Głęboko w pasterskim hrabstwie Dorset na południu Anglii, Jake’a Birketta (znana również jako Gray Alien Games) trudzi się tworzeniem bardzo specyficznego rodzaju gier. Układa karty do gry w przyjemne obrazy na ekranie i zaprasza gracza do ich wyczyszczenia, klikając na nie w rosnącej lub malejącej kolejności liczbowej; to jego osobista ewolucja wariantu pasjansa TriPeaks. Dba o to, aby klikanie było wyraźne i satysfakcjonujące, a wokół tego głęboko satysfakcjonującego rdzenia układa zabawną mechanikę gry i lekką fabułę – często pisaną przez jego partnerkę Helen Carmichael.
Birkett tworzył gry dla portali z grami komputerowymi z początku XXI wieku – takich jak Big Fish. Gdy w 2015 roku ta scena przygasła, Birkett i Carmichael eksperymentowali z przeniesieniem na Steam gry, którą stworzyli dla Big Fish: Pasjans regencyjny, który stanowi uroczą, lekką parodię powieści Jane Austen, w której debiutantka Bella toczy swój mecz małżeński po wypielęgnowanych trawnikach do krokieta w Anglii w okresie regencji. Nieprawdopodobne, że publiczność Steama to pokochała i stała się tam niewielkim hitem. Następnie Gray Alien eksperymentował z połączeniem pasjansa z systemami odgrywania ról w kilku łamigłówkach RPG, korsarskim Ręka Cienia i bardziej ponury i mroczny Starożytny wróg. To doskonałe gry, ale ze względu na doświadczenie, łupy i walkę nieuchronnie trochę straciły Pasjans regencyjnyniewysłowiony, pozbawiony konsekwencji urok.
Teraz Bella wróciła Pasjans regencyjny 2 (dostępny już na Steamie i itch.io), a przy tym jest tak lekki i cudownie nieistotny jak doskonały suflet. To czysta swobodna gra, zaprojektowana tak, aby uspokajać i nagradzać, z odpowiednią ilością wyzwań i złożoności: wystarczającą, aby było interesująco, a nie tak bardzo, aby kiedykolwiek stała się choć trochę stresująca.
Obraz: Gry Szarych Obcych
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25300688/regency_solitaire_3.png?resize=696%2C392&ssl=1)
Obraz: Gry Szarych Obcych
:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/25300692/regency_solitaire_4.jpg?resize=696%2C392&ssl=1)
Obraz: Gry Szarych Obcych
Fabuła jest taka, że Bella, obecnie szczęśliwa żona arystokraty pana Worthingtona, postanawia urządzić przyjęcie w ogrodzie w ich posiadłości. Pojawiają się łagodne przeszkody: zawadiacki młodszy brat Worthingtona ucieka z pokojówką, podczas gdy jego surowa matka, księżna wdowa, marszczy brwi z dezaprobatą na widok przerażająco nowoczesnego zwyczaju Belli dotyczącego herbaty. Nie pozostaje nic innego, jak wyczyścić piękne, zakręcone układy kart na ręcznie malowanych tłach, aby zarobić złoto do wydania na brzydkie rzeźby do ogrodu.
Projekt pasjansa Birkett, udoskonalony w wielu grach, łączy się z arkadową wrażliwością, która jest niedaleka od klasycznych łamigłówek PopCap, takich jak Peggle. Istnieją jasne, brzęczące efekty dźwiękowe; istnieje mnożnik wyniku kombinacji do usuwania długich serii kart; istnieją bonusy do odblokowania po odnowieniu, a także dzikie karty, które możesz trzymać w dłoni, aby później wydostać się z jamu. Istnieje delikatna, strategiczna warstwa wyboru, kiedy ich użyć, aby zmaksymalizować przebieg lub wydostać się z kłopotów, gdy zapasy maleją pod koniec poziomu. Nie musisz się martwić o kolory kart, ale Birkett zapewnia, że w układzie zawsze dzieje się mnóstwo rzeczy, które sprawią, że będziesz zaangażowany.
Pasjans regencyjny 2 to doskonały gamingowy środek do czyszczenia podniebienia, orzeźwiający sorbet, który oczyszcza umysł pomiędzy bardziej intensywnymi lub wymagającymi doświadczeniami. Nie należy tego mylić z lekką pochwałą; jest w tym prawdziwa sztuka, a w niedocenianej dziedzinie projektowania gier casualowych Birkett jest mistrzem w swojej pracy. Jeśli w 2024 roku zostanie wydana bardziej relaksująca gra, wszyscy będziemy mieli szczęście (i bardzo wyluzowany).