Ryuichi Sakamoto Opus: wywiad z reżyserem Neo Sorą


Przed śmiercią, wiedząc, że koniec się zbliża, Ryuichi Sakamoto zaplanował ostatni występ. Film — zawierający wybrane utwory z jego twórczości obejmującej muzykę pop, muzykę do filmów oraz kompozycje eksperymentalne i ambientowe z całej kariery — zmienia aranżację wielu piosenek na fortepian solo; pokaz siły i zmienności twórczości Sakamoto. W oświadczeniu prasowym Sakamoto powiedział, że setlista jest zamknięta znacznie dalej, niż zwykle planował. Wyjaśnił: „Reżyser Neo Sora był dość rygorystyczny”.

To trochę żart. Neo Sora to 33-letni syn Sakamoto i osoba, którą kompozytor poprosił o nakręcenie jego ostatniego koncertu. Cóż, technicznie rzecz biorąc, to Norika, wieloletnia menedżerka Sakamoto, złożyła tę prośbę. (Norika jest także matką Sory.)

Czas nie był najlepszy. Sora był w trakcie przedprodukcji swojego własnego debiutanckiego filmu fabularnego. Ale rodzina była na pierwszym miejscu. Sakamoto od kilku lat walczył z rakiem odbytnicy i jego stan zdrowia podupadał.

„Słuchaj, jeśli przegapimy to okno zdjęciowe, czuję, że możemy nie być w stanie zrobić tego ponownie” – Sora wspomina słowa swojej matki. „‚Więc czy możesz to zrobić?”

Zgodził się, odłożył na później swój własny film, a kilka miesięcy później zaczął pracować nad tym, co ostatecznie miało nastąpić Ryuichi Sakamoto | Opusniezatarte wrażenie jednego z najbardziej wpływowych i znanych muzyków na świecie.

Reżyser Neo Sora.
Zdjęcie: Aiko Masubuchi

Reklama

Można by się spodziewać, że film z koncertu obejmujący całą karierę będzie wyglądał jak, powiedzmy, maksymalistyczny komercyjny spektakl Taylor Swift lub będzie robił notatki z psotnych występów Talking Heads Przestań mieć sens, ponownie wydany w kinach przez A24 pod koniec ubiegłego roku. Ale inspiracje dla Opus byli bardziej pokorni. Sora obejrzał występ wirtuozowskiego pianisty Glenna Goulda i dyrygenta Leonarda Bernsteina z lat 60. pt. Twórczy wykonawcajak i udramatyzowanych Trzydzieści dwa krótkie filmy o Glennie Gouldu. Dowiedział się, że uproszczenie wizualnego języka zdjęć zmusi widza do zwrócenia większej uwagi na muzykę. W ten sposób Sora zaczął tworzyć scenorysy i zmusił Sakamoto do ułożenia setlisty dalej, niż by sobie tego życzył.

Czy praca z ojcem była trudna? Sora określił ich relację na planie jako profesjonalną: Sakamoto nie sporządzał notatek na temat kręcenia filmu, a Sora nie wypowiadał się na temat występu. „Myślę, że przyjąłbym, że nie mówi mi nic na temat procesu kręcenia filmu, co oznacza wyraz jego zaufania” – powiedział.

Nakręcony w nieco ponad tydzień we wrześniu 2022 r., Opus to film oszczędny i kameralny. W surowej czerni i bieli koncert przedstawia mężczyznę występującego za fortepianem. Jednak poza kamerą w słynnym studiu 509 NHK Broadcasting Center w Tokio ponad trzydziestoosobowa ekipa starała się zachowywać jak najciszej.

Lokalizacja, podobnie jak w przypadku wielu decyzji dotyczących filmu, została wybrana przez Sakamoto. Uważał, że studio ma „najlepszą akustykę w Japonii”. Ale wiązało się to również z konkretnymi wyzwaniami. Stare drewniane podłogi skrzypiały, co oznaczało, że cała załoga – mieszanka osób mówiących po japońsku i angielsku – musiała nosić skarpetki, a nie buty. Ponieważ studio znajdowało się w wieży nadawczej, nie wolno było używać sprzętu emitującego fale radiowe, co oznaczało, że wszystko musiało być fizycznie połączone. („Musiało być wielu awanturników o druty”, a więcej ludzi oznaczało więcej ludzi hałasujących.)

Do tego doszły fizyczne ograniczenia Sakamoto. Mógł zrobić tylko kilka ujęć dziennie. Sora wspomina: „Były pewne piosenki, których po prostu nie potrafił już grać tak dobrze. Jego palce po prostu nie były tak zręczne i myślę, że było to częściowo spowodowane skutkami ubocznymi leków, które brał, że wpływały one na kończyny”. Sakamoto smarował palce wazeliną, żeby złagodzić ból.

W tym samym oświadczeniu, napisanym po strzelaninie, Sakamoto szczegółowo opisał, jak trudny był to występ dla jego ciała. „Poczułem się potem zupełnie pusty, a mój stan pogarszał się przez około miesiąc” – napisał. „Mimo to czuję ulgę, że udało mi się nagrać przed śmiercią występ, z którego byłem zadowolony”. Zmarł w marcu 2023 r.

Sakamoto występujący w 509 Studio NHK Broadcasting Center.
Zdjęcie: Kab Inc.

Sorę poznałem w Nowym Jorku przed premierą kinową filmu i prawie rok od śmierci Sakamoto. Kończył swój pierwszy film fabularny, wciąż niezatytułowany, z realizacją którego na krótko wstrzymał Opus. Sora powiedziała mi, że opowiada o dwóch przyjaciołach, którzy oddalają się od siebie, gdy jeden zyskuje świadomość polityczną, a drugi świadomie pozostaje w nieświadomości. Pracował nad nim przez większą część dekady i ma nadzieję, że w tym roku wyśle ​​go na festiwale.

„Nie chciałem Opus wyjść na pierwszy plan, ale na te rzeczy nie można za bardzo pomóc ani nad nimi za bardzo zapanować” – powiedziała Sora. „Zawsze chciałam, żeby ludzie mnie znali tylko dlatego, że robię coś oddzielnie od ojca”.

Pomimo bycia dyrektorem ds Opus, Sora niechętnie przyznaje się do autorstwa tego utworu. „Starałem się być pośrednikiem w tym, co chciał zrobić, i myślę, że on chciał zrobić koncert” – powiedział Sora.

Chociaż wiele wyborów – koncepcja, lokalizacja, elementy – mogło być dziełem Sakamoto, trudno zignorować subtelną rękę Sory w całym filmie. Opus. Film, który zawsze miał być ostatnim występem niezwykłego artysty, nie sprawia wrażenia ponurego. Nawet gdy Sakamoto stara się dokończyć niektóre utwory, jego palce nie są już takie, jak kiedyś, a energia opuszcza jego schorowane ciało, za każdym razem, gdy piosenka osiąga ostatnią nutę, pojawia się poczucie triumfu. Tyle niesie ze sobą cisza, która następuje po niej – ulga po egzekucji, przebłysk ekstazy.

Być może na tym polega magia tego, co stworzył Neo Sora: film koncertowy, który jest tylko performansem i czymś więcej.

Ryuichi Sakamoto | Opus jest już w kinach, a ostatecznie będzie transmitowany na kanale Criterion.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Senat ponownie zatwierdza program szpiegowski FISA, ale nie przed jego wygaśnięciem o północy

Senat przyjął ustawę ponownie zatwierdzającą art. 720 ustawy o nadzorze wywiadu zagranicznego (FISA), kontrowersyjny program umożliwiający szpiegowanie zagranicznych „celów” bez nakazu ale długa,...

Przewodnik po Dniu Społeczności Pokémon Go Bellsprout

PokemonGo organizuje wydarzenie z okazji Dnia Społeczności Bellsprout 20 kwietnia od 14:00 do 17:00 czasu lokalnego. Zgodnie z oczekiwaniami w przypadku...

Co oznacza restrukturyzacja Google dla Pixela i Androida?

Kluczowe dania na wynos Wewnętrzne zmiany Google pod rządami Ricka Osterloha mają na celu usprawnienie działania Pixela i Androida oraz usprawnienie...
Advertisment