowana pod względem lokalizacji, jeśli chodzi o wiedzę o sporcie, ale także pod względem sposobu, w jaki konsumują media” – powiedział Clements.
Powiedział, że wyzwanie dla AELTC jest „pojawia się w przestrzeniach, w których ludzie spędzają czas”.
Według Clements, w ubiegłym roku w zeszłym roku było 13 miliardów zaangażowania z Wimbledonem na całym świecie, które, jak powiedział, udaje się około 20 na osobę, z którą AELTC się zaangażowało.
Według danych AELTC, w ubiegłym roku, wyprodukował ponad 5200 fragmentów treści, zwiększył publiczność o 63% na platformach społecznościowych i dostarczył łącznie 1,6 miliarda widoków wideo.
„Jest dla nas bardzo ważne, że generujemy tego rodzaju głębsze zaangażowanie, które ostatecznie prowadzi ludzi do zajęcia się tym sportem i angażowania się w to powtarzające się”.
Sukces na boisku
Korzystanie z sztucznej inteligencji i innych narzędzi cyfrowych wykracza daleko poza uprawę sportu i marek różnych turniejów oraz na codzienne trening i przygotowanie samych graczy.
Judy Murray, wieloletnia trenerka, mówiła o roli technologii, takiej jak AI, przygotowując graczy do turniejów i pojedynczych meczów. „W dzisiejszych czasach z pewnością potrzebujesz ludzi, którzy wiedzą, jak włączyć komputer” – zażartowała.
Powiedziała, że dzisiejsi gracze mają ekspertów danych w swoich zespołach, wraz z trenerami fitness i analitykami wideo. „Myślę, że stary straż trenerów, który pracowałby w starym szkolnym drodze, musiał się dostosować lub zabrać kogoś, kto pomoże mu analizować dane”.
Murray powiedziała w swoich wczesnych dniach coaching juniors, wszystko zostało zrobione z długopisem i papierem. „Opracowałeś swój schemat z patykiem i wykonałeś własne oznaczenia i notatki, ale z czasem ewoluuje”.
„Dzisiaj dane są dostępne jako trener, który pomaga ci w tworzeniu, a nie tylko dopasowywanie strategii dla twojego gracza i taktyki wobec innych graczy, ale także wiele twoich planów treningowych, ponieważ pozwala analizować technikę za pomocą filmów w zwolnionym tempie”.
Przypomniała sobie, że analizowała styl konkurentów na amerykańskim wydarzeniu juniorów jeden rok, korzystając z kamery wideo zwisającej z tyłu boiska, aby sfilmować przeciwnika jej graczy. „Osiągnęliśmy materiał z powrotem, położyliśmy go na komputerze, a następnie zredagowaliśmy w małym pakiecie, który zrozumieliby młodsi gracze”.
Ale dodała, że dziś: „Jedno kliknięcie, i jest to nie tylko dostępne przed i po meczu, ale także jest dostępne w czasie rzeczywistym”.
„Pudełka graczy mają zamontowane w nich iPady, które mówią dokładnie, co dzieje się podczas meczu”, powiedziała, dodając, że trenerzy będą musieli nauczyć się rozumieć te dane i szybko je działać.