Microsoft bardzo wyraźnie poszedł dalej szał wydatków w ciągu ostatniej dekady przejęło kilkanaście studiów deweloperskich przejęcia ZeniMax Media, Obsydianowa rozrywka, Podwójna dobra, inXile Rozrywka, i inni. Microsoft ma nadzieję wkrótce zamknąć swoje Wykup Activision Blizzard za 68,7 miliarda dolarów.
Jednak szef Xbox, Phil Spencer, powiedział w 2020 r. — na miesiąc przed ogłoszeniem przez Microsoft planu przejęcia ZeniMax i spółki zależnej Bethesda Softworks — że jego numerem 1 w przypadku przejęcia lub fuzji jest Nintendo. W e-mailach, które wyciekły przez Federalną Komisję Handlu w ramach jej sprawy do zablokować w sądzie umowę Microsoft-Activision BlizzardSpencer nazwał Nintendo „najważniejszym naszym atutem w branży gier”.
Spencer omówiła możliwość przejęcia lub fuzji z Nintendo w e-mailu z dyrektorem wykonawczym Microsoft, Takeshim Numoto. Spencer powiedział, że „odbył wiele rozmów z [leadership team] Nintendo o ściślejszej współpracy i czuję, że gdyby jakakolwiek amerykańska firma miałaby szansę z Nintendo, prawdopodobnie jesteśmy w najlepszej sytuacji.
Według Spencera na drodze Microsoftu stały dwie rzeczy: „Niefortunna (lub szczęśliwa dla Nintendo) sytuacja jest taka, że Nintendo siedzi na dużej stercie gotówki, ma [board of directors] które do niedawna nie forsowało dalszego wzrostu rynku ani aprecjacji akcji.” W poprzednich latach Nintendo ogłosiło plany rozszerzenia swojej działalności i wykorzystania swojej własności intelektualnej animowane funkcje, parki tematyczneI darmowe gry mobilne. W momencie tej dyskusji Nintendo posiadało 5,75 miliarda dolarów w gotówce i generowało zysk operacyjny w wysokości ponad 3,2 miliarda dolarów.
Spencer powiedział, że nie widzi krótkoterminowej, wzajemnie akceptowalnej fuzji Nintendo i Microsoftu, dodając: „Nie sądzę, aby wrogie działanie było dobrym posunięciem, więc gramy długoterminowo”.
Z tego e-maila wynika, że Microsoft był następnie aktywnie zaangażowany w rozmowy w sprawie fuzji i przejęć z Warner Bros. Interactive i ZeniMax, które doszły do skutku.
Spencer wyjaśnił swoje powody dotyczące Nintendo z Numoto w trakcie rozmów Potencjalne przejęcie TikTok przez Microsoft. Latem 2020 roku Microsoft kontynuował zakup TikToka w USA, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii. Według tego planu, który był forsowanych przez administrację byłego prezydenta Trumpa w obliczu ataków na platformę mediów społecznościowych Microsoft stałby się właścicielem, operatorem i nadzorował działalność TikTok na tych rynkach.
„Rozumiem, że to cały Tic Tok [sic] dyskusje toczą się poza regularnymi dyskusjami o kluczowych sprawach biznesowych” – powiedział Numoto w e-mailu do Spencera i dyrektora ds. marketingu Chrisa Caposseli, „ale naprawdę zastanawiam się, dlaczego nie uznalibyśmy celów takich jak Nintendo za bardziej atrakcyjne, jeśli chcemy znaleźć sposób aby zwiększyć naszą ekspozycję i znaczenie dla konsumentów.”
Wyjaśnił Nomuto: „Wydaje się, że Nintendo ma tak bogaty zestaw franczyz, które mogą pomóc nam wzmocnić nasze franczyzy związane z zawartością […] Podejrzewam, że rozmawialiście o tym wiele razy i rozumiem, że istnieje wiele wyzwań związanych z tym celem, ale pomyślałem, że przynajmniej podzielę się swoimi przemyśleniami (ponieważ wydaje się to bardziej logiczne niż Tik Toc). [sic]”
„Podoba mi się ta dyskusja i doceniam, że dostrzegasz tutaj możliwości” – odpowiedziała Spencer. „W pewnym momencie przejęcie Nintendo byłoby momentem w karierze i szczerze wierzę, że jest to dobry ruch dla obu firm. Po prostu Nintendo potrzebuje dużo czasu, aby przekonać się, że ich przyszłość opiera się na własnym sprzęcie. Długo.