Rząd oferuje 600 000 funtów byłym kierownikom poczty, których uchylono niesłuszne wyroki, w celu zaspokojenia ich roszczeń, ale prawnik reprezentujący wiele ofiar skandalu na poczcie ostrzega, że może to wywrzeć presję na niektórych, aby zaakceptowali znacznie niższe kwoty, niż im się należy.
Do tej pory było ich łącznie 86 byłych zastępców pocztowców uchylono wyroki skazujące w ramach skandalu „Horyzont”, po którym oczekuje się wielu kolejnych. Urząd Pocztowy postawił zarzuty ponad 900 osobom w Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii Północnej, a dane z wadliwego systemu Horizon wykorzystano jako dowód w celu ich skazania.
Rząd podał, że dyrektorzy poczty z uchylonymi wyrokami skazującymi, którzy zaakceptowali już rekompensatę niższą od obecnie oferowanej, otrzymają dodatkowe wynagrodzenie w celu doprowadzenia ich do tego poziomu.
Departament Biznesu i Handlu stwierdził w oświadczeniu: „Naszym celem jest zapewnienie, aby jak najwięcej zaangażowanych naczelników poczty otrzymało tę ofertę rekompensaty tak szybko, jak to możliwe, aby pomóc w rozwiązaniu skandalu”.
Każdy kierownik poczty, którego wyroki skazujące oparte na dowodach Horizon zostaną w przyszłości unieważnione, będzie również uprawniony do kwoty 600 000 funtów.
„Computer Weekly” po raz pierwszy doniósł o problemach z systemem Horizon dostarczonym przez Fujitsu w 2009 r., kiedy to upublicznił historie grupy zastępców poczty których życie zostało zrujnowane, gdy obwiniano ich o braki księgowe spowodowane błędami komputerowymi (zobacz oś czasu artykułów Computer Weekly poniżej).
Niektórzy zostali osadzeni w więzieniu, wielu ukarano wysokimi grzywnami, wielu zbankrutowało, a rodziny uległy ruinie. Zostało to opisane jako największa pomyłka sądowa w historii prawa Wielkiej Brytanii. Komisja CCRC rozpoczęła przegląd spraw w języku angielskim w 2015 ri pierwsze wyroki skazujące, które zostały uchylone przyszedł w grudniu 2020 r. Do wyroku Wysokiego Trybunału w 2019 r. Urząd Pocztowy zaprzeczał, jakoby niewyjaśnione niedobory mogły być spowodowane błędami programu Horizon.
Minister poczty Kevin Hollinrake powiedział: „Chodzi o naprawienie zła i zapewnienie jakiejś formy ulgi osobom niesłusznie uwikłanym w ten skandal. Zbyt wielu naczelników poczty cierpiało i to zbyt długo, dlatego rząd nadal angażuje się w doprowadzenie tego problemu do końca, dopóki nie zostanie rozwiązany i dopilnuje, aby taka sytuacja nigdy więcej się nie powtórzyła”.
Adwokat Neil Hudgell z Hudgell Solicitors, który reprezentuje 70 byłych kierowników poczty ubiegających się o odszkodowanie od Urzędu Pocztowego, z zadowoleniem przyjął tę wiadomość, która jego zdaniem była zaskoczeniem. Ostrzegł jednak, że podzarządcy poczty, którym należy przyznać znacznie wyższą nagrodę, mogą zostać zmuszeni do przyjęcia niższej kwoty ze względu na obecne trudności finansowe.
„Po wielu miesiącach negocjacji z Urzędem Pocztowym i rządem w sprawie sprawiedliwego i pełnego odszkodowania dla byłych kierowników poczty, którym uchylono wyroki skazujące, jesteśmy nieco zaskoczeni tym nagłym ogłoszeniem” – powiedział.
Hudgell ostrzegł, że wiele ofiar uzna to za kolejny przykład „urzędu pocztowego próbującego kontrolować narrację”.
Dodał: „Rząd stwierdził, że te oferty są opcjonalne, ale obawiam się, że ze względu na opóźnienia, z którymi już mieliśmy do czynienia, oraz szczególne okoliczności, w jakich znajduje się wielu zastępców poczty, niektórzy mogą czuć się pod presją, aby zaakceptować tę ofertę, mimo że ich roszczenia są warte wiele więcej. Samodzielnie 600 000 funtów może wydawać się dużą sumą pieniędzy i rzeczywiście tak jest. Jednak w wielu przypadkach nie jest to wystarczające, aby odzwierciedlić to, co zostało utracone w ciągu ostatnich dwóch dekad.
Proces odszkodowań dla ofiar skandalu staje się coraz bardziej skomplikowany i kontrowersyjny. Sir Wyn Williams, sędzia prowadzący ustawowe śledztwo w sprawie skandalu, opisał sytuację jako „patchworkową kołdrę systemów wynagrodzeń” i dodał, że: „Niestety jest to patchworkowa kołdra z pewnymi dziurami”.