Firma Sony oficjalnie ujawniła długo oczekiwany model ulepszonej wersji konsoli PlayStation 5. Nowa, mocniejsza konsola, nazwana PlayStation 5 Pro (podobnie jak wcześniej PS4 Pro), pojawi się na rynku 7 listopada i będzie kosztować 699,99 USD.
Ten PS5 Pro jest stylizowany jak poprzednie modele PS5, z wyjątkiem potrójnego rowka na bokach. Ma takie same wymiary jak obecne modele PS5, ale jest dostępny tylko w wersji całkowicie cyfrowej; napęd Blu-ray 4K będzie sprzedawany oddzielnie.
Sony obiecuje, że na komputerze gry będą działać z płynniejszą liczbą klatek na sekundę, wyższą rozdzielczością obrazu i lepszym śledzeniem promieni — technologią, która tworzy realistyczne oświetlenie, odbicia i cienie — niż w przypadku podstawowego PS5.
W we wtorek główny naukowiec PlayStation, Mark Cerny, powiedział, że projekt konsoli skupia się na „wielkiej trójce” nowych technologii: większym procesorze graficznym, z renderowaniem szybszym o 45% niż w podstawowej wersji PS5; zaawansowanym śledzeniu promieni, który działa z prędkością dwa lub trzy razy większą niż w podstawowej wersji konsoli; oraz skalowaniu opartym na sztucznej inteligencji, które poprawia rozdzielczość wyświetlania i ostrość obrazów.
Cerny powiedział, że celem konsoli było wyeliminowanie trudnego wyboru między trybem Fidelity a trybem Performance w obecnych grach. Podczas prezentacji pokazał gry, które, jak powiedział, działały na „czymś w rodzaju” poziomu szczegółowości trybu Fidelity, ale z dwukrotnie większą liczbą klatek na sekundę niż podstawowa wersja PS5. The Last of Us Część 2 RemasteredTryb Fidelity będzie działał na przykład z szybkością 60 klatek na sekundę na PS5 Pro. Tryby wydajności w kilku grach oferują znacznie ostrzejsze obrazy o wyższej rozdzielczości.
Cerny pokazał także ulepszone wersje Horyzont: Zakazany Zachód działa z ulepszoną grafiką, Gran Turismo 7 z odbiciami śledzonymi promieniami między samochodami przy 60 fps i Dziedzictwo Hogwartu z lepszymi odbiciami i cieniami. Inne gry, które otrzymują ulepszone wersje, to m.in. Alan Wake 2, Assassin’s Creed: Shadows, Demon’s Souls, Dragon’s Dogma 2, Final Fantasy 7 Rebirth, Marvel’s Spider-Man 2, Ratchet & Clank: Rift Apart, The Crew Motorfest, Pierwszy potomek, I The Last of Us Część 2 Remastered.
Poza ulepszonymi wersjami gier, nowa funkcja o nazwie Game Boost „może ustabilizować lub poprawić wydajność” na PS5 Pro w całej bibliotece PS5 i wstecznie kompatybilnej PS4, poinformowała firma Sony. Ulepszona jakość obrazu w grach na PS4 poprawi rozdzielczość w wybranych tytułach.
Dzięki wyciekła dokumentacja dla deweloperów wcześniej w tym roku specyfikacje PS5 Pro były już znane i zrozumiałe. Krótka, laicka wersja jest taka, że PS5 Pro powinno zapewniać doskonałą jakość obrazu na telewizorze 4K, a więcej gier będzie mogło pochwalić się lepszymi funkcjami śledzenia promieni podczas uruchamiania na konsoli. Jednak duże zyski w liczbie klatek na sekundę, na które liczy wielu graczy, prawdopodobnie przerosną jej możliwości. Zamiast tego konsola zapewni płynniejszą, bardziej spójną wydajność.
Biorąc pod uwagę cenę wywoławczą wynoszącą prawie 700 USD, może się to nie wydawać dużo. Kiedy PS4 Pro trafiło na rynek w 2016 r., producenci telewizorów mocno naciskali na wyświetlacze 4K, więc istniał oczywisty rynek na konsolę, która mogłaby je obsługiwać. Obecnie na rynku telewizorów nie zachodzą takie zmiany, więc Sony może mieć trudności z przekonaniem właścicieli PS5 o konieczności aktualizacji. Jednak, jak zauważyli analitycy, wydanie Grand Theft Auto 6 w 2025 roku Sony może zyskać okazję, aby wypromować konsolę PS5 Pro jako najlepszy sposób na grę w prawdopodobnie największą grę dekady.