Aktualizacja aplikacji Spotify na iOS wydana w czwartek miała dużą zmianę w pionie audiobooków – i nie na lepsze. Aplikacja nie wskazuje już, w jaki sposób można kupić audiobooki w jej sklepie, co stanowi poważną przeszkodę dla nowej działalności.
Teraz, gdy idziesz do dokonania zakupu, aplikacja wyświetla w większości pusty ekran, mówiąc: „Chcesz posłuchać? W aplikacji nie można kupić audiobooków. Wiemy, że to nie jest idealne.” Nie ma informacji, gdzie możesz kupić książkę.
Aktualizacja wynika z wtorkowego oświadczenia Spotify, w którym streamer audio oskarżył Apple „dławiącej konkurencji” z zasadami aplikacji do zakupu audiobooków. Warto zauważyć, że Apple sprzedaje również pojedyncze audiobooki za pośrednictwem swojej aplikacji Books, którą można kupić w aplikacji.
Kiedy funkcja audiobooków Spotify została uruchomiona miesiąc temu, użytkownicy nie mogli kupować tytułów bezpośrednio w aplikacji, ale mogli dotknąć przycisku, który przesłał im e-mailem link do zakupu książki w Internecie. Po dokonaniu zakupu tytuł będzie dostępny do słuchania w aplikacji. Teraz użytkownicy muszą przejść do centrum audiobooków Spotify w przeglądarce internetowej lub aplikacji komputerowej, aby dokonać zakupu.
Problemem wydają się być zasady Apple dotyczące zakupów w aplikacji. Apple wymaga, aby zasadniczo wszystkie zakupy cyfrowe, takie jak audiobooki, przechodziły przez własny system kasowy i dawały firmie 30-procentową obniżkę. Oznacza to, że Spotify musiałby albo pobierać opłatę, albo podnosić ceny – w każdym przypadku trudno byłoby konkurować z własnym sklepem Apple Books firmy Apple, który nie podlega takim samym obniżkom.
Wygląda na to, że początkowy proces zakupu Spotify – w którym aplikacja poinformowała Cię, że książka jest na sprzedaż i przesłała Ci e-mailem link do zakupu w Internecie – nie był w pełni zgodny z surowymi zasadami Apple. Spotify powiedział w tym tygodniu, że Apple odrzucił dwie proponowane poprawki, zanim w końcu zezwoliło na ten nowy interfejs dla audiobooków. Aplikacja Spotify jest zwykle aktualizowana co tydzień; to jego pierwsza aktualizacja od ponad miesiąca.
Apple ma bardzo delikatnie rozluźnił swoje zasady, umożliwiając wybranym aplikacjom łączenie się z internetem w określonych okolicznościach. Na przykład Spotify może użyć zewnętrznego linku, aby skierować użytkowników do zarejestrowania się w celu uzyskania subskrypcji konta premium. Wyjątek ten najwyraźniej nie obejmuje zakupu audiobooków. Pogranicze skontaktował się z Apple w celu uzyskania komentarza.
Spotify przenieść się do audiobooków jest rozszerzeniem celu, jakim jest wyjście poza muzykę. Przy coraz wyższych opłatach licencyjnych firma polega na treściach mówionych, takich jak podcasty, aby z czasem zwiększać marże zysku. Na początku tego roku dyrektor generalny Daniel Ek powiedział inwestorom, że wierzy, iż audiobooki będą dla firmy obszarem wzrostu. W czerwcu, Spotify kupił firmę audiobookową Findaway za 120 milionów dolarów.