Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) szybko wyrastają na światowego lidera w dziedzinie inteligentny transportwykorzystując moc sztucznej inteligencji (AI) i dużych zbiorów danych do tworzenia płynnych, skoncentrowanych na pasażerach systemów mobilności. Podczas tegorocznej konferencji Global Rail w Abu Zabi eksperci zebrali się, aby zbadać, w jaki sposób technologia zmienia operacje, poprawia jakość obsługi klienta i wspiera cele zrównoważonego rozwoju w całym ekosystemie transportowym.
Mobilność jako usługa (MaaS) i integracja danych w czasie rzeczywistym mają kluczowe znaczenie dla tej transformacji. Panel dyskusyjny nt Kształtowanie przyszłości mobilności: rozwiązanie dylematu udostępniania danych, podkreśliło, że MaaS może odnieść sukces tylko wtedy, gdy dane przepływają efektywnie między operatorami i trybami, przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności i bezpieczeństwa. Aby zoptymalizować podróż pasażerów, należy bezproblemowo udostępniać informacje w czasie rzeczywistym na temat dostępności, popytu i cen.
„Wyzwanie polega na zapewnieniu rozwiązania mobilnego, które będzie działać dla użytkownika końcowego” – powiedział Abdeljabbar Ben Salem, starszy wiceprezes na Bliski Wschód, Afrykę Północną i Azję Środkową u dostawcy usług transportowych RATPDev.
„Musimy współpracować z władzami i przyjąć szerokie podejście, aby poruszać się po ramach regulacyjnych, zapewniając, że wszystkie zainteresowane strony, w tym operatorzy i organy regulacyjne, uczestniczą w równaniu”.
Operatorzy transportu zdają sobie sprawę, jak ważne są solidne podstawy danych dla uwolnienia potencjału sztucznej inteligencji. Jak wyjaśnił Amer Battikhi, wiceprezes wykonawczy i dyrektor generalny ds. rozwiązań cyfrowych i danych w firmie inżynieryjnej Jacobs: „Dane są tak duże, że niezależnie od tego, jak je organizujesz, trudno jest znaleźć wartość. Technologia pozwala nam teraz szybko je analizować, tworzyć przydatne wnioski i skutecznie rozwiązywać problemy związane z prywatnością”.
Inwestując w skalowalne platformy i inteligentne potoki danych, operatorzy mogą przekształcać surowe informacje w decyzje operacyjne podejmowane w czasie rzeczywistym, od optymalizacji ruchu po konserwację predykcyjną.
Era po Covid-19 podkreśliła znaczenie elastycznych operacji opartych na sztucznej inteligencji. Alistair Gordon, dyrektor generalny operatora transportowego Keolis z Wielkiej Brytanii, Bliskiego Wschodu i Indii, zauważył: „Przed pandemią Covid rozkłady jazdy były sztywne. Teraz, dzięki sztucznej inteligencji i danym, możemy dostarczać aktualizacje w czasie rzeczywistym i skuteczniej reagować na zapotrzebowanie pasażerów. Chodzi o wykorzystanie danych w celu poprawy jakości podróży klienta i proaktywnego przewidywania potrzeb”.
Najważniejszym priorytetem pozostaje zrównoważenie wykorzystania danych z prywatnością. Abdulla AlGhfeli, pełniący obowiązki dyrektora generalnego Centrum Zintegrowanego Transportu w Abu Zabi, powiedział: „Te dane nie są przekazywane do tłumaczenia przez wiele osób – mamy wyspecjalizowany zespół ds. danych. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, traktując dane zachowawczo”.
Podobnie Battikhi dodał: „Chroń dane swojej organizacji i zainwestuj w platformę, która pozwoli Ci bezpiecznie na nich zarabiać. Umożliwia realne rozwiązania i tworzy przypadki użycia, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na mobilność”.
Skalowanie sztucznej inteligencji wymaga czegoś więcej niż tylko technologii, wymaga partnerstwa i myślenia o ekosystemie. Panel Liderów AI skupił się na wyjściu poza projekty pilotażowe i skierowaniu ich do praktycznych, zrównoważonych zastosowań.
Gaurav Biswas, założyciel i dyrektor generalny firmy transportowej TruKKer, powiedział: „Jakość danych jest kluczowa. Konwersja złożonych zbiorów danych na infrastrukturę sztucznej inteligencji pozwala organizacjom zarabiać na inwestycjach. Sztuczna inteligencja nie jest już teoretyczna – jest praktyczna i może uprościć złożone wyzwania operacyjne”.
Jako kluczowe czynniki wskazano także adopcję i szkolenia pracowników. Zapewnienie pracownikom bezpiecznych środowisk do nauki i eksperymentowania ze sztuczną inteligencją zapewnia płynniejszą integrację i innowacje.
Martin Yates, starszy doradca ds. technologii dla rządu w firmie konsultingowej Presight AI, powiedział: „Klienci mają różne cele, ale musimy skupić się na kluczowych wskaźnikach wydajności krajowych KPI). Sztuczna inteligencja pomaga przełamywać bariery między organizacjami, umożliwiając podejmowanie mądrzejszych decyzji biznesowych. Integracja danych z różnych źródeł jest kluczem do uwolnienia ich pełnego potencjału”.
Proaktywne podejście Zjednoczonych Emiratów Arabskich do przyjęcia sztucznej inteligencji jest widoczne w strategicznych inwestycjach i rozwoju infrastruktury. Liderzy podkreślili, że skalowanie sztucznej inteligencji nie dotyczy tylko technologii, ale także zarządzania, bezpieczeństwa i zgodności z przepisami.
Yates dodał: „Technologia rozwija się szybko, a infrastruktura transportowa nieustannie opracowuje się na nowo. Operatorzy stają pod presją ze strony konkurencji i celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Transformacja cyfrowa musi równoważyć innowacje z solidnym bezpieczeństwem i współpracą z zainteresowanymi stronami”.
Zarządzanie danymi pozostaje kluczowym elementem układanki. Jeffery Sim Vee Ming, dyrektor generalny grupy w operatorze autobusowym i kolejowym SBS Transit, podkreślił znaczenie celowego wykorzystania danych: „Musimy wiedzieć, jakiego rodzaju danych używamy, dlaczego i w jakim celu. Celowe wykorzystywanie danych jest kluczem do tworzenia wartości i zapobiegania ryzyku”.
Platformy, które skutecznie zarządzają danymi i monetyzują je, umożliwiają operatorom podejmowanie decyzji w oparciu o dowody i wdrażanie ulepszeń opartych na sztucznej inteligencji w czasie rzeczywistym.
Sektor transportu Zjednoczonych Emiratów Arabskich znajduje się obecnie na czele tej transformacji. Integrując sztuczną inteligencję, zaawansowaną analitykę i ekosystemy współpracy, kraj wyznacza nowe standardy w zakresie mobilności na całym świecie. Od konserwacji predykcyjnej i optymalizacji ruchu po systemy autonomiczne i integrację multimodalną – sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki operatorzy transportowi planują, obsługują i świadczą usługi.
Ostatecznie konferencja jasno pokazała, że inteligentnego transportu nie buduje się w silosach. Jest to produkt strategicznych partnerstw, bezpiecznych i interoperacyjnych ekosystemów danych oraz wizjonerskiego podejścia, które pozycjonuje Zjednoczone Emiraty Arabskie jako globalny model inteligentnej i zrównoważonej mobilności.