Po różnych plotkach i przeciekach PlayStation 5 Pro jest wreszcie oficjalne — z nowym procesorem graficznym, ceną 700 dolarów i brak wbudowanego napędu dyskowego. Ale czy to wszystko? Co sprawia, że ta nowa konsola jest o 40 procent droższa od istniejącej PS5, którą można kupić dziś za 500 USD? Ta sama, która z pewnością trafi do sprzedaży w okresie świątecznym, niedługo po premierze Pro 7 listopada.
Jakie są różnice między PS5 i PS5 Pro, które sprawiają, że (zależnie od tego, kogo zapytasz) warto zainwestować w ulepszenie, czy też jest to zbędny wydatek?
Różnice w specyfikacji i wydajności
Według Sony PS5 Pro ma trzy podstawowe udoskonalenia wydajności w stosunku do standardowego PS5prowadzony przez głównego architekta PS5, Marka Cerny’ego. Ma nowy, mocniejszy procesor graficzny zapewniający większą moc obliczeniową i szybsze renderowanie; zaawansowane śledzenie promieni w celu ulepszonych odbić w grze i bardziej wciągającego oświetlenia; oraz nowy upscaler PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) w celu utrzymania wysokiej liczby klatek na sekundę bez poświęcania rozdzielczości i jakości obrazu.
GPU jest prawdziwą gwiazdą pokazu, ponieważ Sony twierdzi, że obiecuje o 67 procent więcej jednostek obliczeniowych i o 28 procent szybszą pamięć, co przełoży się na o 45 procent szybsze renderowanie. Jednak prędkość procesora i pamięci masowej w PS5 Pro pozostaje niezmieniona, więc chociaż powinien on zapewniać rozdzielczość 4K I jeśli utrzymasz 60 fps lub więcej, istnieje możliwość, że konsola nie będzie w stanie szybciej ładować lub uruchamiać gier.
Największą zmianą dla obecnych posiadaczy PS5 jest to, że granie na PS5 Pro nie będzie już wymagało wybierania między trybami wydajności i wierności (decyzja, którą wiele obecnych gier wymusza na użytkownikach, aby priorytetowo traktować płynność liczby klatek na sekundę Lub wyraźniejsze obrazy). Ale Sony mogłoby po prostu przesunąć te słupki bramkowe w przypadku PS5 Pro, ponieważ nadchodząca konsola obsługuje również gry w rozdzielczości 8K. Możliwe, że tryby wydajności i wierności nadal będą z nami, jeśli granie w gry w rozdzielczości 8K oznacza po raz kolejny poświęcenie liczby klatek na sekundę — co z pewnością się stanie. Różnica polega na tym, że większość ludzi nie będzie się tym przejmować, ponieważ kto do cholery ma telewizor 8K już teraz?
Jeśli chodzi o ray tracing, to jest to funkcja obsługiwana w PS5 od premiery. Ale PS5 Pro zaawansowany ray tracing obiecuje, że to ulepszy, z bardziej dynamicznymi odbiciami i załamaniami światła. Zasadniczo gry z ładnym oświetleniem i wieloma odbiciami powinny wyglądać trochę ładniej (radujcie się, Gran Turismo 7 fanów). Jak dotąd śledzenie promieni na obecnym PS5 było nieco mierne w porównaniu z tym, co jest możliwe na komputerach z wysokiej klasy GPU (które, żeby być uczciwym, kosztują więcej niż PS5 Pro). Ale to bardziej kwestia samych gier niż konsoli. Wiele tytułów nie jest zoptymalizowanych pod kątem śledzenia promieni na konsoli, chociaż były pewne wyróżniające się tytuły na PS5, takie jak Spider-Man 2 Marvela które mają dobrą wydajność śledzenia promieni. PS5 Pro powinno po prostu sprawić, że będą wyglądać lepiej, bez poświęcania liczby klatek na sekundę.
PSSR AI-driven upscaler to najbardziej techniczna sztuczka programowa spośród funkcji PS5 Pro. Jest bardzo podobna do popularnej funkcji DLSS firmy Nvidia na komputerach PC i jest zasobem postprocessingu, który pomaga osiągnąć wyższą liczbę klatek na sekundę przy wysokich rozdzielczościach. Standardowy PS5 wykorzystuje bardziej konwencjonalne wygładzanie krawędzi, podczas gdy PS5 Pro będzie wykorzystywać uczenie maszynowe do skalowania rzeczy na podstawie tego, co jest aktywnie renderowane na ekranie. To jedna z tych rzeczy, która działa w tle, aby uporządkować drobne szczegóły.
Innym sposobem, w jaki PS5 Pro powinno być wydajniejsze od obecnego PS5, jest obsługa Wi-Fi 7 (PS5 ma Wi-Fi 6 i nigdy nie przeszło na 6E, gdy pojawił się Slim). Może to być pomocne przy pobieraniu dużych gier na wewnętrzny dysk SSD 2TB Pro z większą prędkością, ale tylko wtedy, gdy Twoja sieć domowa obsługuje Wi-Fi 7 — czego większość ludzi jeszcze nie przyjęła ze względu na związane z tym koszty. Warto zauważyć, że ta funkcja nie pomoże w Remote Play na Portal PlayStationponieważ przenośny sprzęt Sony do streamingu na konsoli jest zaskakująco ograniczony do Wi-Fi 5.
Różnice w sprzęcie fizycznym (co wiemy do tej pory)
Poza nowym GPU i zremiksowanym systemem chłodzenia, którego będzie wymagał, największe różnice fizyczne w PS5 Pro to jego konstrukcja i brak napędu dysków. Pro będzie wysoki i długi jak oryginalny PS5, ale z cienkością zmodernizowany model Slim. Ma nowy element żebrowy na bocznych nacięciach na wyjmowanych płytach (które Sony będzie później sprzedawać jako zamienniki). Osobiście uważam, że nadal jest trochę brzydki i obawiam się, że odmowa Sony pokazania przodu konsoli w orientacji poziomej oznacza, że zaplanowano kolejną dziwną sztuczkę, aby umożliwić jej położenie na boku. Slim używał głupio wyglądających małych nóżek jak ratownik pizzy aby zachować równowagę. Nie chciałbym, aby droższy Pro robił to samo.
Brak napędu dyskowego można naprawić, kupując ten sam modułowy napęd za 79,99 USD, który Sony już sprzedaje do PS5 slim. Zamiast więc mieć możliwość zakupu PS5 Pro z napędem dyskowym lub bez (praktyka, którą Sony rozpoczęło od pierwszego PS5 na premierę), pozostaje Ci tylko kupić własną konsolę. Można śmiało pomyśleć, że konsola „pro” wymaga wszystkich bajerów, w tym nośników fizycznych, które mogą preferować niektórzy zagorzali fani, ale to może być dopiero początek przyszłość wyłącznie cyfrowa dla następnej generacji konsol. I przynajmniej gniazdo M.2 jest zachowane w Pro, aby dodać jeszcze szybszą pamięć masową.
Innym elementem ciągle zmieniającego się I/O na konsolach PS5 są porty USB, które na PS5 Pro kontynuują powolny marsz w kierunku niemal całkowitego USB-C. Oto proste zestawienie portów USB na wszystkich trzech konsolach PlayStation 5 od premiery:
- PlayStation 5 (oryginalny): Jedno USB-C i jedno USB-A z przodu / Dwa USB-A z tyłu
- PS5 (slim): Dwa porty USB-C z przodu / Dwa porty USB-A z tyłu
- PS5 Pro: Dwa porty USB-C z przodu / Jeden port USB-C i jeden port USB-A z tyłu
Więc na PS5 Pro nadal masz łącznie cztery porty USB (na szczęście), a większość z nich to USB-C. Nie wiemy, jak szybki jest każdy z nich na Pro, ale biorąc pod uwagę oba oryginalny PS5 I szczupły mają trzy porty SuperSpeed 10 Gb/s i jeden wolniejszy port, można śmiało założyć, że Pro pójdzie w ich ślady.
Jedną rzeczą, która się nie zmienia, są kontrolery. PS5 Pro będzie dostarczany z tym samym starym białym kontrolerem DualSense, w komplecie z analogowymi gałkami opartymi na potencjometrach, które mogą z czasem wykazywać dryft. Pro byłby dobrą okazją dla DualSense, aby przejść na gałki z efektem Halla bez dryftu, ale nie było takiego szczęścia.
Dla kogo przeznaczona jest konsola PlayStation 5 Pro?
To druga generacja konsoli, w której w połowie cyklu wydano model „Pro”, a chociaż PS4 Pro w 2016 roku wydawało się być ogólnie dobrze przyjęte, nie zapominajmy, że wprowadzono je na rynek w pierwotnej cenie PS4 wynoszącej 400 USD wraz z tańszy model slim. Rynek jest teraz zupełnie inny, ponieważ slim PS5 nie oferuje żadnej obniżki ceny (poza okazjonalnymi grami w pakiecie), a PS5 Pro kosztuje strome 700 USD (lub 780 USD z dodatkowym napędem dysków).
PS5 Pro wydaje się być głównie dla superfanów PlayStation, którzy mogą po prostu kupić je za niemal każdą cenę. Ale są też inni ludzie, którzy szukają czegoś, co można po prostu włączyć i grać — bez konieczności majstrowania przy sterownikach lub zajmowania się konfiguracjami i kosztami komputera do gier. Dla tych osób PS5 Pro wydaje się świetną opcją, nawet jeśli cena może ich początkowo zniechęcić.