Jedyną piękniejszą rzeczą niż czerwony materiał rozciągnięty na okładce ręcznie wykonanej książki Sarah Lesure jest wirująca czcionka wypełniająca strony w środku. Każda strona jest skrupulatnie wykonana, aby wydawała się luksusowa, jak kosztowna księga schowana na tylnej półce w małej księgarni. Lesure spędza godziny, upewniając się, że każda książka wygląda niepowtarzalnie i królewsko, ale musi uważać, aby nie używać żadnych konkretnych zdjęć, które mogłyby spowodować jej kłopoty.
Dzieje się tak dlatego, że książki Lesure craft zawierają dzieła fanfiction, a ona znalazła całą społeczność zapalonych czytelników, którzy chcą zamienić swoje nieautoryzowane cyfrowe ulubione przedmioty w fizyczne smakołyki.
Nic w tym procesie nie jest proste. Są „dosłownie setki momentów, w których mógłbym zrobić coś złego i wszystko się rozpada” – powiedział Lesure, studentka, która rozpoczęła introligatorstwo w roku 2019. The Verge. Jej proces obejmuje skład, ponowne składanie, robienie tego w kółko, aż będzie dobrze, drukowanie, składanie, szycie, robienie okładki i wreszcie składanie wszystkiego w całość.
Fanfiction tradycyjnie ogranicza się do witryn internetowych, takich jak Archive of Our Own (AO3) i FanFiction.Net, ale niektórzy z najbardziej płodnych artystów w tej przestrzeni znaleźli sposób, aby pomóc ludziom cieszyć się swoimi ulubionymi tytułami na nowe sposoby: łącząc historie w fizyczne powieści zaprojektowane tak, aby lepiej czytać i wyróżniać się na półkach z książkami. Rzemiosło pomogło wprowadzić niektóre z najpopularniejszych nieoficjalnych historii Harry Potter, Gwiezdne Wojnyi inne wszechświaty na półkach, gdzie mogą usiąść obok ich autoryzowanych odpowiedników.
Fanfiction introligatorski odnotował wzrost w ostatnich miesiącach, szczególnie dzięki TikTok, według wielu introligatorów The Verge rozmawiałem z. A gdy nowi fani napotykają ich prace, artyści zaczęli otwierać swoje DM na zamówienia.
Jeden z najpopularniejszych introligatorów fanfiction TikTok i Twittera rozpoczął od wręczenia fizycznej kopii swojej ulubionej pracy pierwotnemu autorowi w marcu 2020 r. Znana z zawiłych detali Sam, która jest znana z @omgreylo na Twitterze i TikTok, od tego czasu stworzyła więcej ponad 150 książek.
„Kiedy zaczynałem, pracowałem na podłodze w sypialni z dzieckiem na łóżku i rymowankami w telewizji” – powiedział Sam. The Verge.
Introligatorstwo zaczęło być sposobem na zabicie czasu na kwarantannie dla wielu rzemieślników The Verge rozmawiał, pozwalając im nauczyć się nowej umiejętności i poczuć więź w czasie, gdy cały świat czuje się odizolowany. TikTok jest pełen memów około dwudziestu i trzydziestu lat powracających do fanfiction, czego nie robili od lat. Salina Li, sprzedawca Etsy, która nauczyła się introligatorstwa od swojej starszej siostry, powiedziała, że „całe jej życie kręciło się wokół Harry Potter”, Dodając, że„ wszystko, co przychodzi mi do głowy, jest z tym związane ”.
Aby stworzyć każdą książkę, twórcy muszą zdecydować o asortymencie fizycznych szczegółów, takich jak rozmiar marginesów i sposób rozpoczęcia nowego rozdziału. Będą współpracować z klientami, aby dowiedzieć się, jakie kolory i wzory chcieliby zobaczyć w gotowym produkcie, a których w ogóle nie chcą. To w równym stopniu biznes i nauka, co sztuka.
Różni twórcy nienawidzą różnych części tego procesu. Sam nienawidzi dosłownego procesu drukowania; oglądanie wychodzących stron, upewniając się, że wszystko wygląda dobrze, a w drukarce nie zabrakło atramentu. Lesure nienawidzi składu. Opierała się na filmach typu „zrób to sam”, które znalazła w YouTube, i kilka pierwszych razy prawie była bliska rezygnacji z pracy z powodu trudności. Studenci projektowania graficznego uczą się umiejętności w szkole, ale bez nauczyciela prowadzącego nowicjusza do formy sztuki, takiej jak Lesure, może to być zniechęcające i wyczerpujące zadanie.
Kiedy Lesure w końcu skończyła swoją pierwszą książkę, wkrótce jej interes się rozwinął. „Kilka pierwszych książek wykonałem ręcznie tylko dla moich przyjaciół, a kiedy napisaliśmy o tym na Twitterze, szybko zyskało na popularności i przypadkowi ludzie podchodzili do mnie i pytali, czy wezmę prowizję” – powiedział Lesure. The Verge. „Wszystko potoczyło się do miejsca, w którym jestem dzisiaj – 30 książek w trakcie przetwarzania i zamówienia do kwietnia”.
Sprzedając książkę, Lesure i Sam zwracają koszty materiałów i wysyłki, ale żadne z nich nie mówi, że czerpią zyski ze swojej pracy w trosce o legalność związaną z fikcją.
Fanfiction z definicji podąża za linią prawa autorskiego, a zwolennicy twierdzą, że większość swobodnie dostępnych historii z technicznego punktu widzenia podlega przepisom „dozwolonego użytku”. Przez dziesięciolecia organizacje non-profit, takie jak Organization for Transformative Works, spędzały czas na obronie witryn takich jak AO3 przed studiami, wydawcami i innymi grupami, które próbowały wykorzystać prawa autorskie jako sposób na usunięcie dzieł. Ale introligatorstwo stwarza dalsze problemy, ponieważ zazwyczaj następuje wymiana pieniędzy między dwiema stronami.
„Nie ma praktycznie żadnego prawa określającego, czy zwrot kosztów kwalifikuje się jako komercyjny, czy nie” – powiedziała Betsy Rosenblatt, profesor prawa własności intelektualnej na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis i członek Organizacji Prac Transformacyjnych. The Verge. „A kiedy mówię praktycznie nie ma prawa, mam na myśli brak prawa. Po prostu nie wyszło. Powodem, dla którego się to nie pojawia, jest to, że jeśli ktoś odzyskuje tylko koszty, jest mało prawdopodobne, że wygeneruje pozew ”.
Utwory inspirowane przez fanów mogą być trudne do wprowadzenia na rynek online. Introligatorzy i autorzy fanfiction dołączają do innych artystów, którzy sprzedają nieautoryzowane towary i grożą im żądania usunięcia. Li, nowa segregatorka fanfiction, która prowadzi sklep Etsy, w którym sprzedaje inne dzieła sztuki, powiedziała, że konsekwencje prawne rzadko kończą się na świecie. „Naprawdę mam nadzieję, że spojrzą na mnie i powiedzą:„ O rany, ona ledwo coś dostaje, w porządku ”- powiedział Li.
Powiedziała, że wyroby rzemieślnicze, które były wystawione na sprzedaż w sklepie Li’s Etsy, zostały usunięte z powodu naruszenia praw autorskich The Verge. „To jedna z tych gier w zgadywanie, na które musisz uważać, zwłaszcza gdy jesteś właścicielem małej firmy” – powiedział Li. Mówi, że głównie pobiera opłaty za dostawy i wysyłkę związanego z nią fanfiction, ponieważ „to nie moja praca”. Dostała pozwolenie na związanie się Harry Potter historie autorki imieniem Sonia, ale podobnie: „Harry Potter też nie jest jej”.
Członkowie społeczności introligatorskiej fanfiction są również świadomi innego problemu, który leży tuż poza ich małym, niewinnym światem – samodrukami. Artyści tacy jak Sam i Lesure publicznie potępili ludzi korzystających ze sklepów takich jak Lulu lub korzystających z narzędzi do samodzielnego drukowania w sklepach takich jak Barnes & Noble z powodu zwiększonego ryzyka prawnego, które się z tym wiąże. Sam słyszał, jak czytelnicy fanfiction usprawiedliwiają używanie Barnes & Noble do drukowania fanfiction, ponieważ „mają pozwolenie od autora”.
W takich przypadkach będzie przypominać ludziom, że „autorka fanficów nie ma prawa mówić, że to w porządku”, próbując uświadomić członkom społeczności, że „materiał nadal należy do Warner Bros., Scholastic, Disneya czy cokolwiek innego. ” Przedstawiciel Barnes & Noble powiedział The Verge, „Zabraniamy i rygorystycznie egzekwujemy wykorzystywanie Barnes & Noble Press do publikowania lub drukowania jakichkolwiek treści naruszających dzieła chronione prawem autorskim”.
„Regularnie dostaję TikToki z nastolatkami, które chwalą się, że nielegalnie otrzymałem ich ulubioną fikę od Barnes & Noble i wyjaśniają ludziom, jak to zrobić” – powiedział Lesure. „Uwielbiam entuzjazm dla koncepcji fanfiction jako książek, jak szaleni ludzie to robią; to jest absolutnie świetne. Ale zwłaszcza w TikTok, brak zrozumienia prawa jest bardzo przerażający. ”
Problem może nigdy nie zostać naprawdę rozwiązany, biorąc pod uwagę, że to, co stanowi dozwolony użytek materiału chronionego prawem autorskim, jest określane indywidualnie dla każdego przypadku. Ale te obawy nie powinny powstrzymywać pisarzy fanfiction i introligatorów od tworzenia, powiedział Rosenblatt. Twórcy powinni „być świadomi, ale nie powinni się bać” – powiedziała.
„Angażują się w coś, co jest zbyt ważne, by strach ich powstrzymał” – powiedział Rosenblatt. „Ten rodzaj wyrażania siebie jest zbyt ważny, aby znaleźć sens w życiu i samorealizacji oraz dla budowania wspólnoty, aby strach zamknął coś, co robi coś, co jest o wiele bardziej dobre niż krzywda”.