Toczące się po nierównych obcych dzikach, twoja okrągła podstawa Zmiany Oferuje migoczącą przystań z biczujących wiatry i mdłości. Przynajmniej tak to się czuje przez pierwsze kilka godzin. Stopniowo, wraz z układaniem dni w grze, mój pogląd na statek zmienia się: bohater Jan Dolski wydaje się utknąć w tym, co zasadniczo bardzo drogie, bardzo duże koło chomika, wyrzucając istnienie w pokojach modułowych, które bardzo podobają się pojemniki na wysyłkę. W celu finansowania tego przedsięwzięcia, Ally Corp (PAH!), Jan i jego członkowie załogi są jak zasoby, których chcą wydobyć: towary.
Stylowanie chomika twojego statku wywołują wizualną historię filmowca Bong Joon-ho: The Speashing Train In SnowpiercerW lub powtarzające się śmierci klonów Mickey 17każda klasa destylacyjna i przepływ kapitału do surowych obrazów. To powinno powiedzieć coś o tym, jak ambitne i często dziwne jest ta gra science fiction. Częściowo, Zmiany to doświadczenie przetrwania budowania bazy, za które programista 11-bitowe studia otrzymały pochwały z Frostpunk szereg.
Ale jest zmarszczka: w ZmianyReżyserujesz Jana o statek, zachęcając go do interakcji z menu, zamiast widzieć wszystko z wszechwiedzonej perspektywy odgórnej. Poza podstawowymi ścianami gra wpada w tryb exploration z trzecią osobą, czekając porywającą planetę pozaziemską, aby uzyskać zasoby, a może nawet klucz do samego życia.
Dwadzieścia minut gra wywołuje kolejny nowoczesny wielki, Hideo Kojima, kiedy budujesz najważniejszy – i najdziwniejszy – w całej grze: Womb. Używając lśniącej, wysoce niestabilnej substancji zwanej Rapidium, Jan, jedynego ocalałego członka oryginalnej załogi, jest w stanie się powtórzyć dzięki naukowemu przełomowi obejmującym teorię wielu wszechświatów. Brzmi mocno, ale w praktyce jest wystarczająco prosty: Jan uderza „alter”, który chce stworzyć na komputer kwantowy i wyskakuje zupełnie nowy, ale dziwnie znajomy, montaż mięsa i kości. Jest Jan Botanist, Jan Miner, Jan Doctor i wiele więcej. Każdy reprezentuje widelc w kontinuum w czasie przestrzeni pierwotnego Jana. Dogodnie każdy jest również odpowiedni do konkretnego zadania masywnego obrotowego naczynia wydobywczego.
Gra szybko osiedla się w groove z minimalnym typem do gier przetrwania. Takie są wymagania gospodarki w zakresie trudności domyślnych, wydaje się, że musisz zoptymalizować każdą sekundę 24-godzinnego cyklu w grze. Jan Botanist zachodzi do pracy, robiąc warzywa w ogrodzie, a następnie szeleści odżywcze posiłki w kuchni. Jan Rafiner przetwarza surowce; Jan Scientist bada nowe technologie w swoim laboratorium. Praca tego dnia pochłania twoją uwagę dzięki przyjemnemu rytmowi machina. Na zewnątrz 11 bitów zgina się ze znaczącymi kotleami sztuki. Sękatowane, przypominające drzewo formacje skalne zwinięte po suchym terenie; Materia wiruje w anomalii przeciw migotającej fizyce; Rozległy kosmiczny morze groźnie ubiega.
Wszystko działa gładko, aż – o nie! – To nie. Załoga jest wkurzona, przepracowana i zrozumiałe. Budujesz więc siłownię, pokój towarzyski, a w prawdziwym stylu Cormo-Hell, pokój kontemplacyjny. Uzyskaj endorfiny ćwiczeń, odpływają, odepchnij i obejrzyj film (które są szortami na żywo przez komediowy Duo Duo Chris i Jack) lub zagraj w kilka rund piwa ponga. Niepokój twojej załogi zanika; Ich projekty dotyczące buntu rozpraszają się.
Odpowiednio, w przypadku gry, którą można odczytać jako eksplorację zaburzenia tożsamości dysocjacyjnej, Zmiany Ma swoją własną podzieloną osobowość: faktyczną pracę polegającą na utrzymaniu bazy i interakcje, które pojawiają się między twoją załogą. Ten pierwszy może stać się rote; Te ostatnie zapewniają chwile spontanicznego dramatu. Jedna wzruszająca scena z wczesnej gry obejmuje śmierć owiec, początkowy temat testu dla macicy. Twoja załoga jest wypatroszona; Postanawiają się powstrzymać, uhonorując Molly z łanią. W końcu była przyjaciółką. Pomimo psychodelicznej dziwności ich stworzenia, ten dziwny asortyment Jans jest nadal ludzki, ma wrodzone pragnienie rytuału.
Gdzie indziej skrypt nie do końca błyszczy. Oryginalny Jan zadaje swoje, co zmienia ten sam zestaw pytań kontrolnych za każdym razem, gdy wychodzą z macicy, poruszając się przez rytmy zegarowe i oburzenia, gdy nowi przybysze zmagają się z zaskakującą naturą ich istnienia. Rzeczywiście, jak naliczają się godziny, rozmowy naturalnie nabierają dziwnego, echoey, taki sposób, w jaki Jan jest w istocie mówi do siebie. Rezultatem jest rodzaj szalonego klaustrofobicznego koszmaru – i być może nie jest w całości w sposób, w jaki niekoniecznie zamierzony.
Istnieją ekscytujące, czasem wręcz przebiegłe decyzje, takie jak wybór między pozbawioną skrupułów firmą, dla której pracujesz, lub niezbędnym naukowcem, aby rozwiązać śmiertelny problem zdrowotny (dobroć wie, jak długo ja Ummed i Ahhed na tym). Oprócz tak dużych, zmieniających się fabuły wybory, spędzasz większość czasu na batowaniu się nad działaniami, które pasują do twojej roli de facto szefa statku. Czy dostajesz dodatkowy sprzęt do siłowni wyłącznie dlatego, że rozjaśni Rafiner Jan’s Day monter, szczęśliwszy i bardziej produktywny?
11 bitów od dawna badało pytania o pracę, zwłaszcza w jej Frostpunk gry, ale powiększone, z bliska i osobistej perspektywy Zmiany Z powodzeniem je zamienia – i w odpowiednim czasie. Ostatnie lata pokazały, jak większość rzeczywistych korporacji (w tym tych, które tworzyć i publikuj gry wideo) Czuwają się o swoich pracownikach: tj. Jako zasób jednorazowy, zwłaszcza gdy ich zwolnienie stanowi możliwość puchnięcia zysków.
W przestrzeni kosmicznej dyspozytoria staje się egzystencjalna. Oryginalny Jan i wszyscy inni Jans, czują doładowane, życiowe i śmierci stawki ich niepewnej sytuacji. Nie wszyscy to zrobią, spędzając ostatnie chwile na zajęciu się pod jarzmem pracy korporacyjnej. Są one zredukowane, a następnie wygaszone – ich ciała uważane za niewiele więcej niż Grist dla kosmicznego młyna.
Zmiany Uruchamia 13 czerwca na PS5, Xbox i PC.