Badania przeprowadzone przez Experian i TechUK wykazały, że mniej niż jedna trzecia pracowników jest świadoma, że ich pracodawca korzysta ze sztucznej inteligencji generatywnej (GenAI), mimo że 93% szefów firm twierdzi, że tak jest.
Badanie przeprowadzone wśród 1250 brytyjskich profesjonalistów biznesowych – w tym 250 dyrektorów generalnych i liderów biznesowych dużych firm zatrudniających od 250 do 1000 pracowników – objęło: postawy i zachowania wobec GenAI.
Badanie wykazało, że większość (80%) CEO i liderów biznesowych, których ankietowano, uważa analizę danych za główne zastosowanie technologii GenAI. Doświadczenia klientów były drugim co do wielkości przypadkiem zastosowania GenAI (70%) wśród ankietowanych liderów biznesowych, podczas gdy tworzenie treści (66%) było trzecim co do wielkości.
Patrząc na dane dotyczące pracowników, nieco ponad połowa (51%) pracowników stwierdziła, że główną zaletą GenAI była gramatyka i sprawdzanie pisowni, podczas gdy 50% stwierdziło, że GenAI pomaga im usprawniać zadania administracyjne i badania biurowe. Tylko 45% pracowników stwierdziło, że używa GenAI do analizy danych.
W streszczeniu wykonawczym raportu: Julian DawidCEO TechUK, omówił możliwości GenAI. „Uświadomienie sobie jego pełnego potencjału nie jest pozbawione wyzwań” — powiedział. „Jak pokazuje ten raport, istnieje luka między kierownictwem a pracownikami w postrzeganiu i korzystaniu z GenAI.
„Podczas gdy kadra zarządzająca dostrzega szanse w takich obszarach jak analiza danych, pracownicy zgłaszają mniejsze zaangażowanie i świadomość”, powiedział David. „Dlatego kluczowe jest ustanowienie solidnych mechanizmów zarządzania w celu wsparcia odpowiedzialnego wdrażania i określenia umiejętności i szkoleń niezbędnych dla pracowników, aby mogli skutecznie wykorzystywać tę technologię”.
Matthew Fryer, dyrektor zarządzający ds. handlu, analityki i sztucznej inteligencji w Experian Consumer Services, powiedział: „Identyfikacja przypadków użycia i możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji i GenAI w konkretnym przedsiębiorstwie ma kluczowe znaczenie”.
W ciągu ostatnich 18 miesięcy Experian wbudował AI i uczenie maszynowe w swoje produkty. Należą do nich Experian Boost, pakiet Aperture i platforma technologiczna Ascend.
Firma Experian opracowała również portal przypadków użycia, dzięki któremu wszyscy pracownicy mogą zgłaszać potencjalne przypadki użycia, zapewniając widoczność całej firmie.
Fryer powiedział, że portal umożliwił Experianowi szybkie ustalanie priorytetów i przydzielanie zasobów, pomagając firmie dostosować możliwości platformy do tworzenia największej wartości, niezależnie od tego, czy chodzi o istniejące produkty i procesy, czy nowe innowacje. „Posiadanie szybszego „dowodu koncepcji” do tworzenia procesów i zarządzania ryzykiem, szczególnie w odniesieniu do typowych tematów przypadków użycia, takich jak produktywność kodowania, jest kluczowe” — dodał.
Experian zaznacza, że mimo iż powstaną podręczniki najlepszych praktyk, organizacje mogą wykorzystać jako punkt wyjścia wspólne motywy i najlepsze praktyki, które można dostosować do konkretnych wymagań biznesowych.
„Musisz pamiętać, aby nie patrzeć na GenAI w oderwaniu od reszty i, w stosownych przypadkach, rozważyć, jak można je zintegrować z technologiami uczenia maszynowego, danymi i automatyzacji” — czytamy. „Łącząc te elementy, możesz umożliwić dalszy rozwój firmy i zazwyczaj zwiększyć wartość dla interesariuszy”.