Wielka Brytania będzie walczyć o umocnienie swojej pozycji „supermocarstwa” naukowego i technologicznego oraz odblokowanie swojego potencjału wzrostu bez długoterminowej, koordynowanej na szczeblu krajowym strategii publicznej infrastruktury obliczeniowej.
Tak wynika z ustaleń rządu Przyszłość przeglądu obliczeńktóry opisuje obecną publiczną infrastrukturę obliczeniową Wielkiej Brytanii jako „rozdrobnioną”, pozbawioną długoterminowej wizji i wymagającą „kilku interwencji”, jeśli ma odegrać swoją rolę w uwolnieniu „wiodącego na świecie potencjału wysokiego wzrostu Wielkiej Brytanii”.
Zgodnie z raportem krajobraz obliczeniowy Wielkiej Brytanii składa się z trzech „nieco nakładających się” obszarów wdrożeniowych, które stają się coraz ściślej ze sobą powiązane.
Obszary te obejmują aplikacje sztucznej inteligencji (AI), modelowanie i symulacje związane z nauką oraz obciążenia związane z chmurą.
„Wszystkie trzy rodzaje obliczeń są zbieżne – obliczenia AI można wykonywać w chmurze, wysokowydajne obliczenia Modele dostępu (HPC) stają się coraz bardziej podobne do chmury, a HPC obsługuje coraz więcej obciążeń AI” – czytamy w raporcie.
Jednak inwestycje publiczne w zasoby obliczeniowe dla sztucznej inteligencji są „poważnie opóźnione”, mimo że „wartość ekonomiczna sztucznej inteligencji” jest „niezaprzeczalna”, i jest to jeden z powodów, dla których, jak stwierdzono w raporcie, teraz potrzebnych jest „kilka interwencji”, chcemy, aby moc obliczeniowa uwolniła wiodący na świecie potencjał wysokiego wzrostu w Wielkiej Brytanii”.
Interwencje te obejmują opublikowanie w 2023 r. 10-letniej „strategicznej wizji” krajowej infrastruktury obliczeniowej Wielkiej Brytanii, a także powołanie krajowego organu koordynującego realizację tego planu oraz natychmiastowe inwestycje w budowę eksaskalowej technologicznego planu działania, aby Wielka Brytania nie pozostawała w tyle za innymi narodami.
Ponadto do wiosny 2024 r. powinien zostać opublikowany plan działania i szczegółowo opisywać, w jaki sposób zostanie wdrożona strategiczna wizja Wielkiej Brytanii w zakresie obliczeń, dodano w raporcie.
„Publiczna infrastruktura obliczeniowa w Wielkiej Brytanii jest rozdrobniona i obecnie nie mamy długoterminowego planu” — kontynuuje raport. „Potrzebujemy krajowego organu koordynującego, aby przedstawić wizję obliczeń, która może zapewnić długoterminową stabilność i dostosować się do szybkiego tempa zmian w technologii obliczeniowej.
“My [also] musimy natychmiast zwiększyć możliwości w zakresie badań nad sztuczną inteligencją, aby zasilić imponującą brytyjską społeczność badawczą nad sztuczną inteligencją i zaplanować dalsze możliwości w zakresie sztucznej inteligencji w ramach naszego systemu eksaskalowego”.
Jednocześnie Wielka Brytania musi również inwestować w budowanie wykwalifikowanej siły roboczej i znaleźć sposoby na wykorzystanie „wieloletniej i wartościowej” współpracy, którą nawiązała wcześniej ze Stanami Zjednoczonymi, Japonią i różnymi członkami Unii Europejskiej w celu wspierania jej plany.
Raport zawiera w sumie 10 zaleceń, które zdaniem jego autorów muszą zostać wdrożone w „całościowy” sposób, aby brytyjska strategia obliczeniowa mogła odegrać swoją rolę w pomaganiu rządowi w osiągnięciu wzrostu gospodarczego, osiągnięciu celów zerowej emisji netto i zabezpieczeniu statusu kraju jako supermocarstwo naukowe i technologiczne do 2030 roku.
„Działając teraz, rząd nie tylko zapewni, że Wielka Brytania pozostanie zamożnym krajem, ale także zapewni nieocenione korzyści społeczne” – czytamy dalej w raporcie. „Wielka Brytania jest obecnie międzynarodowym ośrodkiem technologicznym, liderem w dziedzinie badań i innowacji oraz gości wiodące na świecie uniwersytety.
„Aby wykorzystać i dalej rozwijać te mocne strony, rząd musi zapewnić krajowi niezbędne zasoby obliczeniowe teraz, w ciągu następnej dekady i później. Brak działania będzie ze szkodą dla potencjału naukowego Wielkiej Brytanii, innowacyjnej gospodarki i ogólnej międzynarodowej reputacji”.