Odkąd Meta przejęła WhatsApp, aplikacja stała się całkowicie darmowa. Pomimo oferowania niektórych płatnych funkcji WhatsApp nie wymaga zakupu ani subskrypcji, ani nie oferuje płatnych funkcji. Nie zawiera również reklam i chociaż firma twierdzi, że nie planuje umieszczać reklam na czatach, potwierdziła, że użytkownicy mogą w przyszłości widzieć reklamy w niektórych częściach aplikacji.
WhatsApp może w przyszłości wyświetlać reklamy
W wywiadzie dla brazylijskiej publikacji Folha de S. Paulo, Szef WhatsApp, Will Cathcart, mówił o przyszłości aplikacji i o tym, jak Meta zarabia dzięki WhatsApp. Zapytany o umieszczanie reklam w aplikacji Cathcart podkreślił, że firma „nie będzie umieszczać reklam w skrzynce odbiorczej ani na czatach.
„Nie uważamy, że to właściwy model. Ludzie, otwierając swoją skrzynkę odbiorczą, nie chcą widzieć reklam” – powiedział. Dyrektor nie wyklucza jednak pomysłu wyświetlania reklam przez WhatsApp w innych częściach aplikacji.
Wspomniał, że kanały publiczne i status (odpowiednik Stories na WhatsApp) mogą ostatecznie wyświetlać reklamy. Mimo to Cathcart zasugerował inne sposoby zarabiania na aplikacji, takie jak pobieranie opłat za dołączenie do kanału – coś, co Telegram już robi.
Jednym z największych źródeł przychodów WhatsApp jest WhatsApp Business API, który oferuje specjalne narzędzia dla małych i dużych firm. Według Cathcarta jest to biznes wart 10 miliardów dolarów rocznie. WhatsApp mógłby zwiększyć swoje przychody bez polegania na reklamach, oferując inne płatne usługi i pobierając prowizję.
To nie pierwszy raz, kiedy WhatsApp rozważa wyświetlanie reklam swoim użytkownikom. W 2018 roku platforma rozpoczęła testowanie wyświetlania reklam, gdy użytkownicy przeglądali Status. Jednak ze względu na wewnętrzne obawy dotyczące reakcji użytkowników, zwłaszcza ze względu na obawy związane z prywatnością, pomysł został opóźniony.
Więcej o WhatsAppie
Dyrektor Meta powiedział również w wywiadzie, że kraje, w których WhatsApp jest najpopularniejszy, to Indie, Indonezja i Brazylia. Podkreślił zaangażowanie zespołu WhatsApp w ochronę prywatności i ujawnił, że firma rozważa pomysł umożliwienia ludziom tworzenia małych prywatnych kanałów, które można wykorzystać na przykład do komunikacji wewnętrznej w firmach i szkołach.
W pełnym wywiadzie Cathcart opowiada o wpływie WhatsApp na kampanie polityczne oraz o tym, jak firma inwestuje w funkcje oparte na sztucznej inteligencji. Cały wywiad można przeczytać tutaj.
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.