Sezon 3 For All Mankind pokazał, jak trudna jest do osiągnięcia utopia Star Trek


Po dwóch sezonach długiej zimnej wojny, Dla całej ludzkości wkroczył w technologiczny boom lat 90-tych. Gdyby prawdziwe lata 90. były napędzane technooptymizmem, Dla całej ludzkości bada ideę tego, jak w rzeczywistości wyglądałaby utopijna Ameryka napędzana technologią. Na tej alternatywnej, skoncentrowanej na kosmosie osi czasu, go-go lata 90. wypełnione są samochodami elektrycznymi, wideofonami i wydobyciem księżyca. Brzmi całkiem nieźle, prawda? Ale w trakcie sezonu Dla całej ludzkości przedstawia jak nawet gdyby utopizm rzeczywistych lat 90. dał się przełożyć na rzeczywistość, nie moglibyśmy zostawić za sobą naszych problemów.

Do trzeciego sezonu Dla całej ludzkości’Alternatywna historia przesunęła się daleko poza miejsce, w którym znalazły nas nasze lata 90-te. Większe mocarstwa zlikwidowały swój wojskowy snafu w Wietnamie i Afganistanie, aby skupić się na budowie baz wojskowych na Księżycu. Poprawka o równych prawach weszła do konstytucji dzięki wyeksponowaniu kobiet-astronautek, samochody elektryczne są łatwo dostępne dzięki inwestycjom w technologię, a Związek Radziecki nigdy nie upadł.

Umieścił własnych bohaterów, takich jak Ed Baldwin (Joel Kinnaman), Danielle Poole (Krys Marshall) i Gordo Stevens (Michael Dorman) obok Aldrins and the Rides. Rzeczywiste postacie poruszały się jak figury szachowe, Ted Kennedy został prezydentem po Nixonie, a Reagan po tym. Rozmawiają z postaciami poprzez kombinację aktorzy głosowi i deepfake.

Postacie z prawdziwego świata istnieją w sezonie 3, ale zaczynają zajmować tylne siedzenie w świecie serialu. Pojawienie się komputerów i Internetu nie ma większego wpływu na program, ponieważ cała ta ekscytująca technologia od dziesięcioleci koncentruje się na podtrzymywaniu życia w kosmosie. Chociaż nie jest to analogia jeden do jednego, zastąpienie „komputerów” „podróżami kosmicznymi” pozwala Dla całej ludzkości zrobić fascynujący komentarz. Zamiast odkrywać Jobsa, Gatesa, Andreessena i kulturę Wired lat 90., Dla całej ludzkości owija je wszystkie w Dev Ayesa (Edi Gathegi).

Reklama

Zdjęcie: Apple TV Plus

Charyzmatyczny miliarder, który chce polecieć na Marsa, ma oczywiste podobieństwa do Elona Muska, ale Ayesa nie przypomina hiperwidzialnego miliardera. Jest właścicielem tylko jednej firmy, Helios, a nie czterech. Odrzuca tytuły i narożne biuro, pracując bezpośrednio wśród swoich pracowników. Pracownicy Helios praktykują demokrację biurową, przeprowadzając publiczne głosowania nad polityką głównych firm. I, co najbardziej wymowne, Elon Musk nie konkuruje z NASA — SpaceX Pracuje obszernie z rządem.

Ayesa czuje się bardziej podobna do techno libertarian z lat 70. i 90., którzy postrzegali technologię jako środek osobistego wyzwolenia, którzy Fred Turner nazwali Nowi komuniści. Jak opisuje Turner w swojej książce Od kontrkultury do cyberkultury, postrzegali „cybernetyczne pojęcie globu jako jednego, powiązanego wzorca informacji” jako „głęboko pocieszające”. „Niewidzialna gra informacji” doprowadziłaby do „globalnej harmonii”, zerwania z ostrymi liniami nakreślonymi w czasie zimnej wojny.

W Dla całej ludzkości, Ayesa patrzy z przerażeniem, jak księżyc staje się polem bitwy dla światowych mocarstw, a następnie zostaje podzielony na pół, z jednym kawałkiem dla USA, a drugim dla ZSRR. Chciał pokonać ich obu na Marsa, tworząc strefę wolnej przedsiębiorczości, która byłaby zasadniczo niewidoczna dla większości ludzkiej populacji na Ziemi, ale byłaby wyzwaniem dla obu ideologii. Najważniejsze jest przede wszystkim bycie pierwszym. A biorąc pod uwagę, jak zaawansowana jest w tym momencie technika kosmiczna, nie musiał nawet budować wszystkiego sam. Korzystając z przerażającej katastrofy kosmicznego hotelu w pierwszym odcinku sezonu 3, kupuje technologię, której Helios potrzebuje, by zmierzyć się z NASA i ZSRR w wyścigu na Marsa.

Ayesa kontynuuje swoje zakupy, kłusując pracowników NASA niezadowolonych z niskich zarobków i dusznego poczucia porządku. Trudno ich za to winić, biorąc pod uwagę, że podczas gdy pozycja gospodarcza NASA Dla całej ludzkości radykalnie się poprawiła, od lat nie widzieli wzrostu płac. Kiedy pracownicy Helios dyskutują o sprawach firmy, na przykład o tym, kto powinien poprowadzić misję firmy na Czerwoną Planetę, zaczynają czuć się wysłuchani. Struktura komunalna i kapitalistyczne przedsiębiorstwo tworzą romantyczną wizję.

Stacja kosmiczna w sezonie For All Mankind 3

Zdjęcie: Apple TV Plus

Dwóch astronautów w For All Mankind patrzących na marsjański krajobraz

Zdjęcie: Apple TV Plus

Prezydent i jej mąż w Gabinecie Owalnym, ona przy biurku, a on stojący naprzeciwko niej i patrzący w dół z uśmiechem

Zdjęcie: Apple TV Plus

Czterech astronautów siedzących i jedzących w korytarzu stacji kosmicznej

Zdjęcie: Apple TV Plus

Dla całej ludzkości został współtworzony przez Star Trek ałun Ronald D. Moore, a serial od czasu do czasu odwołuje się do franczyzy. Od dawna kojarzony z utopizmem, jest wyśmiewany jako przestarzały w latach 90. sezonu 3, gdzie astronauci wolą piekielne fantazje Kosmici i melodramaty o własnych bohaterach. Ponieważ obiecuje to zarówno Helios, jak i bardzo dochodowa NASA, utopia już tu jest.

A jednak, jak serial nieustannie przypomina swoim bohaterom, liczba rzeczy, które mogą pójść nie tak w kosmosie, nie ma końca. Nie ma tlenu ani grawitacji, atmosfery chroniącej przed promieniowaniem i ogromnej odległości między interesującymi miejscami, bez możliwości szybkiego przemieszczania się. Istnieje izolacja od większości ludzkości, a także zamknięcie w ciasnych pomieszczeniach przez lata, co podczas podróży na Marsa doprowadziłoby do tego, NASA (w naszym wszechświecie) uważa, że ​​problemy behawioralne są „nieuniknione”. Dla całej ludzkości fani widzieli już te problemy w bazie Jamestown obok odcinków Pokaz Boba Newharta.

Wyrażenie „przestrzeń jest twarda” stało się tak standardowym powiedzeniem w branży, że Siły Kosmiczne USA użył go w reklamach. Ale to jest więcej niż trudne, to przerażające i Dla całej ludzkości nie ucieka. Postacie giną brutalną śmiercią w Dla całej ludzkościod spalenia żywcem w skafandrze po wykrwawienie się z gałek ocznych po wystawieniu na surowy księżycowy krajobraz.

Te zgony są opłakiwane i upamiętniane, ale nie powstrzymują one nikogo przed wyruszeniem w przestworza. Ani kosmiczny libertarianizm Ayesy, ani zaufanie NASA do struktur w stylu wojskowym nie powstrzymują katastrof w najbardziej bezlitosnym środowisku, jakie można sobie wyobrazić, miejscu, w którym najmniejszy odłamek może zniszczyć cały ekosystem. Jedyna opcja, Dla całej ludzkości Argumentuje, to w końcu, jakoś, z całą szczerością, nawet jeśli na początku tylko trochę, współpracować.

Grupa astronautów spoglądająca na Mars

Zdjęcie: Apple TV Plus

Karen i Dev siedzą w kabinie biurowej, uśmiechając się do siebie

Zdjęcie: Apple TV Plus

Podczas gdy misja na Marsa jest udana w tym sensie, że buty są na ziemi, potem zaczyna się rozpadać. Podobnie jak w rzeczywistych latach 90., podziemny ruch ekstremizmu antyrządowego jest bagatelizowany w Dla całej ludzkości aż będzie tragicznie za późno. Podobnie jak Timothy McVeigh, sprawcy ataku terrorystycznego pod koniec sezonu to byli wojskowi. Przenoszenie świata rzeczywistego do Dla całej ludzkościskupia się na kosmosie, wydarzenia w Jamestown stają się tak radykalne, jak Oblężenie Waco.

Świat jest przewrócony w Dla całej ludzkościOstatnie odcinki: Prezydent jest otwarcie gejem, okazuje się, że ani Sowieci, ani Amerykanie nie byli pierwsi na Marsie, a Centrum Kosmiczne Johnsona leży w gruzach. Kosmos nagle staje się finansowym i politycznym obciążeniem, a marzyciele, tacy jak Ayesa i Margo Madison, zostają wykluczeni z własnych instytucji.

Bohaterskie czyny Gordo i Traci Stevens nie mogły być dalej w przeszłości. Gdy migotanie „Wszystko na swoim miejscu” Radiohead zapowiada lata 2000, bohaterowie przeżywają kompletnie wywrotkę, gdy era kosmicznego bohaterstwa przenosi się w czas głębokiej niepewności. Niesamowity wokal Thoma Yorke’a, zrodzony z jego psychicznego załamania po sukcesie OK Komputerze, idealnie pasowały do ​​szybkiego ujęcia Margo budzącego się do swojego nowego życia w Związku Radzieckim w 2003 roku (nie od tego czasu) Amerykanie pokaz był tak dobry z kroplami igłowymi).

Ale mimo to, pośród całego chaosu, serial wydaje się być wersją strasznego Moore’a Star Trek: Enterprisebadając najwcześniejsze początki Star Trekjak społeczeństwo. Ziemia mogła się zmienić, ale kosmos wciąż jest na górze, wołając o eksplorację.

Pomimo tego, co każdy miliarder próbuje ci sprzedać, droga do życia wśród gwiazd nie byłaby łatwa. Życie zostałoby zrujnowane. Zniknęłoby poczucie przygody. Ludzkość zostałaby wciągnięta, kopiąc i krzycząc, w przyszłość, taszcząc nierówności, nienawiść i drobne sprzeczki Bladoniebieskiej Kropki wraz z racjami żywnościowymi w podróż przez Układ Słoneczny. Ale Dla całej ludzkości twierdzi, że gówno uderzające w fanów nie zna języka ani ideologii. Jeśli ktoś w ogóle chce odnieść sukces w Great Beyond, po prostu nie ma innej opcji.

Dla całej ludzkości sezon 3 jest transmitowany na Apple TV Plus.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

25 kwietnia 2024 r. – iPhone 17 Plus, oskarżenia Apple o minerały z regionów konfliktowych

Posłuchaj podsumowania najważniejszych artykułów dnia z 9 do 5Mac. Dostępny jest 9to5Mac Daily w iTunes i aplikacji Podcasty firmy Apple, Zszywacz, Dostroić,...

Nowa edycja Escape from Tarkov blokuje PvE i inne funkcje za zaporą płatniczą

Jeśli chcesz zagrać Ucieczka z Tarkowa offline ze znajomymi, wygląda na to, że będzie Cię to kosztować. Deweloper Battlestate Games...

Meta twierdzi, że zarobienie pieniędzy na generatywnej sztucznej inteligencji zajmie lata

Prawie każda firma technologiczna inwestuje w generatywną sztuczną inteligencję przez ostatnie dwa lata i krążą plotki, że Apple wkrótce udostępni użytkownikom iPhone’ów nowe...
Advertisment