Płaski krajobrazmiejsce akcji kultowej, klasycznej gry wideo typu RPG Planescape: Udrękapowraca na blat Lochy i smoki. Trzytomowy zestaw pudełkowy od Wizards of the Coast jest zatytułowany Planescape: Przygody w wieloświecie. W środku znajdziesz 96-stronicową książkę ustawień pt Sigil i Rubieżeoraz 64-stronicowy bestiariusz pt Parada planarna Morte’a, dwustronną mapę i ekran Mistrza Podziemi. Ale prawdziwym klejnotem tej kolekcji wydaje się być Obrót koła fortunynową 96-stronicową przygodę, którą starszy projektant gier Wes Schneider nazywa „cholernie dziką”.
W zeszłym tygodniu spotkaliśmy się ze Schneiderem podczas prywatnego podglądu prasowego, aby dowiedzieć się więcej, ale ostrzegamy: Wizards nie ma żadnych skrupułów, by zepsuć chwyt tej kampanii. Więc zanurkujmy.
Obrót koła fortuny Akcja rozgrywa się w okolicach Sigil, słynnego „miasta drzwi” kanonu D&D. W Sigil gracze mogą znaleźć portale do każdej krainy w multiwersum D&D, co oznacza, że każda inna przygoda opublikowana dotychczas w piątej edycji D&D — od Świat Krynn Dragonlance do Promienna Cytadela – może z łatwością być punktem wyjścia dla tego. Nie powinno więc być zaskoczeniem, że gdy już zostaną wciągnięci, gracze będą mieli mnóstwo podróży i eksploracji.
Ale jest pewien haczyk.
[Ed. note: The following spoils major plot points for Turn of Fortune’s Wheel, the adventure that comes bundled with Planescape: Adventures in the Multiverse.]
Problem w tym, że w mieście Sigil śmierć nie działa tak, jak powinna. Albo raczej martwy ludzie nie zachowują się tak, jak powinni… lub… OK, więc to skomplikowane. Oto Schneider, który próbuje to wyjaśnić:
„W tej przygodzie gracze odkryją, że znajdują się w centrum wielopłaszczyznowego błędu, w którym coś im nie pasuje w rzeczywistości [correctly]” – powiedział Schneider, machając rękami i starając się wyglądać rozsądnie, gdy omawiał coś bardzo głupiego podczas rozmowy wideo. „Odkryją, że kiedy umrą – lub gdy przydarzy się im coś dramatycznego – nie tylko umrą. Ich dusze nie tylko przenoszą się do innych miejsc w wieloświecie, dokąd zazwyczaj udają się dusze. Po kilku uderzeniach wracają jako inne wcielenie samych siebie.”
Schneider powiedział, że jest możliwe – a nawet prawdopodobne – że rozpoczniesz przygodę jako jedna postać lub rasa, a skończysz jako inna. Zacznij jako ludzki wojownik, a po śmierci możesz odrodzić się jako czarodziej. Albo jako elf. Albo jako elfi czarodziej. Może to być świetny sposób na wypróbowanie nowych konfiguracji postaci — ale możesz też po prostu się przy tym wygłupiać. Być może jedyną różnicą jest to, że twoja postać ma teraz niewytłumaczalne wąsy lub francuski akcent. Może są o 2 cale krótsze, leworęczne lub niebieskie.
Schneider dodał dalej, że w trakcie przygody gracze zasiądą przy stole co najmniej w trzech różnych wersjach siebie. Później, gdy poznają już wszystkich, wtedy naprawdę zaczyna się zabawa. Powiedział, że drużyny powinny przygotować się na pewne szaleństwa związane z D&D na wysokim poziomie, ponieważ pod koniec przygody zostaniesz przerzucony od poziomu 10 aż do poziomu 17.
„W trakcie gry masz możliwość przełączania się między trzema różnymi wersjami siebie, [versions that may] mają zupełnie inne arkusze postaci i bloki statystyk” – powiedział Schneider. „[Then] w późniejszym etapie przygody, […] prawda […] kończy się połączeniem. Kiedy wszystkie Twoje kawałki znów się połączą [correctly]wtedy wykorzystasz swój prawdziwy potencjał w tej katapulcie […] aby zakończyć przygodę w wielkiej formie.”
Fani Planescape: Udręka powinniśmy się spodziewać wielu innych ukłonów w stronę ukochanego CRPG, oprócz tej całej śmierci. Obrót koła fortuny zaczyna się w kostnicy — w tym samym miejscu, w którym rozgrywa się legenda Dręczyć zaczyna się również. I jak się okazuje, gracze zaczynają w dokładnie tym samym stanie: martwi. Morte, mądra czaszka z Dręczyć, też tam jest, tyle że szuka innego trupa. Czy to Bezimienny z gry wideo? Może tak być, powiedział Schneider, jeśli ty i twój Mistrz Podziemi tak zdecydujecie. Być może, gdy będziesz przejeżdżał obok, zobaczysz najważniejsze wydarzenia z gry wideo rozgrywające się w ciemnych uliczkach Sigil. Może nie, jeśli będzie to zbyt rozpraszać. Tak czy inaczej, po kilku wybranych słowach tej wulgarnej czaszki, gracze wyruszają na wyścigi. Kampania rozwija się w przyzwoitym tempie, powiedział Schneider, zanim zakończy się wyzwaniami, które normalnie byłyby bardzo późne.
Planescape: Przygody w wieloświecie będzie dostępny w sklepach od 17 października, a specjalny zestaw kolekcjonerskich okładek będzie dostępny wyłącznie u lokalnych sprzedawców. Zestaw można także kupić bezpośrednio w Wizards of the Coast za 94,99 dolarów. Jego wersja zawiera nawet kopię cyfrową za pośrednictwem D&D pozai uzyskasz do niej dostęp dwa tygodnie wcześniej – 3 października. Amazon również sprzedaje książki ze znaczną zniżką – 59,49 dolarów w porównaniu do sugerowanych 84,99 dolarów – tylko bez kopii cyfrowej i wczesnego dostępu.