Stardew Valley 8 lat później: to w jakiś sposób ta sama gra podstawowa


Kiedy dostałem szansę recenzja Dolina Gwiezdnej Rosy dla Polygon w 2016 roku, nie miałem pojęcia, jak ogromny będzie. Podczas recenzowania znalazłem cichą, zwięzłą i wciągającą grę o wykonywaniu obowiązków domowych, która nie wydawała się definiować gatunku. To było Świetnie i z biegiem lat dostaję ją na dwie dodatkowe platformy (Nintendo Switch i urządzenia mobilne), ale nie postrzegam jej jako pretendenta do „gry dekady”.

Okazuje się, że ludzie naprawdę lubią wykonywać obowiązki domowe.

Zawsze trudno powiedzieć, kiedy gra przekroczy pożądaną granicę pomiędzy ogólnie świetną a wpływową pokoleniowo. Czasami gra jest zbyt niszowa, aby znaleźć dużą publiczność, nawet jeśli jest to arcydzieło, a może nie starzeje się dobrze. Czasami łatwo jest stwierdzić, kiedy gra zostanie uznana za „gra dekadypretendent do premiery — zwykle jeśli pochodzi ze starszego studia i zdobywa mnóstwo nagród — i to nie było Dolina Gwiezdnej Rosyprzynajmniej na początku.

Osiem lat później gra, stworzona przez solowego twórcę Erica „ConcernedApe” Barone, opowiadająca o przeprowadzce do małego wiejskiego miasteczka i założeniu farmy, stała się fenomenem na skalę światową. Sprzedano w ponad 30 milionach egzemplarzyzostała wydana na PC, urządzenia mobilne, Nintendo Switch i konsole i w zasadzie zapoczątkowała cały gatunek „przytulnych gier”, który kwitnie do dziś. Otrzymał także sześć głównych aktualizacji, z których najnowsza, 1.6, dodając nowe wydarzenia, nowe dialogi i nowy typ farmy oraz udoskonalając grę końcową. Ponad osiem lat później, Dolina Gwiezdnej Rosy nadal prężnie się rozwija i nie wykazuje oznak spowolnienia.

Wszystko to dzieje się pomimo tego, jak łatwo mogło zniknąć pod nadmiarem gigantycznych przygód AAA i pozornie bardziej mainstreamowych doświadczeń. Przecież w momencie premiery gatunek symulatorów rolnictwa i rzemiosła został w większości zdegradowany do systemów Nintendo, z franczyzami takimi jak Przejście dla zwierząt I Pełnia księżycalub bardzo dokładnych symulatorów komputerowych, takich jak seria Farming Simulator. Nikt nie tworzył gry, w której po prostu uprawiasz rośliny i rozmawiasz z ludźmi. Jeszcze gorzej, podczas gdy Dolina Gwiezdnej Rosy ukazał się w lutym — wcześniej niż większość głównych wydań w 2016 r. — ten rok był naprawdę rokiem doskonały rok na gry i Gwiezdny musiał konkurować z niektórymi wydawnictwami z końca 2015 roku, w tym Fallout 4, Halo 5I Undertale. Nadal wylądował na Lista bestsellerów Steam wkrótce po wydaniu.

Reklama

Zdjęcie: Zaniepokojona małpa

Ja i wielu innych pogrążyliśmy się w setkach godzin Dolina Gwiezdnej Rosy – uprawianie roślin, romansowanie z NPC-ami niezależnie od płci (co było wówczas rzadkością w tego typu grach), rozbijanie skał w poszukiwaniu skarbów i odkrywanie wszystkich tajemnic gry. To dużo pracy, dzięki czemu trzycyfrowe liczenie godzin jest łatwe. Jednak co rozdzieliło Gwiezdny z pakietu jest to, że wszystkie te zadania w satysfakcjonujący sposób zazębiają się ze sobą. Twoim zadaniem jest przywrócenie starej farmie swojego dziadka do dawnej świetności, więc uprawiasz rośliny. Następnie sprzedajesz te plony miastu lub przekazujesz je mieszkańcom jako prezenty. Można z nich także wytwarzać żywność, którą można wykorzystać jako energię podczas wydobycia rudy, a którą następnie można zamienić w narzędzia rolnicze. (Och, i możesz też łowić ryby.) To zwodniczo ciasna pętla gry, która gwarantuje, że wszystko, co zrobisz, ma znaczenie, jeśli chcesz osiągnąć cel, jaki wyznacza ci gra. A miejsca jest wystarczająco dużo, jeśli chcesz bawić się gdzie indziej.

Trudno jest trzymać się tego, co planujesz robić każdego dnia w grze, dlatego wcześnie zacząłem tworzyć listy rzeczy do zrobienia. Idź dzisiaj do kopalni; pamiętaj, aby jutro kupić nasiona; nie zapomnij o urodzinach burmistrza. Potem pozostaje jeszcze cała reszta, o której musisz pamiętać: który z mieszkańców wioski lubi kwiaty, a który ryby? Gdzie będą o określonych porach dnia? O której porze roku można łowić sardele? Czego znowu potrzebuje ośrodek kultury? Jest wiele do zapamiętania, co sprawia, że ​​prosta rozgrywka od razu staje się większym wyzwaniem, ale nie w sposób, który wydaje się niesprawiedliwy lub niepotrzebny.

Właśnie tak Dolina Gwiezdnej Rosy wykorzystał klucz do swojego sukcesu: satysfakcję graczy. Mnogość zadań może być przytłaczająca, ale warto wykonać każde z nich i skreślić starą listę. Ponadto w świecie gry masz wrażenie, że przyczyniasz się do rozwoju otaczającego Cię świata. W miarę jak rozbudowujesz swoją farmę i budujesz relacje z NPC, Pelican Town poprawia się; obywatele stają się szczęśliwsi, a ty otwierasz więcej obszarów do eksploracji. Odbudowujesz także dom kultury, co przynosi radość magicznym stworzeniom mieszkającym w pobliżu.

Postać gracza łowi ryby w Stardew Valley na swojej farmie obok młyna i kilku gigantycznych grzybów.

Zdjęcie: Zaniepokojona małpa

Ludzie często mówią, że gry wideo polegają na spełnianiu fantazji i jest to częściowo prawda, przynajmniej w przypadku Dolina Gwiezdnej Rosy. Kiedy po raz pierwszy zagrałem w tę grę w 2016 roku, byłem freelancerem pracującym siedem dni w tygodniu i mieszkającym w małym mieszkaniu z grupą współlokatorów w coraz droższym mieście. Życie poza pracą nie istniało dla mnie, dlatego przez głowę nieustannie przechodziła mi myśl: Co by było, gdybym po prostu przeprowadził się na odludzie i założył farmę? To niedorzeczny sen, ale kiedy wszedłem w świat Dolina Gwiezdnej Rosypozwoliło mi choć na chwilę spełnić tę fantazję. Gra daje graczom poczucie celu, dzięki światu, w którym Twoja praca ma zarówno natychmiastowe, jak i trwałe efekty.

„[Job simulators] usuń najgorszą niepewność, bezradność, dwuznaczność i konsekwencje niepowodzeń, jakie wiążą się z pracą w prawdziwym świecie, i zamień ją w systemy gier, z którymi można się bawić i które są interesujące i przyjemne w interakcji” – napisał psycholog Jamie Madigan w swoim badaniu post na temat Psychologii gier wideo w 2017 r. „Dają graczom jasne cele, jednoznaczne informacje zwrotne, wyzwania do wygrania i przewidywalne nagrody. Wszystko to, czego niestety większość stanowisk pracy nie zapewnia.”

I to się nigdy nie zmieniło, mimo że Barone dodał coraz więcej Gwiezdny przez lata. Ukończenie list rzeczy do zrobienia nadal daje satysfakcję, a pętla gry nigdy nie wydaje się nieporęczna. Każda część gry doczekała się także dodatków. Na początku możesz wybrać więcej typów farm, więcej obszarów do odblokowania i eksploracji. Jest to szczególnie ważne w przypadku gry końcowej, a dzięki aktualizacjom możesz grać znacznie dłużej na jednej farmie.

Gra ma stało się bardziej fantastyczne, z większą ilością magii, stworzeń i nadprzyrodzonych wydarzeń. Ale Gwiezdny zawsze miał w sobie odrobinę magii, a twój cel nadal wydawał się ugruntowany. Zawsze chodziło o budowanie nowego życia dla siebie poza granicami współczesnego życia i kapitalizmu i to wciąż oferuje. Twoja postać miała nudną pracę biurową, dostała szansę przejęcia farmy dziadka i porzuciła swoje dotychczasowe życie na rzecz dosłownie bardziej zielonych pastwisk i to się nigdy nie zmieniło.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Emulator iPhone’a „iGBA” został usunięty z App Store, ale nie jesteśmy pewni dlaczego

W weekend pierwszy emulator gier na konsolę przenośną trafić do App Storepo złagodzeniu wytycznych dotyczących recenzji App Store tydzień wcześniej. Przewiń do przodu o...

MSI prezentuje serwery GPU dla branży mediów i rozrywki na targach NAB Show 2024

MSI, wiodący światowy dostawca serwerów, zaprezentuje swoje najnowsze serwery GPU wyposażone w procesory AMD podczas targów NAB Show 2024 na stoisku nr SL9137...

KingSpec przedstawia 2,5-calowe dyski SSD Yansen dla przedsiębiorstw

Na targach Embedded World 2024 w Norymberdze w Niemczech firma KingSpec (znana również jako YANSEN) zaprezentowała swój 2,5-calowy dysk SSD specjalizujący się w...
Advertisment