Na wczesnym etapie rozwoju Super Mario 64 — gra, która katapultowała Mario do 3D i w ten sposób napisała podręcznik dotyczący poruszania się postaci w światach gier wideo 3D — Shigeru Miyamoto i jego zespół w Nintendo skupili się mocno na tym, jak postać się czuje podczas gry. Zanim zaczęli projektować poziomy, kazali Mario biegać po pustej siatce, a następnie nieustannie iterowali i udoskonalali sterowanie i zestaw ruchów, aż Mario stał się z natury zabawny w sterowaniu, nawet w pustce. Dopiero wtedy zaczęli rozważać, co on właściwie zrobi: z jakimi wyzwaniami będzie się mierzyć, w jakich światach będzie zamieszkiwał i na jaką przygodę się wybierze.
Kiedy przyznajemy Polecane przez Polygon odznaka, ponieważ uważamy, że odbiorca jest wyjątkowo prowokujący do myślenia, zabawny, pomysłowy lub zabawny — i warto go dopasować do swojego harmonogramu. Jeśli chcesz uzyskać wyselekcjonowane listy naszych ulubionych mediów, sprawdź W co grać I Co obejrzeć.
W pewnym sensie zespół Asobi — główny twórca demonstracji technologicznych Sony i twórca Pokój zabaw Astro i nadchodzące Astro Bot — zajmuje się tego rodzaju pracami przygotowawczymi od 12 lat. W latach 2012–2020 tokijska ekipa tworzyła małe gry, często dystrybuowane za darmo, których celem było zademonstrowanie interaktywnego potencjału sprzętu Sony. Pokój zabaw zademonstrował kamerę PlayStation; Pokój zabaw VR I Misja ratunkowa Astro Bot zestaw słuchawkowy PlayStation VR; Pokój zabaw Astro kontroler DualSense do PS5. Zespół miał talent do odkrywania zachwycających i satysfakcjonujących interakcji z urządzeniami i zaludnił swoje gry uroczymi małymi robotami, które z każdą kolejną odsłoną zyskiwały coraz większą osobowość.
Teraz zespół Asobi dostał szansę, aby wykorzystać całą swoją wiedzę na temat zabawy Astro Botpełnowymiarowa gra, która istnieje dla własnych celów, a nie po to, by służyć planowi marketingowemu Sony. I jest tak dobra, jak sobie wyobrażasz.
To nie znaczy, że Astro Bot — wystawnie wyprodukowana, klasyczna gra platformowa z robotem-maskotką Asobi w roli głównej — unika obowiązków promocyjnych lub zrywa więzi między niepohamowanym głównym bohaterem a sprzętem, na którym żyje. Gra jest przesiąknięta brandingiem PlayStation i obsługą fanów, niemal do przesady.
Astro i jego armia przyjaciół-botów podróżują po kosmosie na pokładzie statku, który ma kształt gigantycznej konsoli PlayStation 5. Po ataku gigantycznego kosmity statek PS5 rozpada się, rozrzucając boty i komponenty po sąsiednich galaktykach i rozbijając się na pustynnej planecie (w scenie, która wydaje się cytować początek Niezbadane 3). Astro musi skakać z planety na planetę na pokładzie swojego statku Dual Speeder w kształcie kontrolera, ratując roboty i polując na kluczowe komponenty PS5: dysk SSD, pamięć, procesor itd.
Wiele z botów — dokładnie 173 z nich — jest przebranych za postacie z gier PlayStation z przeszłości i teraźniejszości. To cyfrowe figurki kolekcjonerskie, alternatywy Funko Pop dla 30 lat gier PlayStation, upamiętniające niemal każdą produkcję Sony, o jakiej możesz pomyśleć. Naturalnie znajdziesz tu Ratcheta i Clanka, Kratosa i Nathana Drake’a; bohaterowie innych firm z połączeniem PlayStation, tacy jak Snake z Metal Gear Solid oraz Ryu i Ken ze Street Fighter, są również reprezentowani. Niezależnie od tego, czy ze względów licencyjnych, czy po prostu po to, aby stworzyć zabawną grę polegającą na zgadywaniu, botom nadano nieśmiałe nazwy, takie jak Dad of Boy (Kratos), Spinning Marsupial (Crash Bandicoot) i Immune Survivor (Ostatni z nas‘ Ellie). Jest kilka głębokich cięć, które sprawią, że wszyscy, poza najbardziej encyklopedycznymi fanami PlayStation, będą się drapać po głowie. Stopniowo wypełniają pustynne miejsce katastrofy, zamieniając ten świat hub w tętniące życiem muzeum Sony.
Ten atak przynęty nostalgii i synergii marki wydaje się początkowo nieco mniej czarujący poza kontekstem darmowego dodatku, takiego jak Pokój zabaw Astro. Czy Astro i Team Asobi nie mogą sobie pozwolić na zbudowanie własnej tożsamości? Ale w rzeczywistości osiągają właśnie to, przekształcając ten marketingowy smak w coś szczerego, ręcznie robionego i celebrującego.
Częściowo wynika to z wyrazistości wielu wyborów. Team Asobi jest ostatnim bastionem Japan Studio, historycznie kreatywnego studia Sony odpowiedzialnego za takie rzeczy jak Iko, LocoRoco, Pośpiech grawitacyjny, PaRappa Raperi wiele, wiele innych niekonwencjonalne klasykiNiestety Japan Studio zostało rozwiązane w 2021 r., a wielu jego pracowników zostało przeniesionych do zespołu Asobi, aby Astro Bot. Jej dzikie postacie i pomysłowe, innowacyjne gry są szczególnie lubiane w Astro BotKatalog historii PlayStation.
Ten hołd nigdy nie jest bardziej wzruszający i radosny niż w przypadku Ape Escape. Ta seria Japan Studio o chłopcu, który łapie niegrzeczne małpy w swoją sieć, jest jedną z wielu nieudanych prób Sony stworzenia serii gier rodzinnych, która mogłaby konkurować z Nintendo, i jak większość z nich, nie przyniosła ona większego sukcesu. Astro Bot jest w dużej mierze jego spadkobiercą, nawet jeśli chodzi o połączenie sprzętowe — pierwszy Ape Escape miał być popisem oryginalnego analogowego kontrolera DualShock. Po pokonaniu bossa końcowego pierwszej galaktyki w Astro Botodblokowany zostaje poziom, który w pełni i wiernie odtwarza rozgrywkę w stylu anarchicznego pościgu z gry Ape Escape Astro Bot‘s world. To wspaniały akcent; na jednym poziomie niemal zapomniana seria powraca do wspaniałego życia w nowoczesnym kontekście, a Team Asobi oddaje hołd pamięci nieustannie pomysłowego studia, które kiedyś nazywało domem.
Ale Astro Bot nie jest tylko aktem hołdu. Jest więcej poziomów, takich jak Ape Escape, w którym Astro w pełni wchłania osobowość i zestaw narzędzi innego bohatera PlayStation i szaleje przez poziom oparty na grach tej postaci. Nie będę ich zdradzał, ale wszystkie osiągają zaskakująco głęboką syntezę swojej inspiracji (często w bardziej dojrzałej grze) z Astro Botdotykowy świat, urocze postacie i apetyczna rozgrywka. To znak pewności siebie tej gry, że jej osobowość przebija się tak wyraźnie przez kostiumy, które zakłada.
Ta pewność siebie wynika częściowo z pewnego rzadkiego rodzaju puryzmu. Astro Bot jest doskonałą, tradycyjną, liniową grą platformową, która nigdy nie aspiruje do bycia czymkolwiek innym, ani nie cierpi z powodu wstydu gatunku. Biegasz, skaczesz, uderzasz wrogów, unikasz zagrożeń, zbierasz monety, polujesz na przedmioty kolekcjonerskie. Każdy poziom to starannie wykonany tor przeszkód pełen niespodzianek, często zwieńczony nowatorskim, komicznym bossem. Jak większość gier platformowych, oferuje graczowi niewielki margines błędu i szybko staje się dość trudna, ale życia są nieskończone, a punktów kontrolnych mnóstwo. (Dzieci pokochają ją tak bardzo, że wytrwają; moje tak). Jest wykwintna w swojej prostocie, nawet gdy ta solidna stara struktura jest ożywiona przez kilka cudownie pomysłowych, transformujących ulepszeń: plecaki rakietowe, sprężynowe rękawice bokserskie i gadżety, które zmniejszają Astro do małego myszki-bota lub nadmuchują go do gigantycznej, kołyszącej się gąbki.
Astro Bot jest cudem techniki, prawdopodobnie najlepiej wyglądającą grą na PS5
Te śliczne gadżety są wykonane z darem dotyku — do tworzenia świata przypominającego zabawkę, do którego czujesz, że możesz wyciągnąć rękę i dotknąć, kliknąć, trzasnąć, zgnieść, rozbić, roztrzaskać i ścisnąć — co ustępuje tylko Nintendo. Część z tego pochodzi z Team Asobi entuzjastyczne wykorzystanie DualSensedudnienie, haptyczne wyzwalacze i głośnik. (Dużo dźwięków w grze pochodzi z kontrolera, co ma duże znaczenie dla tego, jak natychmiastowa wydaje się akcja, podczas gdy głośniki telewizora wystrzeliwują bezbłędnie optymistyczne uderzenia genialnej ścieżki dźwiękowej.) Część namacalności jest przekazywana przez żywą animację. Część jest renderowana przez zdumiewającą, wirtuozerską kontrolę zespołu Asobi nad samą konsolą PlayStation 5; Astro Bot jest cudem techniki, prawdopodobnie najlepiej wyglądającą grą na PlayStation 5 do tej pory. Połysk powierzchni, chlupot płynów, skala poziomów i płynność klatek są oszałamiające. Fizyka, gdy Astro powoduje, że sterty setek błyszczących jabłek spadają lub brnie przez basen złotych samorodków, po prostu się popisuje.
Pod względem tematycznym Team Asobi ceni sobie swobodę tradycyjnych gier platformowych: nie musi trzymać się żadnego motywu przewodniego. Astro BotPoziomy są niespokojnym pochodem „co by było, gdyby” [blank]ale roboty?”, gdzie luki są wypełniane świątyniami żółwi, dziwacznymi drzewami, placami budowy lub wnętrzem gigantycznego robaka. Na poziomie Spooky Time Astro zatrzymuje czas, aby poruszać się po nawiedzonym domu. W Free Big Brother Astro uwalnia Żelazny gigant-rozmiaru robota i wspina się po jego kończynach. Wszystko jest zrobione z tego samego gładkiego, obrabianego plastiku i metalu co urządzenie PlayStation, nawet króliki, drzewa i pingwiny; tak jak w Królestwie Grzybów, wszystko ma oczy, ale w tym świecie są to migające niebieskie diody LED. Temat robota dodaje słodkiej logiki do szalejącej antropomorfizacji, bezkrwawej przemocy i surrealistycznych non sequitur gier platformowych. To jak wszechświat automatów, pomieszane symulakrum losowych koncepcji (i gier PlayStation) zmontowane przez jakąś zapętloną cywilizację maszyn.
Sony dążyło do czegoś takiego Astro Bot odkąd PlayStation wystartowało 30 lat temu w epoce Mario i Sonica. W swoim dążeniu do stworzenia lekkiej gry rodzinnej, która mogłaby dorównać najlepszym produktom Nintendo, a także pasować do fajniejszej, skoncentrowanej na technologii marki Sony, przeszli przez maskotki takie jak Crash, Jak i Sackboy. Sony ostatecznie zdecydowało się na bardziej odważnych bohaterów akcji kinowych, ale głęboko w duszy konsol czuło się, że czegoś brakuje. Astro Bot — olśniewająca, radosna gra — jest celebracją wszystkich nieudanych prób i dziwacznych objazdów, jakie Sony wykonało w tym dążeniu. I może być to również gra, która w końcu wypełni tę lukę.
Astro Bot zostanie wydana 6 września na PlayStation 5. Gra została zrecenzowana przy użyciu kodu do pobrania przed premierą dostarczonego przez Sony. Vox Media ma partnerstwa afiliacyjne. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może zarabiać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków afiliacyjnych. Możesz znaleźć dodatkowe informacje o polityce etycznej Polygon tutaj.