Zaledwie kilka dni po wydaniu gry przez Squid Shock Studios Bō: Ścieżka Turkusowego Lotosu 17 lipca wydawca, Humble Games, ogłosił 23 lipca, że zwalnia 36 pracowników, co w efekcie opóźnia krytyczny okres premiery gry. Humble Games, które wydało również chwalone gry niezależne, takie jak Wyspa Koralowa, Zniszcz SpireI Rozpakowywanieopisał zmiany jako restrukturyzację w oficjalnych oświadczeniach, ale zwolnieni pracownicy powiedzieli w mediach społecznościowych i na LinkedIn, że nie ma już żadnych pracowników. Nazwa Humble Games została przekazane zewnętrznej firmie konsultingowej The Powell Groupdonosi Aftermath. Wstrząsy sprawiły, że niektórzy deweloperzy zaczęli kwestionować wpływ na swoje gry — a konkretnie na proces aktualizacji gier na konsolach.
Deweloper Stairway Games opublikował na swoim koncie X 25 lipca, dwa dni po ogłoszeniu restrukturyzacji Humble Games, następujący wpis: że oferuje graczom Nintendo Switch możliwość przejścia na wersję Steam popularnej symulacji życia, Wyspa Koralowabez ponownego płacenia za grę. Stairway Games napisało w swoim poście, że martwi się o możliwość przeniesienia swojej gry na Nintendo Switch, coś, co obiecano jego sponsorom na Kickstarterzebez pomocy Humble Games. Jednak przedstawiciel Humble Games Michael Brown powiedział Polygonowi, że „nic się nie zmieniło i żaden deweloper nie musiał zmieniać swoich planów portowania; każdy projekt idzie naprzód”.
Obraz: Squid Shock/Humble Games
Poproszony o wyjaśnienie, dlaczego studia publicznie twierdzą, że nie są w stanie aktualizować portów konsolowych, Brown powiedział: „Niektóre studia wciąż są w trakcie synchronizowania się ze swoimi nowymi punktami kontaktowymi i wszystkie ich obawy są obecnie rozwiązywane, a wszelkie problemy rozwiązywane tak szybko, jak pozwala na to czas”.
Dla deweloperów proces ten nie może przebiegać wystarczająco szybko. „Na przykład mamy nadchodzącą poprawkę do aktualizacji 1.1, która zbliża się do wydania na Steam” — czytamy we wpisie Stairway. „Nie mamy pojęcia, jak udostępnić tę aktualizację innym graczom platformowym, ponieważ nie mamy uprawnień zaplecza na platformach konsolowych, aby wypychać aktualizacje. Mamy dostęp tylko do zaplecza Steam”.
Dni później, Bō: Ścieżka Turkusowego Lotosu deweloper Studio Squid Shock powtórzyło wiadomość Stairway Games: „[The restructuring] był krytycznym ciosem dla naszego wsparcia po premierze”. Podobnie jak Stairway Games, Squid Shock Studios stwierdziło, że ma niewiele możliwości aktualizacji lub natychmiastowego naprawienia swojego nowego tytułu na Nintendo Switch, PlayStation 5 i Xbox Series X.
Cztery studia potwierdziły Polygonowi, że nadal nie są pewne procesu aktualizacji swoich gier na konsolach ponad tydzień po ogłoszeniu Humble Games. Niektóre studia podejmują natychmiastowe, niezależne działania: Stairway Games poinformowało, że jest w kontakcie z prawnikiem, podczas gdy Squid Shock Studios założyło konto w serwisie Patreon. Pośród zamieszania, inni deweloperzy publikujący w Humble Games solidaryzują się. TemTem twórca Crema napisał o trudnościach, z jakimi zmaga się Squid Shock: „Spowodowało to wielką niepewność wśród twórców, którzy pracują z ich marką. Spośród wszystkich tych twórców jest jeden, dla którego cios był większy: @SquidShock, który stracił marketing i związaną z nim widoczność w samym tygodniu premiery, przyćmiewając moment, który powinien być powodem do świętowania. Jeśli podoba ci się to, co widzisz, wesprzyj ich, zasługują na to. Przesyłamy im najcieplejsze uściski i przesyłamy resztę gier dotkniętych tym nagłym wydarzeniem”.
Brent Kobayashi, współzałożyciel Meowza Games (Nocny targ Mineko), powiedział Polygon, że plany przeniesienia gry są „w zawieszeniu”, ponieważ Meowza Games nie ma uprawnień do konsoli. „Wypuściliśmy również wersję krótko przed zwolnieniami, która ponownie wprowadziła kilka starych błędów” — powiedział. „Humble działał jako pośrednik i ułatwiał zawieranie umów z porterami, więc teraz nie mamy kontaktu z zespołem porterskim ani wydawcą, aby zająć się tym na razie. Czekamy na wiadomość od przedstawiciela, ale jak dotąd nic od nich nie usłyszeliśmy. Dopóki nie zrozumiemy, jakiego rodzaju planu/relacji oczekujemy od nich w przyszłości, nie możemy powiedzieć z całą pewnością, jaki będzie stan portów w najbliższej przyszłości”.
Inna osoba bliska Humble Games, która chciała pozostać anonimowa z obawy przed odwetem z powodu umowy o zachowaniu poufności, powiedziała, że Squid Shock Studios poczuło się „porzucone i opuszczone” przez kierownictwo Humble po tym, jak zwróciło się o wyjaśnienia za pośrednictwem wewnętrznego Slacka i otrzymało jedynie pożegnania od zwolnionych pracowników w odpowiedzi. Z dnia na dzień, jak powiedzieli, komunikacja na temat portów konsolowych zniknęła. Gracze konsolowi są teraz o wiele łatek za graczami na PC z systemem Windows korzystającymi ze Steam — a użytkownicy konsoli rzeczywiście doświadczają błędów. Komunikacja zaczyna się poprawiać, według anonimowego źródła — rozpoczęto przedstawianie nowych kontaktów w Powell Group — ale rurociąg portów konsolowych nadal był problemem w momencie pisania, powiedzieli.
„Jedyne wyjaśnienie, jakie mi podano, to to, że The Powell Group zostało sprowadzone, aby znaleźć nabywcę dla Humble Games” – powiedział Polygon inny deweloper, którego gra została wydana przez Humble Bundle, który również poprosił o zachowanie anonimowości. „Kiedy to się nie udało, powierzono im zarządzanie katalogiem w stopniu wystarczającym do wypełnienia zobowiązań umownych i utrzymania pozostałych źródeł dochodu. Biorąc to pod uwagę, trudno być optymistą, że nawet najbardziej dobrze nastawieni członkowie zespołu będą mieli zasoby niezbędne do skutecznego wykonywania swojej pracy”.
Firma Polygon skontaktowała się z Humble Games, aby wyjaśnić szczegóły próby sprzedaży i zaangażowania The Powell Group w katalog Humble Games.