Jeśli chodzi o historię o kimś, kto potrafi oszukać czas, wyczucie czasu Zbuntowany Książę Persji nie mogło być bardziej niefortunnie.
Wśród wydania Prince of Persia: Zaginiona korona w styczniu tego roku, a także znacznie nowszą, niespodziewaną premierę fenomenu roguelite Hades 2 we wczesnym dostępie Steam — z czego ten ostatni faktycznie zaowocował powstaniem dewelopera Evil Empire opóźnianie Oryginalna wersja tej gry z 14 maja — Łobuz znajduje się na nierównym terenie. To, co mogło być świeżym i obiecującym spinoffem dla franczyzy, która była uśpiona przez lata, musi teraz niesprawiedliwie znaleźć się w centrum uwagi, stawić czoła wygórowanym oczekiwaniom i nieuniknionym porównaniom nie tylko z sąsiadującymi konkurentami, ale także własne dziedzictwo studia jako zespół wsparcia ds Martwe komórki.
Wydany we wczesnym dostępie Steam 27 maja Zbuntowany Książę Persji łączy popularną markę Ubisoft z instytucjonalną wiedzą o Imperium Zła na całym świecie roguelite gatunek muzyczny. W roguelite 2D Persja zostaje zaatakowana przez armię Hunów, grupę nomadów władającą mroczną magią. Dzięki posiadanemu artefaktowi książę może cofnąć się w czasie, gdy tylko grozi mu śmierć, gotowy do podjęcia kolejnej próby powstrzymania inwazji.
Zdjęcie: Imperium zła/Ubisoft
Podczas samouczka nie trzeba długo czekać, aby zobaczyć, jak Imperium Zła dodaje styl Prince of Persia do pomniejszonej platformówki akcji. Poruszając się po serii proceduralnie generowanych biomów 2D, możesz swobodnie biegać po ścianach w poziomie i w pionie po dowolnej odpowiedniej strukturze w tle. Możesz także przeskakiwać nad wrogami (tak, to było natchniony przez The Piaski Czasu), wykonaj kopnięcie i wykonaj atak nurkowy z powietrza — który nie jest tak agresywnie szybki jak Martwe komórki‘, ale i tak wydaje się całkiem zadowalający.
Każde z tych działań ma prosty cel mechaniczny i zapewnia pewne dodatkowe korzyści, jeśli zostanie zastosowane w odpowiednim scenariuszu. Kopnięcie świetnie nadaje się do przerywania ataków lub po prostu rzucania kogoś w stronę najbliższej pułapki lub klifu. Może także ogłuszyć wrogów, jeśli uderzą w ścianę lub innego Huna, wywołując efekt falowania. Jeśli drugi cel posiada tarczę i zostanie trafiony, ta akcja automatycznie usuwa tę tarczę; to samo można osiągnąć za pomocą ataku nurkowego. Gdy już przyzwyczaisz się do akrobatycznych działań Księcia, przemieszczanie się z punktu A do B w biomie będzie przypominać szybkie bieganie po torze przeszkód.
W takim razie to niefortunne Zbuntowany Książę Persji nie stanowi dużego wyzwania, gdy opanujesz te ruchy. Nie brakuje tu sekcji platformowych, nawiązujących do korzeni marki, jednak nie wymagających one doskonałej precyzji. Wrogowie często wydają się być w niekorzystnej sytuacji podczas przemierzania Księcia. Pod koniec rozgrywki w bieżącej wersji udało mi się pozostać nietkniętym przez prawie całą grę. Dotarcie do tego punktu daje satysfakcję. Obecna wersja wczesnego dostępu sprawia jednak, że ten dreszczyk emocji jest krótkotrwały.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25469951/ss_7da8adaa0783ee599e784c413a411feaccbe79e7.1920x1080.png?resize=696%2C392&ssl=1)
Zdjęcie: Imperium zła/Ubisoft
W pierwszym tygodniu od premiery dostępnych będzie sześć biomów i dwóch bossów. Dotarcie do „końca” obecnej wersji zajęło mi sześć godzin i kiedy to zrobiłem, wszystko w zasadzie stanęło w miejscu. Oaza, do której Książę powraca po każdej śmierci, służy jako centrum odblokowywania przedmiotów do kolejnych rund, a także okazjonalnych pogawędek z postaciami. Kiedy pokonałem drugiego bossa, wszyscy przestali oferować rozmowy. Istnieje tak zwana Mapa Myśli, która rejestruje kluczowe szczegóły historii, stopniowo odwzorowując coś w rodzaju tablicy detektywistycznej. Pierwsze wrażenia na temat tej mechaniki wydają się obiecujące, szczególnie gdy „wskazówka” prowadzi cię do obrania innej drogi, aby porozmawiać z konkretnym NPC i odblokować przedmiot w celu postępu – ciekawa metoda zapewnienia strukturze opartej na fabule roguelite. Jednak biorąc pod uwagę, że w tej chwili dostępnych jest tylko kilka wydarzeń, nadal wydaje się, że jest to pierwsza wersja robocza.
To samo zdanie odzwierciedla moje doświadczenia z Zbuntowany Książę Persji jako całość. Nawet Evil Empire potwierdziło to w ciągu 24 godzin od premiery, w odpowiedzi na opinie społeczności. „Nie jesteśmy tu po to, żeby ostatecznie sprawdzić, czy gra jest ukończona w 90% i wymienić jakieś zastępcze grafiki” – czytamy w artykule Post na Steamie przez studio, „nie jesteśmy też ukończoną grą po latach wsparcia po wersji 1.0. Naszym planem jest co najmniej podwoić ilość zawartości w grze, zapewniając cotygodniowe aktualizacje zawartości, w ramach ścisłej współpracy ze społecznością.
Kiedy recenzowałem Nie zazna spokoju, kto przeklęty na początku tego roku byłem zaskoczony tym, co jest uważane za „pracę w toku” we wczesnym dostępie Steam, ponieważ kompilacja była na tyle duża, że była już odrębną rzeczą. Łobuz ma znacznie mniejszy zakres i znacznie krótszy czas rozwoju. Ale fundament już jest. Nie mogę przestać się zastanawiać, czy poza modelem, wokół którego jest budowany, Łobuz został wydany wcześniej, niż powinien. Nie rozumiem, w jaki sposób opracowywanie cotygodniowych aktualizacji, które Imperium Zła postrzega jako „eksperyment”, jest rozwiązaniem pozwalającym dotrzymać kroku oczekiwaniom.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25469953/ss_342ef47db93ca3f2e7ac3ac27e15398c941451eb.1920x1080.png?resize=696%2C392&ssl=1)
Zdjęcie: Imperium zła/Ubisoft
Drugi spinoff Prince of Persia z 2024 roku jest pełen widm. W wywiadzie dla Edge Magazine, przesłanym ponownie przez GryRadardyrektor gry Lucie Dewagnier stwierdziła, że Imperium Zła „musi coś zmienić” z powodu Zaginiona korona. Według Informator gieroba zespoły pozostawały w kontakcie od początku, aby uniknąć „podjęcia tej samej decyzji i tej samej gry” w trakcie tworzenia gry.
Pomimo otwartej linii komunikacji między zespołami, nadal istnieją między nimi pewne niezaprzeczalne podobieństwa Łobuz I Zaginiona korona. Obie gry miały tę samą misję koncepcyjną — spin-off, który miał obudzić imię Prince of Persia ze snu, zwłaszcza dzięki Piaski Czasu przerobić nadal MIA. Tak się składa, że są to także platformówki akcji 2D w roku, w którym jest ich mnóstwo (Ultra, Młynek do pieprzu, Dziewięć soli, i więcej). To inny scenariusz niż otaczający Kadencja Hyrulena przykład spinoff autorstwa Krypta NekroTancerza studio, które mimo to zdołało się wyróżnić i mieć okres w centrum uwagi Legenda Zeldy: Przebudzenie Linka został zwolniony trzy miesiące później.
Podobnie wgłębienia Łobuz przeciwko Hades 2 — kontynuacja tego już ma więcej środowisk, wrogów i postaci głosowych we wczesnym dostępie niż pełna wersja pierwszej gry w chwili premiery jej wersji 1.0 — porównanie jest co najmniej nierówne. A jednak Imperium Zła opóźniało swoją grę w świetle Hades 2wydanie.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25469957/ss_8c1925df18226def0686b4129f803a93463eaf91.1920x1080.png?resize=696%2C392&ssl=1)
Zdjęcie: Imperium zła/Ubisoft
Jest jeszcze dziedzictwo Evil Empire jako studia. Niewiele osób pamięta początek Martwe komórki we wczesnym dostępie już w 2017 r., a zaledwie kilka biomów i mechanik było wciąż w fazie koncepcyjnej. Zamiast tego oczekiwania dot Zbuntowany Książę Persji są zaćmione teraźniejszością, z Martwe komórki fani wyobrażają sobie w pełni ukształtowany hit roguelite, który się sprzedał 10 milionów egzemplarzy. Siedem lat później gatunek roguelite jako całość wydaje się być w punkcie nasycenia, co nie pomaga. Trzy własne gry Sony — Powrót, Bóg wojny Ragnarök: ValhallaI The Last of Us, część 2, zremasterowana — nakręcili ten gatunek na własną rękę, a coraz więcej studiów stawia na kontynuacje (patrz Zabij Iglicę, Najciemniejszy LochI Spelunkyżeby wymienić tylko kilka), a nie zupełnie nowe gry.
Powiedzieć, że Imperium Zła ma do czynienia z niekorzystnymi szansami, byłoby niedopowiedzeniem. Jednakże po krótkim czasie spędzonym z nowym roguelite, nadal nie mogę się doczekać, aby zobaczyć gdzie Łobuz idzie stąd. Jestem zaintrygowany możliwością rozwoju obiecujących pomysłów, niezależnie od tego, ile więcej utworów z tego gatunku pojawiło się przed wydaniem wersji 1.0. Miejmy tylko nadzieję, że Ubisoft nie wypuści w tym samym roku kolejnej gry Prince of Persia.
Zbuntowany Książę Persji została wydana we wczesnym dostępie 27 maja na komputerze z systemem Windows. W grę można było grać na komputerze PC, korzystając z kodu do pobrania dostarczonego przez Evil Empire. Vox Media ma partnerstwa partnerskie. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może otrzymywać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków partnerskich. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon można znaleźć tutaj.