Przetestowaliśmy Aptoide, pierwszą bezpłatną alternatywę dla sklepu z aplikacjami na iPhone’a


Popularny alternatywny rynek Android Aptoide właśnie wystartował jako konkurent Apple App Store w Europie. Widzieliśmy A sączyć z sklepy uruchomić od marca kiedy ustawa o rynkach cyfrowych (DMA) zmusiło Apple do wspierania zewnętrznych rynków aplikacji na iOS, ale jak dotąd nic nie zdołało zakłócić równowagi sił i zmienić status quo.

Aptoide istnieje od 2009 roku i jest znany przede wszystkim jako alternatywa Google Play dla użytkowników Androida. Portugalska firma twierdzi, że obecnie obsługuje 1 milion aplikacji dla około 400 milionów użytkowników. Dzisiaj zostanie uruchomiony sklep z aplikacjami na iOS Aptoide (jako wersja beta dostępna tylko na zaproszenie) to jednak inna bestia, ponieważ zajmuje się wyłącznie dystrybucją gier. To pierwszy tego typu rynek dostępny dla urządzeń Apple — a jego struktura freemium może okazać się bardzo atrakcyjna zarówno dla programistów, jak i użytkowników.

Czy Aptoide może prosperować tam, gdzie inni mają problemy? Czy skupienie się na grach może przyciągnąć publiczność? Czy jego model freemium może wytyczyć drogę dla zewnętrznych rynków? Aby się o tym przekonać, mieliśmy okazję zagrać w wersję zapoznawczą Aptoide.

Jak dotąd na alternatywnych rynkach iOS dostępnych obecnie w Europie nie doszło do poważnych zakłóceń. W chwili pisania tego tekstu cztery z nich, łącznie z Aptoide, są aktywne. Jako pierwszy wystartował Mobilizacja, sklep biznesowy dystrybuujący aplikacje wśród pracowników. Drugie było AltStore PALinteresujący rynek, który miał swój kluczowy punkt sprzedaży emulator iOS podcięty przez Apple w końcu udostępniło oprogramowanie w swoim własnym sklepie. Trzeci był Setapp mobilnyusługa oparta na subskrypcji, wciąż znajdująca się w zamkniętej wersji beta, która koncentruje się na dostarczaniu warsztatu narzędzi zwiększających produktywność.

Wszystkim tym towarzyszyły obietnice obalenia monopolu Apple, ale jak dotąd postęp jest powolny. Na przykład AltStore PAL został uruchomiony na początku kwietnia z dwiema aplikacjami: Delta i klip. Teraz, dwa miesiące później, nadal ma tylko dwie aplikacje. Zdaniem jego twórcy, Rileya Testuta, dzieje się tak dlatego, że nowe oprogramowanie „utknęło w procesie notarialnym Apple”. Sytuacja w Setapp Mobile wygląda nieco lepiej. Firma uruchomiła swój sklep z 13 aplikacjami w połowie maja, a teraz, około trzy tygodnie później, ma ich 37.

Teraz kolej na Aptoide, aby spróbować.

Reklama

Ten przydatny przewodnik ułatwia nowym użytkownikom instalację sklepu z aplikacjami innej firmy.
Obraz: Aptoide.

Przykład ekranów, które musisz kliknąć, zanim będziesz mógł zainstalować sklep taki jak Aptoide.
Obraz: Aptoide

Instalacja sklepu z grami Aptoide na iPhonie przebiega podobnie inne targowiska: kłopotliwe, ale osiągalne przy wytrwałości. Musisz przejść przez kilkanaście interakcji na ekranie, które wielokrotnie ostrzegają o bezpośrednim niebezpieczeństwie. Na szczęście dla początkujących Aptoide zapewnia przydatny ilustrowany przewodnik po wymaganych krokach, a po kilkukrotnym przejściu tego procesu mogę zapewnić, że szybko stanie się on rutynowy.

Gdy Aptoide znajdzie się na Twoim telefonie, wszystko będzie proste. Klikasz grę, instalujesz ją i zaczynasz grać. Niestety, w stanie, w którym testowaliśmy Aptoide, to, co jest dostępne, nie jest zbyt imponujące. Kiedy testowaliśmy, było tylko osiem podstawowych gier (przypuszczalnie wersje Solitaire i Hangman) i żadna z nich nie była szczególnie pociągająca. To się jednak zmieni. Paulo Trezentos — współzałożyciel i dyrektor generalny Aptoide — mówi, że do tej pory 100 programistów wyraziło zainteresowanie pojawieniem się na rynku iOS, a „30 z nich jest obecnie w fazie integracji technicznej”.

Ponieważ nowe gry mają być wydawane co tydzień, biblioteka będzie szybko się powiększać — chociaż większość z nich będzie stanowić tytuły już dostępne w App Store, a nie tytuły ekskluzywne. Nie ma też planów dotyczących kontrowersyjnych tytułów niedozwolonych na platformie Apple, takich jak gry pornograficzne czy hazardowe. Emulatory będą dozwolone, „jeśli nie naruszają własności intelektualnej”, ale takie już są rozwijająca się kategoria we własnym sklepie Apple.

Przykład jednej z gier na Aptoide w momencie testów: All-in-One Solitaire. Tak, to z pewnością jest pasjans.
Obraz: Aptoide

Jaki jest zatem kluczowy punkt sprzedaży? Co Aptoide oferuje użytkownikom, czego nie mogą znaleźć w App Store? Oprócz obecnie surowej listy „wyselekcjonowanych” gier, jednym z elementów, na który wskazuje Trezentos, jest sposób, w jaki Aptoide łączy model freemium ze strukturą nagród.

Aptoide to pierwszy zewnętrzny rynek, który korzysta z zatwierdzonego przez Apple systemu zakupów w aplikacji. Dla użytkowników oznacza to, że wszystkie gry będą bezpłatne, ale w niektórych będzie można dokonać zakupów w aplikacji. Różni się to od App Store tym, że Aptoide będzie dawać „premie” osobom, które regularnie wydają pieniądze w aplikacji, co będzie stanowić 5–10% zniżki na każdy zakup.

Wstrząsające ziemią? Może nie — ale podejście Aptoide do programistów może sprawić, że sklep nabierze rozpędu.

Aptoide płaci programistom od 1000 do 2000 dolarów

Według Trezentosa Aptoide jest „zorientowany na programistów”, co pokazuje swoje podejście do opłat. Pobiera od programistów 20% opłaty za organiczne zakupy w aplikacji generowane przez rynek Aptoide iOS i 10% opłaty we wszystkich pozostałych przypadkach – na przykład, gdy programista reklamuje się niezależnie i zwiększa liczbę pobrań aplikacji. W sklepie z Androidem Aptoide pobiera odpowiednio 25 procent i 10 procent. Z kolei jabłko pobiera opłatę w wysokości 30 proc powszechny.

Co więcej, Aptoide płaci programistom od 1000 do 2000 dolarów za uruchomienie gry na platformie IOS. Wyższa kwota trafia do tych, którzy uwzględnią zakupy w aplikacji w swoim oprogramowaniu. Firma zajmuje się także Opłata za technologię podstawową — koszt 50 eurocentów za roczną instalację na platformie handlowej — z obniżki zakupów w aplikacji.

Trochę więcej szczegółów na temat systemu bonusowego Aptoide, działającego dla użytkowników.
Obraz: Aptoide

System Aptoide działa, aby zachęcić programistów do wydawania aplikacji na platformę iOS.
Obraz: Aptoide

To podejście oparte na opłacie za technologię podstawową różni się od sklepów Setapp Mobile i AltStore PAL, które przekazują opłatę bezpośrednio użytkownikom w ramach subskrypcji. Aptoide zajmuje interesującą pozycję jako pierwszy sklep z aplikacjami na iOS innej firmy, z którego można korzystać bezpłatnie.

To jest prawdziwy wyróżnik Aptoide. Ponieważ jest darmowy, może spodobać się szerszemu gronu odbiorców, czyniąc go atrakcyjnym dla większej liczby programistów. Z kolei przyjazność sklepu dla programistów może doprowadzić do premiery dużej liczby wysokiej jakości gier, które mogą przyciągnąć uwagę publiczności. Jest w tym potencjał – do pewnego stopnia.

Moje obawy związane z Aptoide są trojakie: poleganie na zakupach w aplikacji; jakość tytułów; i jego konkurencyjność w porównaniu do App Store.

Wciąż jesteśmy na początku rozwoju zewnętrznych sklepów z aplikacjami

Choć jest to model biznesowy odnoszący sukcesy finansowe, zakupy w aplikacji są powszechnie traktowane przez entuzjastów technologii. A kto najprawdopodobniej w UE pobierze zewnętrzny sklep z aplikacjami? Frajerzy. Jeśli biblioteka zawiera tylko podstawowe gry dostępne w momencie premiery — a wiele z nich jest już dostępnych na platformie Apple — jaki jest powód, aby męczyć się z instalacją sklepu z aplikacjami innej firmy? Nie jestem pewien, czy niewielka zniżka w formie premii wystarczy, aby zachęcić szerokie kręgi społeczeństwa do zawracania sobie głowy.

Nie zapominajmy jednak, że wciąż jesteśmy na początku rozwoju zewnętrznych sklepów z aplikacjami. Aptoide i Setapp Mobile są nadal w fazie zamkniętych wersji beta, a AltStore PAL nawet nie zaczął jeszcze udostępniać aplikacji innych programistów. Wielu fanów sideloadingu mogło chcieć szybkich zmian, ale tak się nie dzieje.

Minęły trzy miesiące i alternatywne sklepy z aplikacjami, które do tej pory uruchomiono w Europie, niewiele robią, aby zagrozić monopolowi Apple – i jak wiadomo, Cupertino jest z tego powodu całkiem usatysfakcjonowane.



Source link

Advertisment

Więcej

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Gwiezdne Wojny: Największym i najdziwniejszym jajkiem wielkanocnym Akolity jest Jedi Plo Koon

Nowa seria Gwiezdnych Wojen od Lucasfilm Akolita ma zasłużył na pochwałę za zwykłe istnienie poza sagą Skywalker – po 47...

Oto, jak przygotować komputer Mac na system macOS Sequoia za pomocą narzędzia CleanMyMac X

Obraz: CleanMyMac X Nowy system MacOS Sequoia firmy Apple oficjalnie pojawi się jesienią, więc Wyczyść MyMaca X udzielił nam świetnych rad, jak najlepiej przygotować...

Tożsamość Mistrza Sithów z „Akolity” jest już całkiem jasna

Akolita utrzymuje w tajemnicy tożsamość tajemniczego Mistrza Sithów, ale – naszym skromnym zdaniem – nie może być to jaśniejsze. Przez...
Advertisment