Prawie trzydzieści lat po premierze na Super Nintendo – i pomimo atrakcyjnego remake’u na Switcha, z całkowicie przerobioną grafiką i ponownie nagraną muzyką – wciąż jest w nim coś dziwnego, ale nie nieprzyjemnego, wyłączony o Super Mario-RPG.
Mario wygląda na przysadzistego i zeza; w rzeczywistości całe Królestwo Grzybów i wszyscy jego mieszkańcy wyglądają jak zgniecione lustro przypominające wesoły dom, jakby złożenie ich w perspektywie izometrycznej spowodowało ich spłaszczenie. Na początku gry zamek Bowsera zostaje przebity przez gigantyczny gadający miecz wielkości drapacza chmur; kiedy widziałeś miecz w grze Mario? Niedługo potem Ropucha żartuje, że zapomniał bazooki w domu. Jego Co? Dom Mario to chybotliwa chata z desek. Mario ma dom. To wszystko jest złe.
Ta przygoda, wydana po raz pierwszy w 1996 roku jako Super Mario RPG: Legenda Siedmiu Gwiazd, to wynik współpracy Nintendo i Square (obecnie Square Enix), gdy obie firmy przeżywały rozkwit połowy lat 90-tych. Nintendo zamykało SNES po bezkonkurencyjnej serii własnych klasyków, m.in Świat Super Mario Do Wyspa Yoshiegopodczas gdy Square było kilka miesięcy od premiery Ostateczna fantazja 7 na świecie. Było to spotkanie niemal równych sobie osób i chociaż postacie należały do Nintendo, teren – turowe gry RPG – był w dużej mierze należał do Square. Deweloper miał pewność, że odczuje swój własny gust i osobowość Mario RPGw podobny sposób, w jaki miało to miejsce później w przypadku gier Kingdom Hearts będących crossoverami Disneya, i w pewnym sensie niewielu zewnętrznych programistów współpracujących z Mario kiedykolwiek by to zrobiło (z niedawnym wyjątkiem szalonej, ale przebiegłej gry Ubisoftu Gry Mario + Rabbids).
Obraz: Nintendo
Więc Mario RPG zawiera wiele elementów, które sprawiają wrażenie ciał obcych, nawet w halucynacyjnym świecie Królestwa Grzybów, w którym wszystko wolno. Square mogło stworzyć własne postacie na potrzeby gry — w tym Mallow, pierwszego towarzysza Mario w jego wyprawie, który twierdzi, że jest żabą, ale wygląda jak skrzyżowanie chmury z kalafiorem w spodniach w paski i fioletowym quifie. Jest piękna ścieżka dźwiękowa legendarnej Yoko Shimomury (Serca Królestwa, Uliczny wojownik 2), który ma bujną, nostalgiczną jakość, która subtelnie, ale głęboko różni się od ludowej, melodyjnej zabawy oryginalnego kompozytora Mario, Koji Kondo.
Wszystko to składa się na ciekawostkę: grę, która od dawna sprawiała wrażenie, jakby należała do równoległego wymiaru. Wydane zaledwie kilka miesięcy przed debiutem Nintendo 64, oryginalne kopie gry na SNES Super Mario-RPG osiąga wysokie ceny na rynku używanym i od tego czasu miał tylko podstawowe i oszczędne reedycje od Nintendo (w Europie pojawił się dopiero w wersji na konsolę wirtualną Wii w 2008 roku). Ale wywarło to również wpływ, kładąc podwaliny pod późniejsze (i bardziej kontrolowane tonalnie) serie Mario RPG Nintendo, Paper Mario i Mario & Luigi. Ma te same usprawnione systemy RPG, co te gry, rytmiczne wejścia, które dodają natychmiastowości walce turowej i podobne, umiarkowanie metapoczucie humoru.
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25049850/Switch_SuperMarioRPG_scrn_06.jpg?resize=696%2C392&ssl=1)
Obraz: Nintendo
Z jakiegoś powodu – być może głód jakiejkolwiek zawartości Mario w następstwie Film Super Mario Bros zjawiskobyć może A nowo odkrytą chęć podejmowania ryzyka ze swoją maskotką — Nintendo jest teraz wreszcie gotowe do dawania Super Mario-RPG jest to należne i odpowiednio zintegruj je z katalogiem Mario, dzięki temu pełnemu remake’owi na Switcha. Dziwnie jest spotkać tę grę (w moim przypadku po raz pierwszy) w 2023 roku na Switchu i wspaniale, że Nintendo, Square Enix i ktokolwiek stworzył remake (co pozostaje niejasne, ale poprosiłem Nintendo o wyjaśnienie) tak starannie utrzymywał przy życiu swego krnąbrnego ducha.
Pełna przebudowa grafiki 3D zachowuje dziwaczny, renderowany wygląd oryginału, mądrze rezygnując z homogenizacji lub standaryzacji projektów i zachowując swój dziwaczny charakter nawet po wygładzeniu animacji. Shimomura całkowicie przeorganizowała swój wynik, ale jeśli chcesz, możesz przejść na oryginały z chiptune. Istnieje kilka nowoczesnych udogodnień, takich jak częste automatyczne zapisywanie, ale większość Mario RPGArchaiczne, 27-letnie dziwactwa projektowe pozostają nienaruszone. To powiedziawszy, na podstawie wczesnych dowodów, eksperckie uproszczenie tradycyjnej mechaniki RPG przez Square wydaje się kuloodporne – a gra gra się bardzo szybko, biorąc pod uwagę jej wiek.
Gra tak samo inteligentna jak nowa wersja Super Mario-RPG wydaje się być portalem do innego czasu – lub być może innej osi czasu. Oś czasu, w której Mario mieszka w chacie. Jeszcze mi to nie przeszło.
Super Mario-RPG ukaże się 17 listopada.