Niemiecka firma SPL wykorzystała konferencję i wystawę Tonmeistertagung 2023 (tmt32) w Düsseldorfie do zaprezentowania nowości w swojej profesjonalnej serii nagrań. Tym razem SPL przedstawił kolejną generację listew kanałowych, Channel One Mk3 i Track One Mk3. Obydwa stanowią aktualizacje serii SPL Studio, łącząc kompletny przedwzmacniacz źródłowy i pasek kanałów miksujących z analogowym przetwarzaniem dynamiki, ulepszone i zoptymalizowane pod kątem potrzeb nowoczesnych studiów nagraniowych.
Jak zawsze SPL imponuje pozytywnie w każdym aspekcie swoich projektów. Nowy Channel One Mk3 jest teraz idealnym front-endem dla nowoczesnej produkcji, podnosząc poziom łańcucha sygnałowego, do jakiego mogłoby aspirować domowe lub projektowe studio. Od ponad 20 lat SPL Channel One jest synonimem wysokiej jakości i niezwykle muzycznego paska kanałowego do nagrywania i miksowania. W najnowszej wersji Mk3 ten klasyk został gruntownie odnowiony i ulepszony.
Oprócz wyższego wewnętrznego napięcia audio (obecnie +/- 18 V) zapewniającego jeszcze lepszy, bardziej szczegółowy dźwięk i jeszcze bardziej ulepszonej sekcji przedwzmacniacza, zapewnia on również zintegrowany moduł Transient Designer, stopień nasycenia lamp i opcję porównania Mic A/B dla dwa mikrofony. Dzięki de-esserowi, kompresorowi i korektorowi wszystkie ważne narzędzia prawdziwego paska kanałowego są nadal na pokładzie.

Niezależnie od tego, czy jest to sygnał z mikrofonu, linii czy instrumentu, Channel One Mk3 sprawia, że każde źródło brzmi jak profesjonalnie nagrany sygnał. W przypadku sygnałów mikrofonowych obwód przedwzmacniacza zwiększa się do 68 dB – więc nawet naprawdę wymagające mikrofony mogą pokazać swoje zalety. Zakres regulacji sygnałów liniowych mieści się w zakresie od -20 dB do +16 dB. Zakres regulacji sygnałów instrumentu mieści się w zakresie od -6dB do +30dB.
Natomiast Channel One Mk3 oferuje możliwość przetwarzania sygnałów liniowych. Oznacza to, że źródła o poziomie liniowym, takie jak sygnał analogowy z interfejsu audio, mogą być przetwarzane za pomocą de-essera, kompresora, limitera i korektora, a następnie ponownie nagrywane. W ten sposób Channel One Mk3 staje się „wtyczką analogową” w module DAW.
Wśród innych najważniejszych nowości, modele Mk3 posiadają lampowy stopień nasycenia z automatycznym poziomem wyjściowym (maksymalnie do 6 dB), pozwalający na eksplorację od subtelnych do rozległych efektów zniekształceń harmonicznych i nasycenia. Można to wstawić w różnych punktach kanału. Drugim nowym obwodem jest analogowy moduł Transient Designer wykorzystujący technologię różnicowej obwiedni (DET) do niezależnego od poziomu przetwarzania charakterystyki sygnału dynamicznego.

Jeśli chodzi o nowy projekt Track One Mk3, łączy on w sobie wszystkie niezbędne elementy wysokiej jakości, tworząc świetne studio, kanał telewizyjny lub nagrywający głos. Niezależnie od tego, czy jest to piosenkarz, autor tekstów, czy lektor, Mk3 wzbogaca sygnał mikrofonu, linii lub instrumentu, dodając stopnie de-essera, kompresora/limitera i korektora. Pasek kanałów miksujących został udoskonalony w niektórych szczegółach technicznych i zoptymalizowany pod kątem potrzeb nowoczesnych studiów nagraniowych, dzięki czemu jest bardziej intuicyjny i skuteczny.
Track One Mk3 wyposażony jest w dwa przedwzmacniacze: przedwzmacniacz mikrofonowy z zasilaniem fantomowym 48 V oraz oddzielny przedwzmacniacz instrumentalny, oba o charakterystyce otwartej i przezroczystej. Regulacja wzmocnienia oferuje do 63 dB dla sygnałów mikrofonowych, od -12 dB do +22 dB dla sygnałów o poziomie liniowym i od 0 do +35 dB dla instrumentów muzycznych. Podobnie jak Channel One, Track One Mk3 oferuje możliwość przetwarzania sygnałów liniowych i tworzenia analogowej wstawki bezpośrednio w DAW.

Wielu użytkowników będzie rozważać wartość kompresora SPL Track One Mk3 samodzielnie. Parametry stałych czasowych (w tym ataku i zwolnienia) są ustawiane automatycznie, dzięki czemu dostosowują się do zmieniających się warunków sygnału wejściowego lepiej, niż byłoby to kiedykolwiek możliwe przy sterowaniu ręcznym. To sprawia, że ten wysokiej jakości kompresor jest bardzo skutecznym narzędziem podczas śledzenia.
SPL oferuje oba urządzenia Mk3 także w wersji premium z wbudowanymi transformatorami firmy Lundahl. Standardowa wersja SPL Channel One Mk3 kosztuje 2199 dolarów, a model wyposażony w Lundahl – 2487 dolarów. Track One Mk3 jest dostępny w cenie 1049 dolarów, a model premium Lundahl kosztuje 1218 dolarów.
www.spl.audio
