Somna wnosi nieprzyjemnie seksowną energię do horroru w stylu Wicker Man


W Somna, jedna kobieta płonie, a druga nie może spać. Kiedy zamyka oczy, widzi demona. Chce zrobić coś dla niej, dla niej. To purytańska Anglia i podpalają kobiety za takie myśli. Powinna wiedzieć – to jej mąż zapala pochodnię.

Becky Cloonan oraz Tula Lotay, legendarny zespół kreatywny odpowiedzialny za wspaniały komiks o tematyce erotycznej, horror ludowy, Bill Somna jako „opowieść na dobranoc”. Podobnie jak wiele prac erotycznych, jest to podwójne znaczenie. Tak, główna bohaterka, Angielka o imieniu Ingrid, zmaga się z zaburzeniami snu. Większa część historii rozgrywa się w łóżku, gdy dziewczyna pogrąża się w snach i powoli zaczyna tracić poczucie granic między życiem na jawie a życiem we śnie. Ale łóżka służą także do seksu — jej stłumione pragnienia budzą się w jej nieświadomym umyśle, a być może także w prawdziwym świecie, w przerażający sposób.

„Weszliśmy do Somna wiedząc, że chcemy opowiedzieć niejednoznaczną historię” – mówi Cloonan. „Nie ma złego sposobu na przeczytanie tego komiksu. Mamy nadzieję, że wiele z nich sprawi, że ludzie zastanowią się, dlaczego myślą w określony sposób. Jeśli demon to [Ingrid] widzenie nie jest prawdziwe, dlaczego tak myślisz?

„W latach 80. działo się znacznie więcej tego rodzaju horrorów o tematyce seksualnej” – mówi Lotay. „Teraz nie ma tego tak dużo, ale przywracamy!”

Para nawiązuje do tego, co zauważyło wielu wyjątkowo bezpłciowy czas w popkulturze, pozostawiając pustkę w rodzaju historii o wyraźnie seksualnym charakterze, które eksplorowały bardziej chaotyczne aspekty ludzkiego doświadczenia. Postacie o głębokich wadach, słabo reagujące na wewnętrzne i zewnętrzne pragnienia oraz sposób, w jaki świat na nie reaguje. Pod tym względem ich praca wydaje się odświeżająca.

Somna jest od razu urzekający, nie tylko ze względu na sposób, w jaki bujna grafika gra z percepcją czytelnika, na przemian pomiędzy marzycielskim pożądaniem a dreszczem ludowego horroru. Cloonan i Lotay pracują w bogatej przestrzeni tematycznej, badając, w jaki sposób represyjne kultury i instytucje szkodzą wszystkim, nawet tym, którzy z nich korzystają. Historia, początkowo zainspirowana atakiem paraliżu sennego, rozwijała się przez 10 lat, zanim doczekała się miniserialu dla nowego wydawcy komiksów DSTLRY — niezwykłego i efektownego wpisu w gamie debiutanckich tytułów rozwijającego się wydawnictwa.

Reklama

Zdjęcie: Becky Cloonan, Tula Lotay/DSTLRY

„Książka taka Somna, wiem, że to nie jest dla każdego. Nie zastanawialiśmy się, Wszyscy to pokochają!” Cloonan się śmieje. „To z pewnością książka, która pozwala sobie na pobłażanie sobie, która naszym zdaniem niektórym osobom może się naprawdę spodobać”.

Somna również dociera na wysokość boom romantyczny w literaturze. Powieści, które traktują seks i romans równie poważnie, jak ich rozbudowane światy fantasy BookTok I Dobre lektury. A jednak komiksy przeznaczone na rynek bezpośredni — wasze miesięczniki słynące z wątków o superbohaterach pełen innych gatunków — jeszcze nie zrobiły wielkiego rozgłosu w tym gatunku.

„Kiedy ludzie się otwierają [a comic] podnoszą się i widzą, jak wszystko jest przed nimi nagie, to jest irytujące” – mówi Cloonan, zastanawiając się, dlaczego wydawcy komiksów podążają za swoimi prozatorskimi odpowiednikami. „Myślę, że nadal cierpimy z powodu Kodeksu Komiksu i moralnego ucisku, jaki spotkał komiks w Ameryce Północnej, podczas gdy tego rodzaju książki kwitły w Europie. Myślę, że rynek północnoamerykański jest nadal nieco niespokojny.

„Myślę, że powodem, dla którego w amerykańskich komiksach nie ma więcej tego rodzaju treści, są pewne ruchy, które tam występują, [with] zakazane książki” – dodaje Lotay, Brytyjczyk. „To przerażające rzeczy, które nie zdarzają się zbyt często w Wielkiej Brytanii, Europie, Francji i Włoszech. Istniało zupełnie inne podejście do sztuki sekwencyjnej. Jest tam mnóstwo ludzi, a oni zawsze byli dość otwarci, jeśli chodzi o historie o tematyce seksualnej – dorastałam, czytając je jako nastolatka Ciężkiego metalu…rodzaj mrocznych historii, które są również niezwykle seksowne”.

Skaliste wybrzeże angielskiego krajobrazu z widocznymi ruinami kościoła i ledwo zauważalną przed nimi wściekłą hordą.  We wstawionym panelu kobieta patrzy z przerażeniem.  Od SOMNA #3 (2024, DSTLRY)

Zdjęcie: Becky Cloonan/DSTLRY

Somna wyciąga wiele wniosków z granicznej przestrzeni pomiędzy niebezpieczeństwem a pożądaniem, bawiąc się percepcją czytelnika. Podczas gdy Cloonan zajmuje się scenariuszem, obaj twórcy zajmują się oprawą graficzną opowieści — atramentowe, staranne szkice Cloonana opowiadają historię Ingrid, gdy ta nie śpi, a oniryczny, malarski styl Lotaya ożywia jej marzenia. W związku z tym jest to także miejsce Somnanajbardziej przyspieszające puls strony to.

„To, co jest pełne pasji i podniecenia, to emocje stojące za tym, co się dzieje, a nie tylko efekty wizualne. Nie chcieliśmy wchodzić w coś, co ogranicza się do elementów wizualnych, takich jak: Cóż, teraz się pieprząLub Teraz pokażemy kutasa Lotaj się śmieje. „Chodzi o to, że Ingrid coraz bardziej wplątuje się w ten świat snów, powoli wychodzi z niego i daje się zwabić. I obecność Shadow Mana w pokoju lub unoszącego się bliżej i słowa, które do niej mówi – a potem wszystko narasta do tego stopnia, że ​​się poddaje.

To trudna część komiksu, w której statyczny obraz wizualny i rzadka proza ​​muszą starannie się ze sobą połączyć, aby ukazać podniecenie bohaterów, ale nie zdradzać zbyt wiele. Tutaj właśnie pojawia się aspekt horroru Somna bardzo pomaga, z niebezpiecznie obciążonym kontekstem historycznym i motywami kobiecych pożądań i sprawczości seksualnej.

Zadymiony obraz przedstawiający łodzie przybywające do portu, podczas gdy we wstawkach widać zamkniętą w klatce i zakneblowaną kobietę prowadzoną wozem przez księdza i łowcę czarownic.  Od SOMNA #3 (2024, DSTLRY)

Zdjęcie: Becky Cloonan, Tula Lotay/DSTLRY

„Nawet w tych momentach, w których jest pełno, myślę, że próbowałem narysować tam, gdzie było dużo emocji” – mówi Lotay. „A także ciemność, gdzie myślisz, To podniecające, ale w rzeczywistości jest to również dość przerażające! To te cienkie linie.”

W końcowych rozdziałach Somna zaczyna przekształcać się w pełny thriller, gdy grafika Lotaya i Cloonana zlewa się ze sobą, a tajemnica morderstwa kipi w tle otacza Ingrid. Podniecenie i strach łączą się w niepokojący punkt kulminacyjny, który pozostawia widzowi o wiele więcej do myślenia niż to, co jest prawdziwe, a co nie. Somna wciąż trwa, a historyczne rozmyślania na temat seksualnej sprawczości kobiet i patriarchalnych represji odbijają się echem w teraźniejszości.

„To, co czyni go bardziej przerażającym, to fakt, że jest seksowny” – mówi Cloonan. „Jeśli na koniec odłożysz książkę i poczujesz się zdenerwowany, że cię podnieci, myślę, że wykonaliśmy naszą pracę”.

Somna #1-3 można kupić cyfrowo pod adresem DSTLRY oraz w druku wszędzie tam, gdzie sprzedawane są komiksy. Nadchodzi wydanie zbiorcze Lipiec.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Mocowanie Tesli przypominało pedały Cybertruck z tą instalacją nitów

Chwila Film Aarona Casha opublikowany w serwisie X twierdzi, że jest to „35-sekundowa naprawa wycofania” zademonstrowana podczas wydarzenia „Cyber ​​Takeover” w Long Beach,...

Następna era Home Assistant zaczyna się teraz

Jak rozwiązać problem przekształcenia popularnej platformy inteligentnego domu, opartej na ideałach open source i otwartych standardów, w coś większego, co pozostanie wierne tym...

Dolphin wyjaśnia, dlaczego jego emulator GameCube i Wii nie będzie dostępny w App Store

Firma Apple niedawno zmieniła swoje zasady, zezwalając na korzystanie z emulatorów gier w App Store. Delta, jedna z podstawowych aplikacji do emulacji,...
Advertisment