Rivian przetarł szlak swoimi przygodowymi pojazdami elektrycznymi — czy może utrzymać się na szczycie?


Rivian lubi myśleć o sobie, że jest pionierem. Jako pierwsza wprowadziła na rynek całkowicie elektryczną ciężarówkę i nadal jest jedną z niewielu firm sprzedających dziś elektrycznego, trzyrzędowego SUV-a. A jego pojazdy elektryczne są przeznaczone do przygód w terenie — dosłownego przecierania szlaków.

Jednak 7 marca Rivian wypuści swój kolejny pojazd i prawdopodobnie nie będzie on wprowadzał zbyt wielu nowych rozwiązań. Rivian R2 to dwurzędowy kompaktowy SUV o zasięgu około 500 mil i cenie początkowej około 45 000 dolarów. Nie jest to jakieś poważne zaburzenie jak na dzisiejsze standardy, gdzie na wykresie sprzedaży dominują obecnie Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E i inne kompaktowe elektryczne SUV-y.

Rivian prezentuje R2 w szczególnie burzliwym okresie dla pojazdów elektrycznych

Rivian prezentuje R2 również w szczególnie burzliwym czasie – zarówno dla siebie, jak i całej branży motoryzacyjnej. Sprzedaż pojazdów elektrycznych rośnie, ale wzrost znacznie spowolnił ponieważ coraz więcej klientów niechętnie decyduje się na zmianę, obawiając się wysokich cen i niezawodności ładowania pojazdów elektrycznych. A Rivian znajduje się w… znaczny zastój gotówkiponieważ jego koszty rosną powyżej tempa przychodów.

R2 to ważny moment dla Riviana – bez wątpienia. Produkcja tego samochodu rozpocznie się jednak najwcześniej w 2026 roku, co sprawia, że ​​ten i następny rok będą kluczowe, jeśli firma ma nadzieję przeżyć wystarczająco długo, aby go zobaczyć.

Zdjęcie: Daniel Golson dla The Verge

Reklama

W zeszłym miesiącu Rivian poinformował o tym Wyniki za IV kwartał 2023 rokui nie było to ładne. Firma odnotowała stratę 1,58 miliarda dolarów w ciągu ostatnich trzech miesięcy roku, co oznacza, że ​​roczne straty netto wyniosły 5,4 miliarda dolarów. To także ogłosił plany zwolnienia 10 proc pracowników etatowych, co stanowi trzecią falę zwolnień w ciągu ostatnich dwóch lat.

Jednak to liczby produkcyjne w największym stopniu spowodowały spadek zapasów. Rivian przewidywał, że w 2024 r. wyprodukuje jedynie 57 000 pojazdów, co oznacza spadek w stosunku do 80 000 pojazdów oczekiwanych przez Wall Street i stosunkowo niezmiennych w porównaniu z danymi z ubiegłego roku.

Ale zyski były na horyzoncie, obiecała firma. Wielotygodniowe zamknięcie fabryki w Normal w stanie Illinois przyniesie ulepszenia linii R1, w wyniku czego tempo produkcji wzrośnie „około 30 procent”. Rivian przewidywał, że w czwartym kwartale 2024 r. osiągnie „skromny zysk brutto”.

Inwestorzy mieli wątpliwości. Jak firma, która nie potrafiła realistycznie przewidzieć wzrostu produkcji, mogła spodziewać się konkurowania na coraz bardziej niestabilnym rynku? „Wyniki Rivian w dalszym ciągu w dużej mierze rozczarowują, czy to pod względem wolumenu, czy wzrostu marży” – Morgan Stanley napisał w notatce do klientów.

Zdjęcie: Mitchell Clark / The Verge

Dodaj do tego otwarcie nowego obiektu o wartości 5 miliardów dolarów w Gruzji, a otrzymasz przepis na burzliwy rok dla młodej firmy. (Rivian powstał w 2009 roku, ale dopiero wyszedł z ukrycia w 2018 roku. Udało się debiut na rynku publicznym w 2021 r.)

Sytuacja Riviana nie jest wyjątkowa. Jak zauważył Mapa ciepłaRobinsona Meyerafirma znajduje się obecnie w tzw „dolina śmierci pojazdów elektrycznych”, w którym zwiększyła produkcję, ale nie generuje wystarczających przychodów na pokrycie kosztów operacyjnych.

Witamy w „dolinie śmierci pojazdów elektrycznych”

To szczególnie trudny okres dla młodej firmy. Rivianowi brakuje także dobroczyńcy finansowego z kieszeniami bez dna, takiego jak Lucid Motors z Funduszem Inwestycji Publicznych Arabii Saudyjskiej. Amazon posiada 16 procent udziałów w Rivianco czyni ją największym udziałowcem firmy. Jednak wpływ firmy na Rivian z czasem się zmniejszył, zwłaszcza po zawarciu „ekskluzywnej” współpracy w zakresie samochodów dostawczych zakończył się w zeszłym roku.

Rivian potrzebuje więcej klientów, ale będzie to trudne, ponieważ rynek się ochłodzi. Sprzedaż pojazdów elektrycznych wciąż rośnie, ale Rivian nadal stanowi jedynie ułamek całości. Tesla – firma, która wraz z Modelem 3 przeszła przez własną „dolinę śmierci” i stała się najcenniejszą firmą samochodową na świecie – nadal przewodzi grupie.

W zależności od tego, co zostanie wydane w czwartek, R2 z pewnością zwróci większą uwagę na Riviana. Bezpłatnych mediów będzie sporo, co firma może przełożyć się, miejmy nadzieję, na znaczną liczbę nowych rezerwacji. Ale sam pojazd wejdzie do produkcji dopiero w 2026 roku. Do tego czasu świat może wyglądać zupełnie inaczej.

Nie potrzebujesz kryształowej kuli, aby wiedzieć, że do tego momentu konkurencja będzie znacznie większa. Firmy z dużo większym doświadczeniem w produkcji pojazdów przeznaczonych na rynek masowy będą miały w sprzedaży znacznie więcej pojazdów elektrycznych. Aby przetrwać w perspektywie krótkoterminowej, Rivian musi sprzedawać swoją obecną generację pojazdów większej liczbie klientów.

Jeśli chodzi o poduszkę gotówkowąRivian podał, że na koniec czwartego kwartału posiadał 7,86 miliarda dolarów w gotówce i ich ekwiwalentach, w porównaniu z 9,1 miliarda dolarów na koniec trzeciego kwartału. Przy obecnym tempie spalania firmie prawdopodobnie zabraknie środków pieniężnych, zanim pierwszy R2 zjedzie z linii montażowej.

Starsi producenci samochodów mają całą gamę pojazdów z silnikiem spalinowym, na których mogą polegać w trudnych czasach. Ford, GM i inne firmy zgłaszają na przykład wysoką sprzedaż pojazdów hybrydowych, co pomaga złagodzić część miliardów, które tracą na rozwoju i produkcji pojazdów elektrycznych.

Rivian to firma znana w branży jako firma zajmująca się wyłącznie pojazdami elektrycznymi przeznaczonymi do zabawy, co oznacza, że ​​produkuje wyłącznie pojazdy elektryczne zasilane akumulatorowo. Żadnych hybryd. Brak gazu. Tylko elektrony. Oznacza to również brak mechanizmu ochronnego i siatki zabezpieczającej. Jeśli rynek pojazdów elektrycznych się załamie, Rivian weźmie to na klatę.

Rivian twierdzi, że cała branża samochodowa przechodzi na napęd elektryczny, a kiedy to nastąpi, „otwierają się ogromne możliwości”. To może być prawda, ale Rivian będzie musiał przetrwać kilka następnych lat, jeśli ma nadzieję pozostać w firmie wystarczająco długo, aby to się stało.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Finansowanie rządowe, aby pomóc firmom odkryć wartość sztucznej inteligencji

Rząd ogłosił finansowanie w wysokości 7 milionów funtów na 120 projektów sztucznej inteligencji (AI), które mają pomóc małym firmom. Finansowanie stanowi część brytyjskiego...

UE zaprzecza wstrzymaniu działań przeciwko Apple i innym podmiotom przed nową prezydencją USA

Unia Europejska zaprzeczyła doniesieniom, przeciwko którym wstrzymała działania Jabłko i innych amerykańskich gigantów technologicznych w świetle przewidywanych nacisków ze strony nowego prezydenta USA. W...

Oficjalny DJI Flip: wyjątkowy składany dron ze szprychami rowerowymi zaczyna się od 439 dolarów

Za 439 dolarów DJI Flip może być dobrym punktem wyjścia dla osób, które zazwyczaj w ogóle nie kupują dronów. Można go rozłożyć, wypuścić...
Advertisment