SpaceX ubiega się o zgodę organów regulacyjnych na podłączenie szybko rozwijającej się sieci satelitów Starlink do samochodów, ciężarówek, statków transportowych i samolotów. Wniosek, złożony w zeszły piątek w Federalnej Komisji Łączności, oznacza największy jak dotąd krok SpaceX w kierunku połączenia Starlink z sektorem motoryzacyjnym, potencjalnie lukratywną linią biznesową, która rozszerzyłaby obecną stacjonarną ofertę firmy z wiejskich domów.
We wniosku FCC z 5 marca zwrócono się o „ogólne zezwolenie na eksploatację” terminali Starlink na tak zwanych „Stacjach naziemnych w ruchu” – wspólnym terminem obejmującym samochody, ciężarówki, statki morskie i samoloty. „Użytkownicy nie chcą już rezygnować z łączności w ruchu, niezależnie od tego, czy jeżdżą ciężarówką po całym kraju, przewożą frachtowiec z Europy do portu w USA czy podczas lotu krajowego lub międzynarodowego” – czytamy w zgłoszeniu.
Z ponad 1000 satelitów w kosmosie, SpaceX’s Starlink ma co najmniej 10000 użytkowników w ramach programu beta dostępnego tylko dla zaproszonych, który rozpoczął w zeszłym roku. Program beta jest obecnie skierowany do wiejskich części Stanów Zjednoczonych, które mają niewielką lub żadną łączność z Internetem. Zestaw Starlink z anteną i routerem kosztuje 499 USD plus 99 USD miesięcznie za prędkości od około 70 do 130 Mb / s. W zeszłym miesiącu SpaceX zaczął akceptować przedsprzedaż Starlink w wysokości 99 USD dla „ograniczonej liczby użytkowników na obszar zasięgu”, który jak dotąd obejmuje części Stanów Zjednoczonych, Kanady i Wielkiej Brytanii.
Prośba SpaceX o połączenie Starlink z pojazdami nie podała żadnych szczegółów na temat żadnych nowych projekty anten, ale powiedział, że „są elektrycznie identyczne z wcześniej autoryzowanymi terminalami użytkownika, ale mają mocowania, które umożliwiają ich instalację w pojazdach, statkach i samolotach”. Anteny mobilne zmieściłyby się na „masztach statków lub na szczytach półciężarówek” – lub, w przypadkach konsumenckich, na „samochodach osobowych lub łodziach rekreacyjnych”, podano w innym zgłoszeniu SpaceX. W przeciwieństwie do obecnych terminali Starlink, które są dostarczane z mocowaniami i są instalowane przez klienta, anteny pojazdów zostaną ustawione przez „wykwalifikowanych instalatorów”.
Rzucenie terminala Starlink na poruszający się pojazd nie jest zaskakującym posunięciem dla CEO SpaceX, Elona Muska, który powiedział na początku zeszłego roku: „To z pewnością coś, co może się wydarzyć w nadchodzących latach”, zapytany w wezwanie do zarabiania czy Teslas kiedykolwiek będzie mógł wyposażyć swoje własne anteny Starlink. Pod koniec 2020 roku SpaceX poprosił o eksperymentalne zezwolenie FCC na obsługę terminali Starlink na samolotach Gulfstream.
Wraz z nowym zgłoszeniem SpaceX wydaje się teraz bardziej skoncentrować się na swoich wysiłkach związanych z łącznością mobilną, co sugeruje, że planują skierować swoje usługi do „kierowców, operatorów statków i podróżujących samolotami w Stanach Zjednoczonych i za granicą”. Oferowanie tym klientom Internetu Starlink „umożliwi operatorom i pasażerom dostęp do usług, które zwiększą produktywność” – powiedział SpaceX. W zgłoszeniu wspomniano również, że „poprawi to bezpieczeństwo platform mobilnych”, ale nie podano dalszych informacji na temat tych planów.