Winyl, który jest zwykle droższy niż nowszy format, również znacznie przewyższył płyty CD pod względem rzeczywistych zarobków, zbierając 1,4 miliarda dolarów w porównaniu do 537 milionów dolarów z płyt CD. Z raportu RIAA wynika, że przychody z płyt CD również wzrosły, ale jeśli chodzi o sprzedane produkty fizyczne, w 2023 r. ludzie kupili o około 700 000 mniej płyt CD niż rok wcześniej. (Jeśli jesteś ciekawy, w zeszłym roku sprzedano prawie pół miliona kaset, według Billboard.)
To oczywiście nie ma nic wspólnego z transmisją strumieniową – płatne subskrypcje, cyfrowe usługi radiowe, takie jak SiriusXM czy TuneIn, oraz usługi wspierane reklamami zapewniły 84 procent przychodów z muzyki w tym roku, czyli około 14,4 miliarda dolarów. RIAA twierdzi, że to rekord.
W komunikacie prasowym udostępnionym Krawędź, dyrektor generalny RIAA Mitch Glazier powiedział, że tegoroczny wzrost nastąpił pomimo „rosnącego zagrożenia ze strony generatywnej sztucznej inteligencji”, które zdaniem RIAA zagraża „dynamicznemu rozwojowi i zasięgowi kulturowemu” muzyki. Chociaż nie jest do końca jasne, czy muzyka stworzona przez człowieka jest w ogóle zagrożona, branża boryka się z takimi kwestiami jak sztuczna inteligencja dystrybucja liryczna I klony głosowe.
Nietrudno jednak zrozumieć, dlaczego sprzedaż płyt przewyższa sprzedaż dysków optycznych. Odtwarzacze CD nie są już tak wszechobecne jak kiedyś. Nowe samochody w większości już z nimi nie są wysyłane, podobnie jak komputery. Poza tym nie da się nikomu zaimponować swoją kolekcją szkatułek na biżuterię. Ale zaproś do siebie swojego fajnego przyjaciela audiofila lub jego nostalgicznego rodzica, a prawdopodobnie któryś z nich z równym prawdopodobieństwem będzie przeglądał postrzępione grzbiety Twojej kolekcji wyników sprzedaży garażowej, płyt ze specjalnych wydań i trofeów koncertowych – i nawiąż z Tobą kontakt, gdy coś powiesz na przykład: „Winyl jest fajny, ale wcale nie jest lepiej niż płyta CD.”
Jednak pomimo tego, że streaming ogólnie zyskał znacznie większy kawałek tortu, nie udało mu się osiągnąć sprzedaży fizycznej Pac-Mana w większym stopniu niż w zeszłym roku. W rzeczywistości wskaźniki były mniej więcej takie same jak w zeszłym roku – nośniki fizyczne stanowiły 11 procent sprzedaży, tantiemy za synchronizację muzyki stanowiły 2 procent, a zakupy cyfrowe, których sprzedaż fizyczna wyprzedził w 2017 rzdobywając 3 procent całkowitego udziału.