Procesor Intel 288 E-core Xeon „Sierra Forest” na lunch w AMD EPYC Bergamo


Podczas konferencji InnovatiON 2023 firma Intel zaprezentowała 288-rdzeniowy wariant procesora Xeon „Sierra Forest” o ekstremalnej liczbie rdzeni, przeznaczony do serwerów o dużej gęstości i przeznaczonych do skalowalnych środowisk natywnych w chmurze. Jest następcą obecnego modelu 144-rdzeniowego. „Sierra Forest” to procesor serwerowy oparty w całości na rdzeniach wydajnościowych, czyli e-rdzeniowych, w oparciu o mikroarchitekturę rdzenia „Sierra Glen”, będącą pochodną klasy serwerowej „Crestmont”, rdzenia E drugiej generacji firmy Intel, który tworzy klienta zadebiutował filmem „Meteor Lake”.

Xeon „Sierra Forest” to procesor oparty na chipletach, podobny do „Meteor Lake” i nadchodzącego procesora serwerowego „Emerald Rapids”. Zawiera w sumie pięć płytek — dwie płytki obliczeniowe, dwie płytki we/wy i płytkę bazową (interposer). Każda z dwóch płytek Compute jest zbudowana na węźle Intel 3 Foundry, bardziej zaawansowanym węźle niż Intel 4, wyposażonym w biblioteki o większej gęstości i nieujawnionym wzroście wydajności/W. Każda płytka ma 36 klastrów E-core „Sierra Glen”, 108 MB współdzielonej pamięci podręcznej L3, 6-kanałowe (12 podkanałów) kontrolery pamięci DDR5 i interfejsy Foveros typu płytka do płytki.

Każdy klaster E-core „Sierra Glen” składa się z czterech rdzeni procesora, które współdzielą 4 MB lokalnej pamięci podręcznej L2 oraz 3 MB segmentu tworzącego 108 MB pamięci podręcznej L3 płytki. W przeciwieństwie do kafelka obliczeniowego „Meteor Lake”, który wykorzystuje magistralę pierścieniową do łączenia klastrów E-core i rdzeni P, kafelek Compute wykorzystuje połączenie wzajemne w topologii Mesh dla dużej liczby 36 klastrów E-core. Przy 144 rdzeniach na płytkę, w maksymalnej konfiguracji z trzema takimi płytkami, „Sierra Forest” osiąga 288 rdzeni. „Sierra Glen” nie ma SMT, podobnie jak „Crestmont”, dlatego system operacyjny ma tylko 288 procesorów logicznych do obsługi.

Oprócz dwóch płytek obliczeniowych procesor ma dwie płytki we/wy. W przeciwieństwie do podobnie nazwanych „kafelków we/wy” procesora klienckiego „Meteor Lake”, te w „Sierra Forest” obsługują zarówno funkcje SoC, jak i I/O PHY. Dzięki kontrolerom pamięci umieszczonym na kafelkach Compute, w wariancie maksymalnie 288-rdzeniowym, „Sierra Forest” jest wyposażony w 12-kanałowy interfejs pamięci DDR5.

Płytka we/wy pozostaje z połączeniem UPI dla serwerów 2P; akceleratory specyficzne dla aplikacji, 68-liniowy kompleks główny PCI-Express Gen 5, który jest elastyczny między PCIe Gen 5 i CXL 2.0, a także sieć we/wy. Pomimo tego, że opierają się na zaawansowanym węźle, takim jak Intel 3, każda z dwóch płytek obliczeniowych ma ogromną powierzchnię 578 mm², podczas gdy każda z dwóch płytek we/wy ma powierzchnię 241 mm².

Maksymalnie 12-kanałowy interfejs pamięci „Sierra Forest” jest wyposażony w natywną obsługę szybkości ECC DDR5-6400. Akceleratory zostały przeniesione z obecnego procesora „Granite Rapids” i zapewniają przyspieszenie popularnych operacji kryptograficznych, przesyłania strumieniowego plików i kompresji danych.

Kiedy pojawi się w pierwszej połowie 2024 roku, Xeon „Sierra Forest” zmierzy się z procesorem AMD EPYC „Bergamo”. „Bergamo” opiera się na nieco innej filozofii niż „Sierra Forest”. Jest to 128-rdzeniowy/256-wątkowy procesor oparty na rdzeniach „Zen 4c”, które nie do końca kwalifikują się jako rdzenie E i mają identyczny IPC jak zwykłe rdzenie „Zen 4”, identyczne ISA i SMT.

Reklama



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Notion Calendar i Claude AI trafiają na Androida

Cześć, przyjaciele! Witamy w Instalator Nr 46, Twój przewodnik po najlepszych i Skraj-najlepsze rzeczy na świecie. (Jeśli jesteś tu nowy, witaj, mam nadzieję,...

Firma Microsoft udostępnia narzędzie do odzyskiwania danych, które pomoże naprawić komputery z systemem Windows dotknięte problemem CrowdStrike

Chociaż CrowdStrike wydało aktualizację, aby naprawić swoje oprogramowanie, które powodowało miliony błędów Blue Screen of Death, nie wszystkie komputery są w stanie automatycznie...

Ten tydzień w grach (tydzień 30)

Wkraczając w ostatni pełny tydzień lipca, wracamy do naszego regularnego letniego harmonogramu z kolejnym tygodniem bez żadnych dużych premier. Główna premiera tego tygodnia...
Advertisment