Radio AM jest pod ostrzałem, a coraz więcej producentów samochodów zaprzestaje jego używania, zwłaszcza że branża przechodzi szybką zmianę w kierunku elektryfikacji. Ustawodawcy i organy regulacyjne obawiają się, że powolny upadek radia AM może utrudnić nadawanie informacji alarmowych podczas klęski żywiołowej lub innych powiązanych wydarzeń. Ale producenci samochodów są niezrażeni i wydają się zdeterminowani, by wyrzucić radio AM na śmietnik historii.
Najnowszym modelem, który trafił do dealerów bez technologii transmisji radiowej pierwszej generacji, jest Ford Mustang z 2024 r. Ars Technica, cytując władza Forda. Rzeczywiście, Ford był jedną z ośmiu firm, które zasadniczo uznały radio AM za przestarzałą technologię w odpowiedzi na senatora Eda Markeya (D-MA) Wniosek o udzielenie informacji.
Najnowszym modelem, który trafił do salonów bez technologii transmisji radiowej pierwszej generacji, jest Ford Mustang 2024
Do Forda dołączyły BMW, Mazda, Polestar, Rivian, Tesla, Volkswagen i Volvo, które obstawały przy stanowisku, że radio AM jest niekompatybilne z pojazdami elektrycznymi, powołując się na zakłócenia elektromagnetyczne powodowane przez układ napędowy. Rzeczywiście, Tesla przedstawiła ten sam argument, kiedy usunęła radio AM ze swoich pojazdów w 2018 roku.
Według Wice artykuł z 2016rproblem polega na tym, że zakłócenia są odbierane przez radio:
Pojazdy elektryczne są zasilane akumulatorem, silnikiem elektrycznym i przetwornicą częstotliwości, która kontroluje, ile mocy generują silniki elektryczne samochodu, obracając włączanie i wyłączanie napięcia tysiące razy na sekundę, zasadniczo rozdrabniając energię. Proces ten powoduje zakłócenia elektromagnetyczne, które są odbierane przez radio.
— powiedział Ford [PDF] dostępne były inne technologie, takie jak streaming internetowy, radio HD dostarczane na pasmach FM lub niektóre aplikacje dostarczające treści AM, które zrekompensują brak radia AM w pojazdach.
Markey powiedział, że 10 producentów samochodów — Honda, Hyundai, Jaguar / Land Rover, Kia, Lucid, Mitsubishi, Nissan, Stellantis, Subaru i Toyota — powiedziało, że nie planuje zaprzestania korzystania z radia AM. General Motors i Mercedes-Benz nie odpowiedziały, opierając się zamiast tego na oświadczeniach grupy branżowej Alliance for Automotive Innovation.
Z pewnością żaden z tych producentów samochodów nie posunął się tak daleko, by zadeklarować swoje długoterminowe zaangażowanie w przetrwanie radia AM. Rzeczywiście, wszystko wskazuje na to, że AM ma słabnące znaczenie w przemyśle motoryzacyjnym, co, jak twierdzi Markey, utrudniłoby przekazywanie ważnych informacji ludziom w nagłych wypadkach.
Z pewnością żaden z tych producentów samochodów nie posunął się tak daleko, by zadeklarować swoje długoterminowe zaangażowanie w przetrwanie radia AM
“[T]oo wielu producentów samochodów ignoruje krytyczne korzyści związane z bezpieczeństwem radia AM” Markey powiedział w oświadczeniu w tym tygodniu. „Chociaż wielu producentów samochodów sugerowało, że inne narzędzia komunikacyjne — takie jak radio internetowe — mogłyby zastąpić radio AM, w nagłych wypadkach kierowcy mogą nie mieć dostępu do Internetu i przegapić krytyczne informacje dotyczące bezpieczeństwa”.
Według Markeya radio AM działa na niższych częstotliwościach i dłuższych falach, umożliwiając mu przechodzenie przez obiekty stałe i podróżowanie dalej niż inne fale radiowe – cecha, której nie mają transmisje FM. W rezultacie Krajowy System Ostrzegania Publicznego FEMA — za pośrednictwem którego FEMA przekazuje społeczeństwu krytyczne ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa — działa za pośrednictwem stacji radiowych AM.
„Radio AM jest niezastąpione” — dodał Markey.
Senator nie jest osamotniony w swoich obawach o przyszłość radia AM. Komisarz FCC, Nathan Simington, niedawno wypowiedział się na temat dalszego znaczenia radia AM dla bezpieczeństwa publicznego i opowiedział się za dalszym włączaniem radia AM do pojazdów elektrycznych, pomimo twierdzeń o zakłóceniach elektromagnetycznych.
„Wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych nie możemy pozostawiać w tyle tych mieszkańców obszarów wiejskich, którzy polegają na radiu, jeśli chodzi o otrzymywanie wiadomości i alertów” — powiedział Simington. według wiadomości DRG.
A w zeszłym miesiącu nalegała grupa byłych kierowników FEMA Transportu Pete Buttigieg, aby uzyskać zapewnienie od przemysłu samochodowego, że radio AM pozostanie istotną częścią ich oferty technologicznej w przyszłości.
Ale ponieważ radio AM nadal znika z pojazdów, jeden po drugim, nie jest jasne, czy branża odbiera tę wiadomość.