Lista rzeczy, które tworzą OdcięcieLumon Industries Niesprawnie niesamowicie jest długa: jest przechylny, monolityczny budynek wypełniony oszałamiającymi, nieokreślonymi korytarzami. Istnieją często wymyślone próby sankcjonowane przez firmę koleżeństwo i radość. I oczywiście istnieje słownictwo poza kilkoma, które jest nieusuwalne dla kontroli firmy nad wszystkimi stosowanymi (a niektóre nie).
Początkowo może początkowo wydawać się równym kursie dla science fiction-jest to dziwny i specyficzny repertuar, który sprawia, że widz pamięta, że to nie jest nasz świat. W tym przypadku jednak nie tylko pisarze komunikują się z widzem. „Curtid Moppet” to zniewaga Jame Eagan plus do swojej córki w sezonie 2, odcinku 2, po ucieczce z Innie i tworzy scenę. Helena Eagan spogląda ze wstydu, a może trochę gniewu; Sama zniewaga jest wystarczającą karą. Ta uwaga dosłownie oznacza „śmierdzące dziecko” – dla naszych uszu, dziwnej, jeśli nie wprost utworzonej zniewagi. Z pewnością istnieje bardziej gryząca zniewaga Jame mogła wyrównać w Helena. Niektórzy mogliby nawet oczekiwać, że go rozrywa. Ale w Lumon jest jasne, że nawet te dwa słowa stanowią niszczycielskie oskarżenie i głębokie przestępstwo.
Dzieje się tak, ponieważ Lumon ustanowił własne słownictwo i języki narodowe jako metodę kontroli oraz jako sposób na zorientowanie się, kto jest „w” i kto jest „wychodzący”, jeśli chodzi o bycie w dobrych łaskach Lumona. I jak każda dobra instytucja kontrolująca, każdy w Lumon może zostać odrzucony na bok, jeśli wyjdzie z linii. Nawet Helena Eagan – spadkobierca firmy i najwyraźniej ważna część jej wizerunku publicznego – można go oczernić za pomocą zaledwie kilku słów.
W Lumon słowa to nie tylko słowa – są rozszerzeniami Kiera, a to, co mówi Kier, jest prawdą. Amanda Montell, autorka Kultish: język fanatyzmupisze o sposobie, w jaki grupy kultowe tworzą własne słownictwo – kod, który działa na rzecz ustalenia dynamiki „nas kontra oni” i zapobiegają myśleniu, które krytykuje lub podważa ideologię grupy kontrolującej. Montell często używa analogii uczenia się świń łacińskiej, aby opisać to zjawisko – kiedy uczysz się go używać, czujesz się „w środku”.
Montell rozróżnia jednak słownictwo używane do zwiększenia zrozumienia, takiego jak terminologia medyczna, a słownictwem takiego jak Lumon. Język kultowy, mówi Montell Ten wywiad z Planet Wordjest „w celu wymiany informacji więcej mylące. Jest tam, aby zaciemnić prawdy. ”
Oniesienie „cuchnącego moppeta” jest tego doskonałym przykładem. Jest to archaiczne i zagmatane niuansem, ale zniewaga jest rozumiana jako zamierzona: musi po prostu poddać się mu całą siebie i mieć nadzieję, że ponownie nie zostanie błędna.
Nikt nie wie tego lepiej niż Seth Milchick, menedżer odciętych którego recenzja występów sprawiła, że podmuchił jego słownictwo. Został awansowany w sezonie 2 i desperacko chce utrzymać swoją rolę. On także wykorzystuje niesamowite słownictwo i frazowanie Lumona – ale najwyraźniej jest to za dużo. W swojej recenzji występów w odcinku 5, przedstawiciel Lumon, pan Drummond, mówi mu, że otrzymał „Three Communitions”, z których pierwszym jest „używa zbyt wielu wielkich słów”.
Milchick próbuje zachować własne pomysły na temat prowadzenia rzeczy. W odcinku po recenzji występów wzywa pannę Huanga do swojego biura, aby upomnieć ją na swój sposób, i jest pełen bezpośredniego języka i „wielkich słów”. Mówi pannie Huang, że ukończenie jej społeczności będzie wymagało „wyeliminowania z twojej esencji dziecinnej szaleństwa”. Nadal nie znamy prawdziwych myśli, historii lub lojalności Milchicka, ale jedno jest jasne: nie jest tak uwięziony przez kontrolę Lumona, że nie może myśleć sam. Niemniej jednak pracuje, aby zadowolić lub zaimponować swoim przełożonym; Ćwiczy swoją nową, prostszą mowę w lustrze, próbując wyciąć części jego, które niezadowolenia Lumona i jego tajemniczą tablicę.
Montell mówi także o „kliszach końcowych”, zatrzymywał wątpliwości, kiedy powstaje i przypominał członkom grupy, jak powinni myśleć, czy chcą pozostać w nim. Dla Lumona być może najczęściej używana klisza końcowa do myślenia wystarczy, aby ktokolwiek z ciekawią kapitulacją: „Praca jest tajemnicza i ważna”. Drummond używa tego wyrażenia, aby przekonać Helenę do powrotu na odciętą podłogę katastrofalny ortbo Na przykład w odcinku 5.
Kierownictwo Lumona stosuje również podobne taktyki w in viniens, zalewając je bezsensownymi frazesami W momentach, gdy są zdezorientowani lub, co ważne, kiedy grożą zbuntowaniu ponownie. Jak mówi Montell, chodzi o tworzenie mniej jasność, nie więcej. Kiedy Innie Irvinga znika po złym zachowaniu podczas Ortbo, na przykład jego koledzy wiedzą, że jego outie prawdopodobnie został zwolniony z Lumona. Milchick nazywa to „wydłużoną podróżą do rejsu” – i chociaż Dylan wokal o nazwie to jako kłamstwo, Mark jest zbyt niewygodny, zbyt zdezorientowany i zbyt zmęczony, aby się oprzeć. Przyjmuje nie-prawdy, ponieważ zaprzeczono, że byłoby to uznanie innych realiów Ortbo, takich jak Helena, która go zwróciła.
To nie tylko Inny, a nawet pracownicy w ogóle, że Lumon stara się kontrolować swoją idiosynkratyczną werbalną – działa również na niepokój widza i utrzymuje nas na odległości od tego, co dzieje się w drzwiach Lumona. Nic dziwnego, że fani pozostały teoretycznie OdcięcieDuże tajemnice – język Lumona tworzy mgłą tak gęstą, że nawet osoby, które w niej podniesione nie mogą przeciąć do rzeczywistości pod spodem. W odcinku 8, kiedy Harmony Cobel wraca do domu z dzieciństwa, jej ciotka Lumon-Allegi-Allegi przemawia do niej pasywnym głosem, półprawdami i nieprzyzwoitymi. Jest Lumon, a dla niej możliwe jest, że wprost zapomniała, jak mówić w typowy, nowoczesny sposób. A może Lumon jest jedynym językiem języków, którą mówi, zaszczepiona w niej od wieku, w którym zaczęła pracować w tej mroźnej fabryce.