Recenzja Glass Onion: kontynuacja The Knives Out traci ostrość


Wiele rzeczy współgrało ze sobą Kryminał Riana Johnsona z 2019 roku Noże na zewnątrz Cios. Jak kochające oko sroki Johnsona dla odrzuconego gatunku, dojrzałego do zbierania. Albo spektakl, w którym Daniel Craig uwalnia się jako detektyw obozowy Benoit Blanc, bezczelnie skacząc z pistoletu pod koniec swojej kadencji jako James Bond. A potem jest nieskazitelny casting od góry do dołu: Don Johnson jest marnym, bezużytecznym, szukającym złota mężem, bo oczywiście, że nim jest!

Ale chyba najbardziej znaczącym bodźcem do sukcesu filmu jest doskonałość tablicy nastrojów gotowej na Pinterest, wyrażona w genialnym projekcie produkcji, kostiumach i kinematografia. Grube jesienne dzianiny i ostre tweedowe płaszcze; Jamie Lee Curtis olśniewający w kolorze fuksji, zwieńczony burzą siwych włosów; Warczące BMW z lat 70. Chrisa Evansa i ukochany sweter z warkoczami; zachmurzone niebo i niskie, chłodne listopadowe światło; aureola noży jako dekoracja; wszechświat przerażających bibelotów, wszystkie upchnięte w skrzypiącej rezydencji w Nowej Anglii, ponuro przypominającej Stary Świat. (Ale jak złośliwie zauważa scenariusz Riana Johnsona, zakupiony od pakistańskiego potentata nieruchomości w latach 80.) To sprytny, zabawny film, który zachowuje samoświadomość z właściwej odległości, a jego styl jest trafny.

Rozważ tablicę nastrojów kontynuacji finansowanej przez Netflix, Szklana cebula: tajemnica noża, który po raz kolejny bada gry umysłowe i morderstwa najbardziej ohydne wśród najbardziej uprzywilejowanych. Tym razem jest to hipersamochód Porsche obracający się na zamontowanej na dachu obrotnicy; lazurowe morza i niebo pod palącym greckim słońcem; spersonalizowane kieliszki do koktajli i brzęczące smartfony; szklane rzeźby i gadżety zdobiące pałac technologii fantasy z ogromną kopułą w kształcie cebuli; krzykliwe nadruki, luźna pościel, apaszki, kapelusze przeciwsłoneczne i pistolet montowany na szyfrze.

Reklama

Zdjęcie: John Wilson/Netflix

Wszystko to znaczy, że tak powiem szklana cebula to jaśniejszy, głośniejszy, bardziej ekstrawertyczny film niż pierwszy Noże na zewnątrz. Jego motywy i moda flirtują z bezczelną, kreskówkową głupotą. Tym razem Johnson dąży do wielkich pomysłów i wielkiego śmiechu — to zabawniejszy film, czasami prawie wręcz komedia, a do tego szeroki. Gdzie Noże na zewnątrz celuje w obronne pretensje do odziedziczonego bogactwa, szklana cebula kpi z desperackiego zdobywania nowych pieniędzy w świecie miliarderów technologicznych, wpływowych osób i błyskotliwych polityków. Jednak tak jak poprzednio, dżentelmen Benoit Blanc jest tutaj, aby pozbawić tych ludzi złudzeń komiczną uprzejmością.

Podobnie jak poprzednio, szklana cebula zaczyna się jako tajemnica morderstwa, w której wydaje się, że może brakować prawdziwego morderstwa. Śmierć autora kryminałów Harlana Thrombeya (Christopher Plummer). Noże na zewnątrz jest badany w różnych momentach jako samobójstwo lub wypadek, a Johnson do samego końca zachwycał się zachowaniem charakteru zbrodni i tożsamości przestępcy.

Tym razem jest tylko gra aktorska. Miles Bron (Edward Norton), który dorobił się niewyobrażalnej fortuny na niejasnej platformie technologicznej o nazwie Alpha, zaprosił zbieraninę przyjaciół na swoją prywatną grecką wyspę na doroczne spotkanie. Nazywa ich swoimi „destruktorami”: zestresowaną liberalną polityką (Kathryn Hahn), geniuszem naukowym, który pracuje dla Brona (Leslie Odom Jr.), prymitywnym meninistą streamerem Twitcha (Dave Bautista) i bezczelną byłą modelką (Kate Hudson) z linią fantazyjnych spodni dresowych, która kwitnie, ponieważ jest rok 2020, a pandemia COVID-19 zmusza wszystkich do pracy z domu.

Edward Norton na pierwszym planie, wyglądający na zdziwionego w szarej koszulce na plaży na greckiej wyspie, z ekstrawagancko ubraną obsadą ustawioną za nim, w tym Kate Hudson, Leslie Odom Jr, Kathryn Hahn i Dave Bautista

Obraz: Netflix

Wszyscy są zaskoczeni przybyciem Andi Brand (Janelle Monáe), który wraz z Milesem zbudował Alfę, ale którego bezlitośnie odciął od firmy. Wszyscy wydają się równie zaskoczeni, gdy Benoit Blanc zostaje zaproszony, w tym Blanc. Ale Bron zaplanował przyjęcie z tajemnicą morderstwa, na którym będzie „ofiarą”, więc przynajmniej największy detektyw na świecie pasuje do tematu. Ujawnienie więcej zakłóciłoby zawiły mechanizm planu Johnsona – ale oczywiście ktoś naprawdę umiera, a ktoś jest zainteresowany upewnieniem się, że na scenie pojawi się detektyw-celebryta.

Podczas gdy Johnson jest głęboki wielbicielka Agathy Christieklasycznych tajemnic, kunszt ich konstrukcji mu nie wystarcza. Czuje potrzebę grania w gry samą grą w kryminała. Co jeśli morderca nie popełnił morderstwa? Co jeśli ofiara nie jest celem? Zamiast podnosić kurtynę na jego sztuczkę na zakończenie, jak to zrobił Noże na zewnątrzw szklana cebula, podejmuje duże ryzyko i podnosi go w połowie. W tym momencie odwraca scenariusz i przewija fabułę do tyłu, aby zagrać od początku, z każdym wydarzeniem i wieloma postaciami rzucanymi w nowym świetle.

Strukturalnie jest to dość magiczna sztuczka. Niektóre urządzenia, których używa, by to zrobić, są dość stare, ale ten wybór wydaje się odpowiedni dla takiego mrugającego, teatralnego przedsięwzięcia, a praca jest solidna: wszystkie elementy pasują do siebie. Hazard ma jednak inne konsekwencje. Niektóre postacie są pogłębione i wzbogacone przez zmianę perspektywy, ale inne są spłaszczone. Co najważniejsze, konwencje gatunkowe wymagają od Johnsona ujawnienia na zakończenie, aby dopasować zaskoczenie zwrotem akcji, który zaprojektował w połowie, ale kiedy tam dociera, okazuje się, że skończyły mu się opcje, a wypłata nie ląduje tak powinno.

Janelle Monáe wygląda na przestraszoną w ciemnym, pustym korytarzu ze sztuką nowoczesną na ścianie.  W tle widać niewyraźną postać

Zdjęcie: John Wilson/Netflix

Jednak do tego czasu Johnson jest mniej zainteresowany wytykaniem mordercy, niż zniszczeniem całego świata bohaterów w blasku chwały. W Noże na zewnątrz, nakręcony w epoce Trumpa z obsesją na punkcie imigracji, zapytał, czyim krajem jest w ogóle Ameryka, i wybrał stronę swoim oszałamiającym końcowym ujęciem. W szklana cebula, nakręcony w czasie dysocjacji COVID, po prostu rzuca się na lewo i prawo na serię łatwych celów: utopijne fantazje Big Tech, hipokryzję liberalnej polityki, głupotę tworzenia obrazów online. To zagmatwane rzeczy, ucieleśnione w stadzie niedojrzałych karykatur, między którymi stara się ustanowić naturalne pokrewieństwo.

Wciąż jednak wyskakują z ekranu, wspomagane przez ekstrawaganckie kostiumy Jenny Eagan. Bautista udaje się być zarówno chamskim, jak i szczeniakiem jako Duke, niepewny mężczyzna-dziecko uwięziony w ciele skalistej odkrywki. Hudson jest przezabawna jako Birdie, królowa czarujących idiotyzmów, którą tak wiele razy anulowano za tweety, że jej asystentka nie pozwala jej dotknąć telefonu. Norton, jako absurdalny Elon Musk, wydobywa głęboki pokład podłości, nie przyćmiewając swojej ogromnej charyzmy – to radość widzieć go z powrotem w centrum wielkiej, błyskotliwej hollywoodzkiej produkcji i przypominać sobie, jaką jest gwiazdą . Monáe, w najbardziej wyrafinowanej i wieloaspektowej roli, błyszczy szczerością, kipiącym gniewem i realnością, której inni nie mogą dotknąć.

To także film, w którym możemy oglądać grę Daniela Craiga Pośród nas w wannie z nieżyjącą już Angelą Lansbury i Stephenem Sondheimem przez Zoom. Film nawiązuje do wizerunku macho Bonda Craiga w zachwycający, zaskakujący sposób, ale zarówno Craig, jak i Johnson popychają eleganckiego detektywa, z jego wyraźnym południowym akcentem, w bardziej kreskówkowym kierunku – z dala od słynnego detektywa Agathy Christie, Herkulesa Poirota, w kierunku jego parodii potomek, Różowa PanteraInspektor Clouseau. W przeciwieństwie do detektywa-idioty Petera Sellersa, Benoit Blanc nie jest głupcem, ale kiedy schodzi do basenu ubrany w pasiasty dwuczęściowy kostium kąpielowy i fular, wygląda trochę jak zabawna postać.

Czy to ma znaczenie? Nie tak bardzo. Wielki detektyw, jak Columbo Petera Falka — któremu Rian Johnson i Natasha Lyonne wkrótce złożą hołd w swoich serial detektywistyczny Pokerowa twarz — nie musi mieć ukrytych głębi. Są kluczami, które przekręcają zamek, otwierają drzwi i wpuszczają światło na nasze wady. Nie musimy wiedzieć, dlaczego to robią, ale prosimy, żeby zrobili to ze stylem. Jako błyskotliwa, zabawna, gwiazdorska rozrywka, szklana cebula z pewnością to robi.

Szklana cebula: tajemnica noża otwiera się w limitowanej edycji 23 listopada i debiutuje w serwisie Netflix 23 grudnia.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Historia sprawy Roe przeciwko Wade

The Podcasty Apple Ogłoszono zwycięzcę nagrody za rok 2022. Jabłko nazwane Wolno palący jako program roku, za omówienie historii przełomowej sprawy dotyczącej...

Today’s game developers grew up with gender diversity in early RPGs

My parents treated me to a bowl cut and The Lion King after I told them who I was, so it...

Dlaczego niektórzy dyrektorzy generalni ds. technologii kibicują Elonowi Muskowi

Po długim weekendzie, dziś porozmawiajmy o w dużej mierze pozytywnym odbiorze radykalnego przeprojektowania Twittera przez Elona Muska ze strony dyrektorów generalnych ds. Zakup...
Advertisment

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Bardzo chcielibyśmy usłyszeć od Ciebie! Podaj swoje dane, a pozostaniemy w kontakcie. To takie proste!