Około 15 minut do premiery filmu na Festiwalu Filmowym w Nowym Jorku KlątwaPoczułem, jak liczna publiczność w Alice Tully Hall masowo poruszyła się na swoich miejscach. Jedna z gwiazd serialu — współtwórca i scenarzysta — Nathan Fielder, właśnie zrobiła coś dość rozbrajającego i atmosfera, zbiorowo i namacalnie, uległa zmianie.
Fielder to popularny aktor komediowy, który, sądząc po rosnącej wokół mnie okularach i czapkach z daszkiem Warby’ego Parkera (mówię żartem), większość mojej publiczności przyjechała tu specjalnie, aby zobaczyć. Pytaniem, które prawdopodobnie zaprzątało umysły wielu fanów (łącznie ze mną, jako wieloletnim fanem) było to, w jakim stopniu Fielder zadebiutuje jako Wielki Poważny Aktor w swoim pierwszym programie narracyjnym, czy też będzie częściowo prawdziwym , częściowo afektowana wersja Nathana Fieldera, którą wszyscy poznaliśmy i pokochaliśmy z komediowych reality show, które uczyniły go sławnym – osobowość Fieldera, której on sam wydawał się niezdolny do pozbycia się. Właśnie dlatego scena, która wyraźnie wstrząsnęła moją publicznością, tak zrobiła: Fielder nagle stał się postacią, której nie do końca rozpoznaliśmy.
Nathan Fielder udoskonalił grę pewnego typu faceta, który też jest trochę podobny kim on właściwie jest. Poprzez Natan dla Ciebie, zasłynął ze swojego charakterystycznego stylu osobowości na ekranie, charakteryzującego się sztywnym, dławiącym dyskomfortem. Ze swoją niezręczną, monotonną rytmem i nieco niesamowitym sposobem interakcji z innymi, wielokrotnie stawiał się w sprzeczności z nieaktorami w swoim przedstawieniu, po prostu pozwalając, aby niezręczne chwile rozgrywały się z rozdzierającym skutkiem. Przywrócił tę osobę do swojego bardziej artystycznego przedsięwzięcia, Próbaostatni rok, który częściowo służył komentarzowi na temat jego dokumentalnego stylu, własnego wizerunku i niejasnej etyki obu. Jednak Fielder jest teraz praktycznie nierozerwalnie związany z tym starannie pielęgnowanym typem żalu, występującym w bardzo niewielu mniejszych rolach aktorskich poza swoimi własnymi serialami, aby udowodnić, czy może się od tego wyciągnąć, a nawet czy naprawdę tego chce.
Zdjęcie: Richard Foreman Jr./A24/Paramount Plus z Showtime
W swoim nowym serialu Showtime pt. Klątwa, który stworzył, dla którego pisał i w którym występuje u boku Benny’ego Safdiego, Fielder wzmacnia i ośmiesza swoją niesławną osobowość, uzyskując wysublimowany efekt. Cała postać Ashera Siegela jest subwersją archetypu Fieldera, a jednocześnie bardzo w niego gra. W Klątwa, znajoma niezręczność Fieldera zostaje uzbrojona w wersję, którą nazwałem Mrocznym Nathanem. Fielder, druga połowa małżeństwa walczącego o sławę HGTV i gentryfikacji biednego miasta w Nowym Meksyku, gra Ashera Siegela, męża Whitney Siegel (Emma Stone).
Jako Asher Fielder jest niezręczny, łagodny i podporządkowany swojej żonie, której dominacja i podporządkowanie jest być może najlepiej wyrażone we wspaniałej scenie seksu w pierwszym odcinku i wcześniejszym ujawnieniu, że ma małego penisa. Problemy Ashera z małym kutasem objawiły się jako kompleks niższości, podczas gdy Whitney popadła w coś w rodzaju kompleksu boga. Ale oboje znajdują wspólny grunt, będąc moralnie próżnymi oszustami, którzy głęboko wierzą we własne podejście, desperacko pragną być lubiani i, co najważniejsze, postrzegani jako dobrzy przez duże G.
Moją publicznością na NYFF wstrząsnęła scena z początku pierwszego odcinka, w której Asher i Whitney udzielają przed kamerą wywiadu na temat ich nadchodzącego programu, Fliplantropia, autorstwa reportera, który planuje wkurzyć Whitney w sprawie jej skorumpowanych powiązań rodzinnych. Kiedy małżonkowie próbują odwrócić uwagę od rozmowy, kończą się niepowodzeniem, Asher, chcąc bronić swojej żony, zaciekle i osobiście konfrontuje się z reporterem. Fielder do tego momentu przeżył ten odcinek w wersji siebie, którą ludzie rozpoznają: narybek głosu, zahamowana mowa, wahania i ciążowe pauzy. Facet, który jest „po prostu taki”, „bardzo odpychający” i „nieciekawy” jako członkowie grupy fokusowej Fliplantropia jak wnikliwie wskazujemy w odcinku 3, scenie, która wydaje się czymś w rodzaju metatekstu, pomijając znaną osobowość Fieldera. Kiedy jednak Asher przechodzi w tryb ataku, Fielder mówi płynnie, wyraźnie i z pewnością siebie, która wydaje się nie tylko nie do poznania, ale także szczególnie podstępna. Tuż przed atakiem opowiadał o projekcie swojej żony „Dom pasywny”, machinalnie odczytując scenariusz z pamięci, śmiejąc się niezręcznie i próbując zasymilować się jako człowiek, tak jak zawsze wydaje się Fielder. Gdy straciliśmy czujność i zmniejszyliśmy nasze oczekiwania, wkrada się z występem, który jasno pokazuje, że tym razem nie będzie już tym samym facetem.
Można to z łatwością odnieść do tego, że Fielder stara się zapewnić sobie intensywne aktorskie momenty, które dowodzą jego zasięgu – i może trochę tak jest. Ale to także duża część tego, co definiuje charakter Ashera: konsekwentne tłumienie emocji, które eksploduje w wybuchy silnej wściekłości. Kierowany kaprysami żony i relacją z własnym kutasem, zachowuje swoje uczucia dla siebie i nie ma zdrowego wyjścia, aby je wyrazić, dopóki nie wypłyną one strumieniem (w szczególności daje taki pokaz wycia na koniec odcinka 9, który jest prawie trudny do oglądania).
Ale Asher nie jest tak nieudolny i skromny jak Fielder Natan dla Ciebielub nawet Próba, z czego ten ostatni ma bardziej artystyczne/satyryczne intencje, a Fielder wciąż wykorzystuje tę znajomą nieszczęście, aby wyrazić konkretną uwagę. W Klątwaw jego społecznej nieelegancji jest pewna kalkulacja, jakby jego podświadomym zamiarem było rozbrojenie ludzi, z którymi wchodzi w interakcję, tak jak Fielder rozbroił nas, widzów. Asher nie jest całkowicie niewinny, nawet jeśli jasne jest, że ucieleśnia służalczość wobec Whitney, która objawia się w postaci opiekuńczego szaleństwa i żałosnego, mężowskiego szacunku.
Uzbrojenie jego niezręczności zapewnia mu pewną korzyść w postaci wątpliwości, na przykład wtedy, gdy przezabawna i zaplanowana snafu z byłym współpracownikiem pozwala mu ukraść obciążający materiał filmowy, którego potrzebuje w celu przejęcia łapówki. Gdzie Natan dla Ciebie Widział dziwną osobowość Fieldera wykorzystywaną do tworzenia komedii poprzez przesuwanie granic bolesnych interakcji społecznych, Asher przesuwa granice moralnej niegodziwości, pokazując, na ile może sobie pozwolić, będąc „po prostu tam”. Nie zawsze wydaje się to zamierzone, ale mimo to jest w tym zguba, a także bardziej widoczna samoświadomość, szczególnie jeśli chodzi o jego związek z Whitney. Niewidzialność i uległość Ashera w przeciwieństwie do jego żony tworzy między nimi perwersyjną dynamikę podporządkowania. Pozwala to również na pewien poziom ogólnej odpowiedzialności, który może świadomie ominąć – zobacz późniejszą scenę, w której Asher mówi, że jest dzieckiem Whitney i sprawia wrażenie dziecka dla niej i jej ginekologa.
A więc to jest Mroczny Nathan: postać Fieldera została obalona jako rodzaj pasywnego antagonisty, na zewnątrz skromnego, który nie jest tak naprawdę powiązany z nikim ani niczym innym niż to, czego wymaga jego obecna sytuacja. Ostatecznie jest on moralnie pusty i dlatego jego postać jest tak złośliwa; Whitney, równie niemoralna, ukrywa swoje zgniłe sumienie pod fasadą wymuszonej sympatii i otwartości. Ale ponieważ Asher gra tak, jakby nie wiedział nic lepszego, po cichu wypada jako najgorszy z tej dwójki. W zależności od tego, z której strony chcesz patrzeć Natan dla Ciebie I Próbabyć może Mroczny Nathan był jedynym Nathanem przez cały ten czas — przynajmniej Klątwa udowadnia, że pragnie zgłębić ciemność, którą sam dla siebie stworzył.
Klątwa odcinek 1 jest teraz transmitowany w Showtime. Premiera nowych odcinków odbywa się w każdy piątek.