Najwyższa kadra kierownicza Poczty wprowadziła w błąd kierowników poczty w sprawie postępów w projekcie informatycznym mającym na celu wymianę kontrowersyjnego systemu Horizon dzień przed ujawnieniem tego przez Computer Weekly projekt wymagał finansowania w wysokości 1 miliarda funtów i został określony jako „nieosiągalny” przez audytorów rządowych.
Twierdzenia Urzędu Pocztowego, jakoby ściśle współpracowała z osobami prowadzącymi swoje oddziały, zostały zakwestionowane po tym, jak kierownicy poczty ujawnili, że o problemach dowiedzieli się z „Computer Weekly”.
Podczas spotkania kadry kierowniczej wyższego szczebla Poczty, w którym uczestniczył dyrektor generalny Nick Read, szefowie IT powiedzieli przedstawicielom zastępcy naczelnika poczty, że Urząd Pocztowy jest zadowolony z postępu prac nad projektem wymiany systemu Horizon, mimo że rząd jest w pełni świadomy poważnych problemów związanych z projektem. Podopieczni, którzy inwestują w swoje biznesy własne pieniądze, o problemach dowiedzieli się dopiero z „Computer Weekly”.
Na posiedzeniu w dniu 29 maja – dzień wcześniej Raport Computer Weekly – Szefowie Poczty zostali poproszeni przez przedstawicieli zastępców poczty o aktualizację postępów w projekcie Network Business IT (NBIT), który ma zastąpić kontrowersyjne oprogramowanie Horizon firmy Fujitsu w oddziałach Poczty. Calum Greenhow, dyrektor generalny Krajowej Federacji Subpostmasters (NFSP) i Sara Barlow, sekretarz grupy 1000 właścicieli oddziałów The Voice of the Subpostmaster, spotkali się z Readem, jego zastępcą dyrektora generalnego Owenem Woodleyem, dyrektorem ds. technologii Chrisem Brocklesbym i dyrektorem ds. kadr Karen McEwan.
Greenhow powiedział Computer Weekly: „Odnieśliśmy błędne wrażenie [from Brocklesby] o postępach NBIT i że wszystko będzie dobrze.” Powiedział, że dzień później był zszokowany, gdy przeczytał w Computer Weekly ujawnienie nieudanego projektu.
„Z naszego punktu widzenia to rozczarowujące, że udaliśmy się na spotkanie w dobrej wierze, a najwyżsi rangą osobistości w Urzędzie Pocztowym nadal trzymają podwładnych w niewiedzy” – powiedział Greenhow, dodając, że Urząd Pocztowy przyznał, że projekt nie poszedł zgodnie z planem. przebiegła zgodnie z oczekiwaniami, ale znajdowała się na „właściwej trajektorii”.
Zaledwie dzień po zapewnieniu Greenhow i Barlowa o postępie projektu „Computer Weekly” ujawnił prawdę – że tak spóźnione, przekraczające budżet i pozbawione jakościoraz że wysłano audytorów rządowych, aby ocenili wniosek o finansowanie w wysokości 1 miliarda funtów, ponieważ został on oznaczony czerwoną flagą jako obecnie „nieosiągalny”.
Computer Weekly ujawnił także, że pomimo powiązań skandalu Horizon z Fujitsu, Poczta chce to zrobić rozszerzyć swój obecny projekt o Dostawca IT na kolejne pięć lat, kosztem około 180 milionów funtów.
Barlow z „The Voice of the Postmasters” powiedział: „Dyrektor NBIT [CTO Chris Brocklesby] utwierdziło nas w przekonaniu, że z nowym systemem wszystko jest w porządku i że jest on testowany, choć mieliśmy wrażenie, że zajmie to trochę czasu. Nigdy nie odnieśliśmy wrażenia, że rozwój jest w takim stanie, jak sugerowano w artykule w Computer Weekly.
„Jako grupa jesteśmy nie do zniesienia rozczarowani, a jako inwestorzy biznesowi obawiamy się, że błędy z przeszłości mogą się powtórzyć. Chcemy być postrzegani jako partnerzy, ale takie artykuły pokazują, że jesteśmy kolejnym sprawdzianem”.
Mark Baker, były sekretarz oddziału poczmistrza Związku Pracowników Komunikacji, powiedział Computer Weekly: „Zastępcy naczelnicy inwestujący w oddziały nie powinni dowiadywać się o takich problemach od dziennikarzy. Kiedy zapytaliśmy Pocztę o NBIT, powiedziano nam, że to wszystko bzdura. Wewnętrzne informacje z Urzędu Pocztowego wskazują, że NBIT jest na dobrej drodze i ma się dobrze.”
Rzecznik Poczty Polskiej powiedział:
Odnosząc się do katastrofalnego systemu Horizon, Greenhow z NFSP stwierdził, że „historia może się powtórzyć”, dodając, że winna jest nie tylko poczta, ale także rząd i służby cywilne. „To jest ten artykuł, który mnie najbardziej niepokoi, ponieważ w zasadzie w nim traktuje się kierowników poczty i ich inwestycje tak, jakby to była ich własna sprawa, z którą mogą robić, co chcą” – powiedział.
„Raport, o którym donosił Computer Weekly, został zlecony przez rząd, ale nikt nie powiedział nic przedstawicielom naczelników poczty” – powiedział Greenhow, dodając, że „na samych wysokich stanowiskach pocztowych” nadal panuje „kultura wprowadzania w błąd”.
Alan Bates, przewodniczący stowarzyszenia Justice for Subpostmasters Alliance, który przez dwie dekady walczył z pocztą, stwierdził, że to „ten sam stary urząd pocztowy” i wszystko musi się zmienić. „Rząd musi poprosić o wyrażenie zainteresowania dużą organizację komercyjną. Ma ogromny potencjał, ale nie jest w rękach obecnych właścicieli – dodał.
Skandal na poczcie był po raz pierwszy zaprezentowany przez Computer Weekly w 2009 rokuukazujący historie siedmiu podoficerów i problemy, jakie napotkali z powodu oprogramowania księgowego (zobacz poniżej kalendarium artykułów Computer Weekly na temat skandalu).
• Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon •
• Obejrzyj także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia •