Raya i Ostatni Smok, Awatar i Korra są częścią nowego, żywotnego trendu


Zawsze miałem słabość do znajdowania znanych tropów, archetypów i pisanek w telewizji i filmach – na przykład łapanie wszystkich Władca Pierścieni bity w jednym z odcinków Bob’s Burgerslub rozpoznanie statku o nazwie Serenity w odcinku Przestrzeń. Filmy Disneya sprawiają, że ten proces jest szczególnie zabawny: studio ma talent do zarabiania na odniesieniach w swoich ogromnych seriach. Filmy Marvela są zawsze pełne chwil służących fanom dla tych, którzy nadążali za kinowym wszechświatem, Ralph Demolka w Internecie zawierał cały skład księżniczek Disneya, a animatorzy Pixar często subtelnie popisywali postacie z jednego filmu do drugiego jako kamee wielkanocne.

Dlatego doceniłem ten nowy film animowany Disneya Raya i ostatni smok dało mi szansę zagrania w punkt odniesienia, bez względu na to, czy było to zamierzone, czy nie. Film powiązałem z Mulan, klasyk Disneya, z którym się wychowałem. W obu filmach występuje Azjatka zmuszona do walki, by chronić ukochanego ojca, ze smoczym pomocnikiem, który zapewnia komediową ulgę. Oba filmy wykorzystują zerwane kwiaty unoszące się na stojącej wodzie, aby wyrazić smutek. To powiedziawszy, nie chcę sugerować, że są takie same – zwłaszcza jak Mulan Akcja rozgrywa się w Chinach, a historia Rayi rozgrywa się w świecie fantasy opartym na krajach Azji Południowo-Wschodniej, takich jak Laos, Kambodża, Wietnam, Indonezja, Tajlandia i Malezja.

Gdy RayaPojawiły się wczesne zwiastuny, fani znaleźli plik wizualnie podobny charakter w Avatar: Ostatni Władca Wiatruwspół-protagonistka magii wody Katara (i Korra, z serii spinoff Legenda Korry), dzięki podobieństwom w stroju i fryzurze młodej Rayi. Ja też to zauważyłem i skończyło się na tym, że bawiłem się ze sobą w coś w rodzaju przeciągania liny. Martwiłem się, że filmowcy Rayi przetworzą Katarę jako wizualny archetyp – ale skarciłem się również za założenie, że te postacie są identyczne tylko dlatego, że nosili podobne ubrania i były ciemnoskórymi Azjatkami. Przede wszystkim nigdy wcześniej nie widziałem wydania fantasy dla dużych dzieci, które skłoniłoby mnie do dokonania takich porównań.

Reklama

Zdjęcie: Disney

Ale po obejrzeniu Raya i ostatni smok, the Avatar: Ostatni Władca Wiatru porównanie wypadło mi z głowy. Raya bardziej przypominała mi emocjonalnie odległy, ale fizycznie potężny archetyp bohaterki Igrzyska Śmierci‘Katniss Everdeen – walka w podzielonym postapokaliptycznym świecie. Cieszyłem się, że inni zajmujący się filmem również w dużej mierze odrzucili porównanie. Ale kilka fragmentów poszło dalej, aby narysować powiązania między walczącymi frakcjami Kumandry i słodkie, pomysłowe mashupy zwierząt do tych w Avatar: Ostatni Władca Wiatru. Obydwa z nich nie są specyficznymi tropami Ostatni Władca Wiatru, choć – to powszechne motywy, które można znaleźć w całej science i fantasy.

Ponieważ rozrywka wciąż się dywersyfikuje, będziemy wpadać na tę szarą strefę między tym, co uważamy za archetypy, a postaciami, które czują się podobnie, ponieważ pochodzą z tej samej rasy lub pochodzenia kulturowego.. Jest to szczególnie istotne pytanie w przypadku opowiadań spekulatywnych, które są znane z dobrze ugruntowanych tropów. Nowe wydania są naznaczone poważnym dyskursem wokół dostrzegania odniesień, takich jak określanie zakresu WandaVisionJaja wielkanocne Marvela. Ludzie zawsze porównywali nowych bohaterów i historie do swoich ulubionych z przeszłości.

Niektóre dominujące archetypy pojawiły się w spekulatywnej fikcji i często prowokują pytania o to, czy dana postać była w pełni oparta na poprzedniku, jak na przykład dyrektor czarodziejów Harry’ego Pottera Dumbledore, który wygląda podejrzanie podobnie do Władca Pierścieni„Gandalf. Ale te historyczne linie są zwykle źródłem białych postaci, ponieważ tak duża część spekulatywnego kanonu – a nawet nowsze filmy science fiction i fantasy – koncentrują się na białych postaciach. Teksty współczesnych hitów science fiction i fantasy miały tendencję do wzmacniania idei biel jako neutralna.

Zachodnia fantazja nadal liczy się z rasistowskim dziedzictwem. Klasyczne teksty, tworzone w epokach, w których rasistowskie portrety były absolutną normą, często kończyły się propagowaniem tych przekonań w postaci zniesławionych ras fantasy i klas postaci, takich jak portrety JRR Tolkeina orki i gobliny. Standardowe w tamtych czasach brytyjskie postawy kolonialne, które wcielił w swoje prace, spłynęły na wszystkie rodzaje współczesnej rozrywki fantasy. Na przykład wydawcy Dungeons & Dragons są teraz liczyć się z rasistowskimi stereotypami gier RPG.

W tym środowisku osoby kolorowe w znaczących rolach są bardziej narażone na tokenizację lub hiper-widoczność w sposób, który daje bardziej bezpośrednie porównanie, i cierpią z powodu silnego sprzeciwu, gdy nie są zgodne z historyczną obsadą science fiction lub fantasy. . Dotyczy to Amerykanów pochodzenia azjatyckiego, którzy występują w głównych rolach, na przykład kiedy Kelly Marie Tran był nękany przez rasistowskie i mizoginistyczne trolle po zagraniu w Rose Tico Ostatni Jedi. Dotkliwość nękania skłoniła ją do dezaktywacji konta na Instagramie.

Tłum członków plemienia gromadzi się w Raya and the Last Dragon

Zdjęcie: Disney

Jednocześnie Hollywood ma długą historię selektywnego wlewania mieszanki azjatyckiej – lub tego, co twórcy telewizyjni i filmowi uważali za „azjatycką” – architektury, sztuki, języka i mody do światów spekulatywno-fikcyjnych, a wszystko to bez obsadzania azjatyckich aktorów. by zaludnić te inspirowane Azją światy. Filmy cyberpunkowe, takie jak Blade Runner a nawet nowsze Blade Runner 2049 są świetnym przykładem. Aby zapewnić lepsze porównanie z Raya: najpopularniejsza seria fantasy dla dzieci, Harry Potter, w większości spłaszczyła swoje azjatyckie postacie. Podobnie jak inne kolorowe postacie z serii, Cho Chang, Padma i Parvati Patil służyły głównie do nieznacznej dywersyfikacji ogólnej populacji czarodziejskiego świata, mimo że narracja pozostawała skupiona na bieli.

Przez lata, Avatar: Ostatni Władca Wiatru była jedną z nielicznych kreskówek stworzonych przez Amerykanów, skierowaną do dzieci i osadzoną w inspirowanym azjatycką świecie fantasy, w którym faktycznie występują azjatyckie postacie. Uwielbiam ten serial i jestem pod wrażeniem tego, jak dobrze jego polityka i postacie wytrzymują ponad 15 lat później. Ale zabawnie jest to porównać Raya kiedy budowanie świata mocno skłaniało się w stronę wpływów wschodnioazjatyckich. Chociaż w amerykańskich mediach wciąż jest stosunkowo niewiele popularnych kreskówek azjatyckich napisanych przez Azjatów, jest jeszcze większy niedobór programów animowanych i filmów koncentruje się na postaciach z Azji Południowo-Wschodniej konkretnie.

Kiedy patrzyłem Raya i Ostatni SmokByłem podekscytowany, widząc, że ten fantastyczny świat został przygotowany do dotarcia do dużej publiczności dzięki nazwie Disneya i podekscytowany dodaniem Rayi i Namaari do azjatyckiego panteonu księżniczek akcji. I chociaż podobało mi się porównywanie Rayi z innymi azjatyckimi gwiazdami akcji, nie mniej byłam podekscytowana, mogąc połączyć jej historię z innymi najnowszymi tropami w dziecięcych fantastycznych mediach. Raya ma swoje podobieństwa do Mulani do Ostatni Władca Wiatru. Ale porównania nie kończą się na tym. Widziałem w Namaari i Raya Catra i Adora od She-Ra i księżniczki mocyi pomyślałem o czytaniach MrożonyElsa jest dziwna. Często żartowałem, że niektóre postacie musiały chodzić, żeby inni mogli biegać Księżniczka Bubblegum i Marceline w Czas przygody robiąc miejsce dla innych queerowych relacji na ekranie. Z niecierpliwością czekam na postacie, które Raya może zainspirować – bohaterów przygodowych akcji, którzy będą biegać dzięki jej czasowi w świetle reflektorów.



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Mattel przypadkowo zamieścił link do strony pornograficznej na opakowaniu lalek Wicked

Producent Barbie Mattel przeprosił po tym, jak klienci ją zauważyli Podły edycja dolls umieściła na opakowaniu stronę internetową dla dorosłych. Zabawka omyłkowo kierowała...

Proces 3 nm GAA drugiej generacji firmy Samsung wykazuje wydajność na poziomie 20%, a cele produkcyjne nie są realizowane

Najnowsza technologia produkcji półprzewodników firmy Samsung nie spełnia oczekiwań, ponieważ firma ma trudności z osiągnięciem akceptowalnych wskaźników produkcji swoich najnowocześniejszych chipów 3 nm....

Gigabyte wprowadza na rynek swoją pierwszą płytę główną Mini-ITX X870, X870I Aorus Pro Ice

Kiedy ogłoszono pierwszą partię płyt głównych AMD X870/E, nie było żadnych oznak płyt głównych Mini-ITX, ale teraz Gigabyte wypuściło na rynek swoją pierwszą...
Advertisment