Rimac odchodzi od elektrycznych supersamochodów na rzecz robotów


Nowa usługa robotaxi pojawi się w Chorwacji dzięki uprzejmości wiodącego w kraju producenta supersamochodów, firmy Rimac. Usługa będzie nosić nazwę Verne na cześć francuskiego powieściopisarza i poety Julesa Verne’a i zostanie uruchomiona w Zagrzebiu w 2026 roku – podała firma.

To interesujący zwrot w przypadku firmy, która od kilku lat podąża drogą statku rakietowego. Założona przez Mate’a Rimaca w garażu jako jednoosobowa firma, Rimac stała się od tego czasu bardzo pożądaną marką, a wielu starszych producentów samochodów zwraca się do startupu o pomoc w budowie własnych elektrycznych supersamochodów. Oprócz robienia rekordowy hipersamochód NeveraRimac również przejął kontrolę nad Bugatti od Volkswagena w 2021 r. w ramach niespodziewanego posunięcia, które doprowadziło do powstania nowej firmy o nazwie Bugatti Rimac.

A teraz firma z Elektryczny hipersamochód o prędkości 256 mil na godzinę przygotowuje się do uruchomienia własnego robotaxi. Zapewniam cię, że jest to mniej przypadkowe, niż się wydaje na pierwszy rzut oka. Nad technologią autonomiczną Rimac pracuje od 2017 r., a w 2021 r. firma otrzymała z UE 200 mln euro opracowanie robotyki w ramach planu naprawczego dla Chorwacji o wartości 6,3 miliarda euro. (Pakiet motywacyjny naraził firmę na wiele krytyki, w tym jeden z członków chorwackiego parlamentu, który nazwał Mate Rimaca oszustem i „bałkańska Elizabeth Holmes.” ) Firma również otrzymał dofinansowanie od Hyundaia i Kii.

Dziś Rimac chce udowodnić, że pieniądze nie zostaną zmarnowane. Wcześniej dubbingowany Projekt 3 Mobilność, nowo zmienioną nazwą Verne pokierują przyjaciel Rimaca, Marko Pejković, jako dyrektor generalny i Adriano Mudri, projektant Nevera, jako główny projektant. Firma podała, że ​​zdecydowała się uhonorować autora takich klasyków jak Dwadzieścia tysięcy mil pod powierzchnią morza I Podróż do wnętrza Ziemi ponieważ „wykorzystał motyw podróży jako siłę napędową swoich opowieści”.

Robotxi będzie w pełni elektryczny i będzie opierać się na autonomicznej technologii Mobileye, firmy będącej właścicielem Intela, która jest dostawcą autonomiczny i zaawansowaną technologię wspomagania kierowcy dla wielu producentów samochodów. Verne będzie korzystać z Mobileye Drive, systemu do samodzielnego prowadzenia, który wykorzystuje rozwiązania izraelskich firm System EyeQ na chipiea także A program crowdsourcingu danych o nazwie Road Experience Managementlub REM, który wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym z pojazdów wyposażonych w Mobileye do tworzenia globalnej mapy 3D.

Pojazd jest w pełni autonomiczny na poziomie 4, co oznacza, że ​​brakuje mu tradycyjnych elementów sterujących, takich jak kierownica i pedały. Zniknęły także inne znane elementy, takie jak wycieraczki przedniej szyby i lusterka boczne, mające na celu zmniejszenie oporu i poprawę właściwości aerodynamicznych.

Reklama

Pierwszy pojazd Verne’a radykalnie różni się od większości samochodów autonomicznych dostępnych obecnie na drogach. Zamiast zdecydować się na przebudowany minivan lub wahadłowiec w kształcie tostera dzięki wystającym czujnikom robotaxi Verne jest bardziej elegancka i znacznie mniejsza, a ogólny wygląd przypomina dwudrzwiowego hatchbacka. Rozległa szklarnia i pochylona przednia szyba otaczają wnętrze bardziej luksusowe niż przeciętna robotaxi. Wzrok z pewnością przyciągają dwoje przesuwanych drzwi pojazdu, a Rimac twierdzi, że zaprojektowano je z myślą o łatwości wsiadania.

Decyzja o wyborze dwumiejscowego pojazdu może niektórych wydać się dziwna, biorąc pod uwagę, że wielu operatorów robotxi korzysta z większej liczby pojazdów o dużej pojemności. W końcu więcej miejsc to więcej taryf, co oznacza większe przychody. Jednak główny projektant Verne, Mudri, cytuje dane, które pokazują, że „9 na 10 atrakcji jest wykorzystywanych przez 1 lub 2 osoby. Dlatego możemy zaspokoić większość podróży dwumiejscowym samochodem i stworzyć niezrównaną przestrzeń wewnętrzną w pojeździe o kompaktowych rozmiarach.

Verne twierdzi, że zmniejszenie liczby siedzeń zapewni bardziej przestronną i luksusową podróż. Ale robotyka firmy będzie dostępna nie tylko dla superbogatych; w oświadczeniu Mate Rimac obiecał, że autonomiczna usługa transportu pasażerskiego Verne będzie „przystępna cenowo dla wszystkich”.

Bez kierownicy i innych nieporęcznych elementów sterujących Rimac mógł swobodnie prezentować się na wewnętrznym ekranie. 43-calowy wyświetlacz zajmuje prawie całą szerokość deski rozdzielczej i zawiera widżety do multimediów, elementów sterujących w kabinie i pogody. Centralny widżet poświęcony jest nawigacji, a jego wygląd przypomina Teslę lub Waymo, z podświetloną linią rozciągającą się od wirtualnego pojazdu, aby pomóc kierowcy śledzić podróż.

Verne twierdzi, że pasażerowie będą mogli słuchać własnej muzyki lub oglądać filmy na panoramicznym wyświetlaczu. W całym pojeździe rozmieszczono siedemnaście głośników, w tym system dźwiękowy Dolby Atmos.

Robotxi można przywołać za pomocą aplikacji mobilnej, podobnie jak Uber czy Waymo. Dzięki aplikacji klienci mogą dostosować określone ustawienia, takie jak temperatura, oświetlenie, a nawet zapach, zanim ich pojazd w ogóle się pojawi. Z tyłu wszystkie pojazdy są połączone, co umożliwia firmie Verne optymalizację zadań związanych z zarządzaniem flotą.

Verne twierdzi, że w miastach, w których prowadzi działalność, zbuduje centralnie zlokalizowane składy pojazdów zwane „statkami-matkami”. Będą to centra robotaxis, które będą czyszczone, ładowane i konserwowane. Same pojazdy będą produkowane w nie wybudowanej jeszcze fabryce w Chorwacji.

Verne twierdzi, że po Zagrzebiu wprowadzi usługę robotaxi w innych miastach europejskich – najpierw w Wielkiej Brytanii i Niemczech, a później na Bliskim Wschodzie. Chociaż niektóre firmy testują pojazdy autonomiczne w Europie, wydaje się, że jakakolwiek usługa komercyjna jest jeszcze odległa. Tymczasem Waymo należące do Alphabet działa w kilku dużych miastach w USA, a Baidu podobnie obsługuje setki samochodów autonomicznych w Chinach.

Verne pracuje nad tym, aby stać się pierwszym dużym operatorem robotaxi poza tymi dwoma krajami. Firma podpisała już umowy z 11 miastami w UE, Wielkiej Brytanii i na Bliskim Wschodzie, a prowadzi negocjacje z ponad 30 miastami na całym świecie. Ma także na celu „uzupełnienie transportu publicznego, a nie konkurowanie z nim”.

„W dłuższej perspektywie Verne powinno pomóc wyeliminować potrzebę posiadania drugiego lub trzeciego samochodu w gospodarstwie domowym, który zajmuje miejsca parkingowe, jest rzadko używany i stanowi znaczny wydatek” – twierdzi firma.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Kalki 2898 AD łączy Gwiezdne Wojny z mitem hinduskim i szczyptą RRR

Aktor Amitabh Bachchan jest metaforyczny gigant kina indyjskiego, supergwiazda o proporcjach, które przyćmiewają nawet czołowe amerykańskie gwiazdy. W indyjskim eposie...

Samodzielny tryb 5G włączony na iPhonie: jak sprawdzić

W zestawie z systemem iOS iPhone może korzystać z niezależnego zasięgu sieci 5G T-Mobile w USA (oprócz innych operatorów na całym świecie). ...

Praktyczne korzystanie z aplikacji Sider na iOS, zapewniającej pomoc AI w dowolnym czasie i miejscu [Video]

Sider to asystent AI, którego można użyć do szybkiego zrozumienia dowolnej treści. Poręczny rozszerzenie przeglądarki pozwala szybko analizować strony internetowe za pomocą ChatGPT,...
Advertisment