Recenzja gry Squid: zabójcza seria gier Netflixa jest hitem z zaskakujących powodów


Dla większości świata pieniądze są równoznaczne z przetrwaniem. Poza nielicznymi najbogatszymi, ludzie żyjący w krajach kapitalistycznych muszą planować swoje życie w oparciu o swoją zdolność do zarabiania pieniędzy: jak mogą wykorzystać swoje umiejętności w celu osiągnięcia zysku, jakie miejsca pracy mają największy potencjał zarobkowy, ile potrzebują, aby utrzymać swój styl życia i Ich bliscy. W pewnym momencie wszyscy zastanowili się, co chcą zrobić dla pieniędzy, a odpowiedź na to pytanie naprawdę zależy od tego, jak bardzo jesteśmy zdesperowani. Nie jest więc niewyobrażalne, że ktoś może chcieć znosić krzywdę fizyczną i ogromne ryzyko, aby nigdy więcej nie martwić się o pieniądze.

Nowy hit Netflixa niespodzianka Gra w kalmary odgrywa ten pomysł i zamienia go w ponurą grę. Zaczyna się, gdy ktoś oferuje zdesperowanemu mężczyźnie szansę na zabawę w dziecięce gry i postawienie na wynik. W miarę narastania tej oferty okazuje się, że ponad 450 innych zdesperowanych ludzi zostało zwabionych do brutalnego konkursu na śmierć i życie, w którym grają w popularne gry z dzieciństwa, aby wygrać 45,6 miliarda koreańskich wonów, czyli około 39 milionów dolarów. Dziewięcioodcinkowy koreański dramat jest jednym z niewielu spośród wielu K-dramów amerykańskiego Netflixa, które zyskały dużą popularność i trafiły do ​​pierwszej dziesiątki serwisu.

I nic dziwnego — nie można się od niego odwrócić, nawet jeśli szybko robi się coraz bardziej brutalny i krwiożerczy. A Battle RoyaleHistoria typu, w której ludzie są zmuszani do zabijania się nawzajem dla wolności i zasobów, nie jest niczym nowym. Ale Gra w kalmary wyznacza własne terytorium, po pierwsze ze swoim szczególnie dzikim założeniem i ciągłym napięciem wokół scenariuszy życia lub śmierci, a po drugie, skupiając się na decyzjach każdej postaci, gdy zmagają się ona z wyborem między przetrwaniem a człowieczeństwem.

Reklama

Zdjęcie: Netflix

Mimo początkowej absurdalności stylizowanych gier survivalowych, Gra w kalmarykontekst kulturowy, motywacje i konflikty międzyludzkie są zaskakująco realistyczne. Spektakl rozgrywa się na terenie dzisiejszej Korei, a gracze są wybierani z marginesu społeczeństwa. Wygląda na to, że cała gra może dziś toczyć się w tajemnicy. Najnowsze historie filmowe i telewizyjne z Azji Wschodniej, takie jak Pasożyt, Palenie, oraz Klasa Itaewon umiejętnie odniósł się do nierówności majątkowych i walki klasowej w rzeczywistych okolicznościach, a nie przez dystopijne soczewki amerykańskich fantazji, takich jak Igrzyska Śmierci oraz Elizjum.

Reżyser Hwang Dong-hyuk (Mój ojciec, Tygiel) podąża za tym trendem z Gra w kalmary, jego pierwszy serial dramatyczny: Pomimo elementów fantastycznych, spektakl wydaje się być zaprojektowany tak, aby pokazać, że nasza obecna rzeczywistość może być tak samo piekielna jak każdy wyimaginowany świat.

Każdy z graczy serii ma powody, by cenić potencjalną nagrodę pieniężną przez swoje życie. Lider serialu, Seong Gi-hun (Lee Jung-jae), jest winien fortunę rekinom pożyczkowym i dwa razy więcej bankowi, ale chce zaopiekować się starszą matką i 10-letnią córką. Jego przyjaciel z dzieciństwa, bankier inwestycyjny Cho Sang-woo (Park Hae-soo), kradł pieniądze swoim klientom. Kang Sae-byeok (Jung Ho-yeon) jest północnokoreańską uciekinierką, która potrzebuje domu, by wydostać swojego brata z sierocińca. Reszta obsady to oczywiście dobrzy ludzie i antagoniści, ale wszyscy mają wystarczająco dużo przekonujących historii, aby wyjaśnić, dlaczego w ogóle dali się zwabić do Gry.

Sama gra jest koszmarną wizją z dzieciństwa, w której przegrana w tradycyjnej koreańskiej zabawie dla dzieci (w tym w uniwersalnych grach, takich jak Red Light, Green Light czy przeciąganie liny) oznacza kulę w głowę lub bardziej makabryczną śmierć. Zamaskowani uczestnicy w jasnych kostiumach strzelają maszynowo na pole zawodników i zbierają ich ciała po każdym wydarzeniu, umieszczając wyeliminowanych, zarówno martwych, jak i umierających, w trumnach ozdobionych jak pudełka z prezentami. Gracze wchodzą i wychodzą z placów zabaw przez pastelowy labirynt z obrazu MC Eschera. Gra w kalmaryWizualizacje, które zestawiają symbole niedojrzałości z graficzną przemocą, dodają dysonansu, który napędza spektakl. To wszystko brzmi jak śmieszna, frywolna zabawa, w którą dorośli Koreańczycy zwykle angażują się tylko wtedy, gdy są celebrytami w programach rozrywkowych, takich jak Biegnący mężczyzna lub Znając Bros — przynajmniej dopóki ciała nie zaczną spadać.

Żywy neonowo-różowo-zielony labirynt pełen ludzi, widziany z góry na dół, w grze Squid

Zdjęcie: Netflix

Chociaż przyzwoity wątek fabularny podąża za detektywem, który bada, kto kieruje konkurencją, sama gra jest bardziej fascynująca niż mechanizm, który za nią stoi. Sekrety ostatecznie nie stanowią nic więcej niż to, czego gracze i widzowie uczą się podczas przechodzenia przez to doświadczenie. Przejażdżka jest o wiele bardziej atrakcyjna, zwłaszcza że manipulacja graczy przez mistrzów gry i manipulacja graczy względem siebie nawzajem sprawiają, że publiczność zgaduje. Publiczność jest również doprowadzana do tego samego braku czasu, co gracze, którzy przebywają w pozbawionym okien kompleksie regulowanym przez wyłączenie świateł i czas gry, z jedną rundą dziennie. Nawiedzony wynik Pasożyt kompozytor Jung Jae-il dodaje do ciągłego napięcia.

Gra w kalmary, w najprostszym ujęciu, to ponad dziewięć godzin oglądania przeciętnych ludzi, obładowanych ogromnymi długami, podejmujących coraz bardziej desperackie i mordercze decyzje, jednocześnie próbując utrzymać swoje człowieczeństwo. Uczestnicy gry zauważają na początku, że wszyscy gracze dołączyli do gry z własnej woli, dosłownie ofiarowując swoje życie w zamian za szansę na coś lepszego. Gdy gra się awansuje, a zwycięstwo wymaga świadomego zabijania innych ludzi, aby zdobyć największą część puli, nadzieja na bogactwo zostaje zastąpiona pytaniami o ludzkość. Te pytania są raczej głęboko intymne niż wzniosłe. Nie ma załamywania rąk na temat kapitalizmu i stanu świata, tylko pytanie, czy warto przeżyć, patrząc na śmierć przyjaciela.

Przesłanie serialu brzmi jak idiom samopomocy: wybory człowieka decydują o jego życiu. Liczy się to, co zrobisz ze swoimi okolicznościami. Gra w kalmary jest to, że etos wykręcił do stu. Kto jest za kurtyną, jakie okoliczności społeczne doprowadziły do ​​powstania Gry, kto wie, że Gra się dzieje i kto przymyka oko — żaden z tych szczegółów nie jest prawdziwy. Spektakl odnosi sukces, ponieważ tworzy dwuwymiarowe postacie i szanuje każdy wybór, którego dokonują, czy pomóc, czy skrzywdzić, zachować człowieczeństwo lub poświęcić je dla zysku. Choć sama gra jest przypowieścią, postacie są w pełni, empatycznie ludzkie.

Zamaskowana postać w złocie porusza się przez złoty pokój w grze Netflix Squid

Zdjęcie: Netflix

Oglądanie Gra w kalmary jest niewygodne. Kuszące jest szybkie przewijanie do przodu, albo pominięcie krwi, albo ominięcie poczucia strachu, gdy serial rozciąga się niektóre z zabójczych rund. Chociaż niewygodę można odpisać jako cenę wstępu za oglądanie gry śmierci, to naprawdę potwierdza człowieczeństwo widzów. Gdyby widzowie nie oglądali z głęboką empatią dla postaci, serial byłby czystym podglądaniem, rozrywka polegająca na oglądaniu fragmentów gry zrzucałaby się nawzajem z planszy. Hwang i jego zespół bardzo dbają o wszystkich graczy, pokazując, jak tkwią w okropnym systemie i po prostu próbując przez to przejść za wszelką cenę. Gra w kalmary jest ekscytująca, zaskakująca i pełna napięcia, ale właśnie ta troska sprawia, że ​​naprawdę warto ją oglądać.

Wszystkie dziewięć odcinków Gra w kalmary są już dostępne w serwisie Netflix.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Kioxia i WD zwiększają wykorzystanie pojemności, przyspieszając wzrost dostaw pamięci NAND Flash do 10,9%

TrendForce podaje, że oczekiwanie na podwyżki cen pamięci NAND Flash w drugim kwartale zmotywowało niektórych dostawców do minimalizacji strat i obniżenia kosztów w...

DeepCool wprowadza na rynek chłodnicę procesora Assassin 4S

DeepCool, lider innowacyjnych rozwiązań chłodzących, z dumą przedstawia ASSASSIN 4S, kolejną ewolucję sprawdzonej, wielokrotnie nagradzanej chłodnicy powietrza, która na nowo definiuje elegancję, wydajność...

Rozpakowywanie ogłoszeń dotyczących procesorów graficznych NVIDIA B200 i GB200 AI

NVIDIA w poniedziałek, podczas konferencji GTC 2024, zaprezentowała procesory graficzne AI „Blackwell” B200 i GB200. Zostały one zaprojektowane tak, aby zapewnić niewiarygodny...
Advertisment